تاریخ : 16:02 - 1397/01/19
کد خبر : 69749
سرویس خبری :
 

 تاکید مقام معظم رهبری حسن سلوک مسئولان با جوانان

تاکید مقام معظم رهبری حسن سلوک مسئولان با جوانان

کارشناس مسائل سیاسی در یادداشتی نوشت: دوران سخنرانی‌های طولانی مدت و یکسویه تمام شده است و لازم است در هر محفل جوانانه‌ای که حاضر میشوند وقت مبسوطی را برای شنیدن نظرات و پاسخ به سوالات اختصاص بدهند.

به گزارش کارگرآنلاین، محمد اسماعیلی دهقی کارشناس مسائل سیاسی طی یادداشتی با اشاره به متن حکم مقام معظم رهبری برای انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحتی به عنوان نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت نوشته است: در این حکم جمله‌ای ذکر شده است که لازم است مورد توجه همه مسئولین قرار گیرد.

متن یادداشت اسماعلی در ادامه می‌آید:

در این جمله حضرت آقا میفرمایند:

"انتظار می‌رود که جناب‌عالی وظائف سنگین نمایندگی و امامت جمعه را در کنار اُنس و سلوک شایسته‌ مردمی بویژه با جوانان مؤمن و پرانگیزه، به نحو احسن به انجام رسانید"
به نظر میرسد این حسن سلوک مسئولین با جوانان آنطور که باید و شاید در صدر توجهات مسئولین قرار نگرفته است و شاید یکی از دلایلی که جوانان کشور نسبت به برخی مسئولین در رده های مختلف ارادت ویژه ای ندارند همین بی توجهی نسبت به حسن سلوک باشد.

جوانان در شرایط فعلی چه انتظاری از مسئولین دارند و از نظر آنها حسن سلوک یا همان حسن رفتار چه معنا و مفهومی دارد ؟

آیا منظور این است که مسئولین در بین جوانان حاضر شوند و برای آنها سخنرانی کنند؟ آیا منظور این است که دست محبت بر سر آنها بکشند و به آنها لبخند بزنند ؟ آیا منظور این است که مسئولین هر از گاهی در سخنرانی های خود یادی هم از جوانان بکنند ؟

اگر چه پاسخ همه این موارد مثبت است ولی به طور یقین حضرت آقا از این عبارت "انس و حسن سلوک" معنا و مفهوم متعالی تری را مد نظر داشته‌اند که در این فرصت تعابیر و استنباط متبادر به ذهن را متذکر میشویم.

قبل از هر چیز یادآور میشویم که سیره و روش سلوک خود حضرت آقا با جوانان معرف و بیانگر مقصود ایشان از این عبارت است که به جزئیات آن اشاره میکنیم.

به نظر میرسد که وقت آن رسیده است که مسئولین محترم این نکته را دریافت کنند که دوران سخنرانی‌های طولانی مدت و یک سویه تمام شده است و لازم است در هر محفل جوانانه‌ای که حاضر میشوند وقت مبسوطی را برای شنیدن نظرات و پاسخ به سوالات اختصاص بدهند و این جور نباشد که در یک زمان مشخص پشت تریبون حاضر شوند ؛ حرف خودشان را بزنند و با سرعت محل را ترک کنند.

امروز در ذهن جوانان ما چه در حوزه و چه در دانشگاه و حتی در مقاطع تحصیلی دیگر هزاران سوال بی پاسخ وجود دارد که معلمین و والدین از عهده پاسخگویی بسیاری از آنها برنمی‌آیند و این مسئولین در حوزه‌های مختلف هستند که باید به این سوالات پاسخ بدهند.

در زمان جنگ تحمیلی همین جوانان بودند که چنان خلاقیتی از خود به نمایش گذاشتند که برخی از طرح‌های عملیاتی آنها در مدارس جنگ دنیا تدریس میشود حال چه شده است که همان جوانان تنها برای سوت و کف زدن و هورا کشیدن مورد استفاده قرار میگیرند و هیچ کس سراغی از این خیل عظیم استعداد در رشته‌های مختلف نمیگیرد؟

اولین قدم برای حسن سلوک مسئولین با جوانان این است که از حلقه محاصره محافظان و اطرافیان که مثل علف‌های بهاری همه جا سبز میشوند خارج شده و بدون واسطه در بین جوانان رفت و آمد کنند من به شما قول میدهم هیچ صدمه‌ای از این جوانان به آنها نخواهد رسید.

تواضع ،فروتنی و پرهیز از نگاه بالا به پایین مسئولین از دیگر مواردی است که پیش نیاز حسن سلوک مسئولین با جوانان محسوب میشود و متاسفانه این عدم تواضع از دستاورد های همان خوی اشرافیگری است که چندی پیش رهبر انقلاب نسبت به آن هشدار دادند.

بد نیست به این نکته اشاره کنیم که علت محبوبیت زاید الوصف شهید همت‌ها و شهید باکری‌ها که باعث میشد که جوانان جان خود را برایشان تقدیم میکردند همان تواضع و فروتنی بود که الان متاسفانه متاع کمیابی شده است.

در پایان متذکر می شوم وقتی حضرت آقا در زمینه‌ای تاکید می کنند معلوم می شود که در این زمینه نقایص و اشکالاتی وجود دارد و این وظیفه بر دوش ماست که موشکافانه این کاستی ها را شناسایی کنیم و برای رفع عیب تلاش کنیم و ای کاش مسئولین محترم رسانه‌های مختلف این مهم را بخوبی پیگیری نمایند.

منبع: تسنیم