تاریخ : 09:40 - 1396/11/30
کد خبر : 69639
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 وزارت کار طرح اشتغال روستایی را هم محرمانه کرد؟

وزارت کار طرح اشتغال روستایی را هم محرمانه کرد؟

در حالی وزیرکار چندی پیش خبر از اجرای طرح اشتغال روستایی در ۵ استان را به صورت پایلوت داد که تنها استان گیلان به عنوان پایلوت اعلام شد و نام مابقی استان ها مخفی شده است.

به گزارش کارگرآنلاین، طرح اشتغالی روستایی به عنوان یکی از طرح های اشتغالی با آغاز به کار رسمی سامانه کارا کار شروع شد.با راه اندازی این سامانه  امکان ثبت نام متقاضیان وام روستایی و ارائه طرح‌های اشتغال فراهم گردید.

بر این اساس همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران روستایی علاقمند به فعالیت و سرمایه‌گذاری در مناطق روستایی و عشایری می‌توانند به سامانه کارا به نشانی kara.mcls.gov.ir مراجعه کرده و پس از ورود به پنل کاربری  مراحل ثبت نام خود را دنبال کنند. در مرحله بعد از رمز عبور ارسالی برای ورود به سامانه استفاده کنید.

در صفحه اصلی سامانه، جزییات تسهیلات اشتغال فراگیر و تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری در قالب دستورالعمل و آیین نامه اشتغال روستایی و عشایری و دستورالعمل اجرایی برنامه اشتغال فراگیر و شیوه نامه یارانه تسهیلات برای مطالعه بیشتر در اختیار متقاضیان قرار گرفته و توصیه شده پیش از ارائه درخواست وام و تصمیم‌گیری برای ارائه طرح‌، این پیوستها به دقت مطالعه شود.

متقاضیان پس از ورود و ثبت نام در سامانه و بارگذاری طرح‌های خود به شکل الکترونیکی باید در انتظار پیغام بررسی و تایید نهایی طرح خود باشند که از طریق پست الکترونیک یا ارسال پیامک به تلفن همراه انجام می‌پذیرد.

در این مدت کمیته‌های فنی در استان‌ها، ابعاد طرح را به لحاظ کیفی و کمی مورد بررسی قرار داده و بر اساس شاخص‌هایی امتیازدهی کرده و جمع امتیازات را در نظر می‌گیرند تا طرح مورد تایید واقع شود. پس از تایید نهایی طرح برای تامین اعتبار به بانک معرفی و پیام تایید و پذیرش طرح به متقاضی ارسال می شود.

بانکهای عامل پس از بررسی در صورت داشتن توجیه فنی و اقتصادی طرح و اهلیت کارآفرین یا سرمایه‌گذاران، آن را در نوبت دریافت وام اشتغال قرار می‌دهند. وزارت کار اعلام کرده تلاش می‌کند تا فرایند ثبت نام، معرفی و تصویب طرح متقاضیان طولانی نشود و منابع بر اساس اولویت‌های همان منطقه و به تناسب پیشرفت طرح‌ها پرداخت شود.

4بهمن ماه 96 علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در  حاشیه جلسه هئیت دولت گفت: طرح اشتغال روستایی فردا در 5 استان کشور به طور همزمان آغاز می‌شود و تا پایان سال، 2 هزار میلیارد تومان وام به طرح‌های اشتغال روستایی پرداخت خواهد شد.

دقیقا در 5 بهمن ماه نیز علی ربیعی با سفر به استان گیلان  به آغاز پرداخت وام اشتغال روستایی درگیلان اشاره کرد و گفت: در زمینه ایجاد اشتغال نیز حوزه گردشگری اولویت اصلی این استان است.

 درحالی وزیر کار صحبت از اجرای پایلوت طرح اشتغال روستایی در 5استان کرد که خبری از 4 استان دیگر نشد و مشخص نیست استان های پایلوت مد نظر وزیر کار کدام استان ها است.

 خبرنگار تسنیم پیگیری های متعددی از معاونت اشتغال وزارت کار و همچنین روابط عمومی این وزارتخانه برای یافتن پاسخ این سوال که 4 استان مابقی برای اجرای طرح اشتغال روستایی کدامند، داشته است اما متأسفانه به جوابی دست نیافته و بدتر آن که معاونت اشتغال این وزارتخانه هم از نام استان های پایلوت بی اطلاع بوده اند.

برخی مسئولان در وزارت کار بیان کردند که 4 استان دیگر به جز گیلان برای اجرای طرح اشتغالی مشخص شده است اما در رسانه ها اعلام نشده است.