تاریخ : 10:13 - 1396/11/21
کد خبر : 69603
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

آغاز به کار سامانه آنلاین ثبت دادخواست با هدف شناسایی قراردادهای سفید امضا

معاون وزیر کار خبر داد

آغاز به کار سامانه آنلاین ثبت دادخواست با هدف شناسایی قراردادهای سفید امضا

معاون روابط کار وزیر کار با اعلام این خبر که سامانه ثبت دادخواست و ثبت قراردادهای کار در سراسر کشور اجرا می‌شود، گفت: با اجرای این سامانه‌ها مراجعه حضوری کارگران و کارفرمایان برای ثبت دادخواست و قراردادهای کار حذف می‌شود.

به گزارش کارگرآنلاین، احمد مشیریان، معاون روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به اینکه پس از رونمایی سامانه جامع ثبت قراردادهای کار که مرکب از این سامانه است، ثبت دادخواست کارگری و کارفرمایی آنلاین خواهد شد، اظهار داشت: سامانه ثبت قراردادهای کار که با عنوان هسته‌ اصلی سامانه جامع روابط کار محسوب می‌شود، موجب مدیریت و نظارت بر تنظیم روابط کار، تعیین و بازتعریف مقررات کار حاکم بر بازار کار شامل امنیت و ارتقای خدمات الکترونیک می‌شود.

وی افزود: وجود یک رویه یکسان در ارائه خدمات به مردم،‌ امکان تشخیص درصد مشکلات در مناطق جغرافیایی کشور به منظور ارائه راهکارهای صحیح و عملی را فراهم می‌کند.

معاون وزیر کار گفت: سامانه ثبت دادخواست نیز یکی دیگر از مجموعه 30 زیرسامانه‌ سامانه جامع روابط کار است که موجب می‌شود کارگران و کارفرمایان با صرف هزینه‌های به مراتب کمتر،‌ از یک نظام رسیدگی الکترونیکی سالم و عادلانه روابط کار در هر شرایط و هر مکانی بدون مراجعه حضوری برخوردار شوند.

به گفته مشیریان سامانه ثبت قرارداد کار و دادخواست کارگری و کارفرمایی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی و به طور رسمی برای کارگران کشور رونمایی و قابل دسترس خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که سامانه ثبت قراردادهای کار چه مزیتی برای کارگران دارد، گفت: این سامانه کارفرمایان را مکلف می‌کند تا تمام نسخه‌های قراردادهای کارگران خود اعم از دایم و موقت را به صورت آنلاین به وزارت کار ارسال کنند و این موضوع موجب می‌شود تا در رسیدگی به دادخواست‌ها و ایجاد روابط سالم میان کارگران و کارفرمایان اقدام موثر صورت پذیرد.

مشیریان تاکید کرد: دادخواست‌های کارگری نیز به صورت الکترونیکی انجام خواهد شد تا از مراجعه حضوری و اتلاف وقت کارگران جلوگیری شود.

وی خاطرنشان کرد: سامانه جامع روابط کار در فاز اول در چهار استان تهران، البرز، اردبیل و سمنان به طور آزمایشی اجرا شده و پس از شناسایی و رفع ایرادات نرم‌افزاری، فرایندی و سخت‌افزاری فعالیت سامانه در سراسر کشور اجرایی خواهد شد.

مشیریان گفت: سامانه ثبت قراردادهای کار یکی از مهم‌ترین نرم‌افزارهای سامانه جامع روابط کار است که یک بانک اطلاعاتی از وضعیت قراردادهای کار ایجاد می‌کند و از طریق آن می‌توان قراردادهای موقت و سفید را شناسایی کرد.

پیش از این علی ربیعی وزیر کار درباره مهمترین وضعیت سامانه ثبت قراردادها گفته بود تفکیک نوع قراردادها اعم از دایم و موقت در کنار امکان شناسایی و ساماندهی قراردادهای کار از مزیت‌های این سامانه است.

 طبق اعلام رسمی تشکلات کارگری هم اکنون بیش از 90 درصد کارگران در کشور قراردادهای موقت دارند که این موضوع امنیت شغلی نیروی کار را تهدید می‌کند.