تاریخ : 17:49 - 1397/03/04
کد خبر : 70051
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

معدنکاران یورت یکسال پس از انفجار

داستان بیمه کارگران و تهویه‌ای که امید می‌رود از فاجعه دوباره جلوگیری کند

معدنکاران یورت یکسال پس از انفجار

در روزهایی که یکسال از سانحه معدن یورت می‌گذرد نیم نگاهی داریم با دغدغه‌هایی که خانواده‌های معدنچیان بعد از یکسال با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

به گزارش کارگرآنلاین،
یکسال از دلهره و التهاب برای نجات جان معدنچیان سانحه یورت گذشت، اتفاقی که درست در چند قدمی انتخابات رخ داد و۴۴ نفر از معدنچیان معدن آزادشهر در آن کشته شدند. شاید همین نزدیکی به انتخابات بود که باعث شد این بحران سریعتر از سایر اتفاقات این چنینی در کشور حل و فصل شود، در سالگرد این حادثه اما نیم نگاهی داریم به پرونده معدن یورت و بررسی مقصران این سانحه، در این میان تعدادی از درگیران در این حادثه اما به گفتگو با خبر فوری پرداختند و از دغدغه‌های این یک سالی که برآنها گذشت می‌گویند.
 
یکسال گذشت
 معدن زغال سنگ زمستان یورت آزادشهر یکی از معادن زغال سنگ ایران در شهرستان آزادشهر واقع در ۱۴ کیلومتری شهر آزادشهردر استان گلستان قرار دارد. این سنگ معدن در ۹۰ کیلومتری شرق گرگان (مرکز استان گلستان) قرار دارد. طی انفجاری که روز چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، در معدن زغال سنگ یورت رخ داد ۴۳ معدنچی جان باختند. 
 
مقسر اصلی چه کسی بود؟
مقصر حوادث این چنینی معمولا بعد از گذشت زمان هم مشخص نمی‌شود، نخستین گزارشی که رییس کل دادگستری استان گلستان  در تاریخ ۱۵ آبان ۹۶ منتشر کرد مقصر حادثه کارفرما اعلام شد. اما طبق آخرین خبری که منتشر شد، رئیس کل دادگستری گلستان با تشریح آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده انفجار معدن زمستان یورت آزادشهر گفت: بر اساس نظر هیئت کارشناسی حادثه معدن زمستان یورت آزادشهر، هشت نفر از جمله مدیران ۲ اداره کل مقصر شناخته شدند. پرونده برای ادامه رسیدگی ها به دادسرای مرکز استان ارجاع می‌شود. 
 
حق جانی که پرداخت شد
از مهم‌نرین مشکلاتی که خانواده ها بعد از این حادثه با آن دست و پنجه نرم می‌کردند مساله مالی، دیه و حقوق های معوقه است. اما زینب وظیفه پرست همسر یکی از معدنچیان که در معدن یورت جانش را از دست داده است می‌گوید: دیه همسرم و تمام معدنچیان در ماه مرداد به طور کامل پرداخت شده است.
 
حسینقلی قوانلو، مدیر کل صنعت و معدن استان گلستان هم درباره پرداخت دیه‌ها می‌گوید: سهامداران معدن آزادشهر، دیه این معدنچیان را پرداخت کردند.
 
ابهام در پرداخت حقوق و بیمه معوقه
یکی از نکات عجیب پرونده معدن یورت در بحث حقوق معوقه است، به گفته همسر معدنچی سوسرایی، همسرش حدود ۸ ماه حقوق معوقه داشته است که دو شب بعد از حادثه پرداخت شده است. این در حالی است که همسر این معدنچی می‌گوید همسر من بارها اعلام کرده بود که بهترین ذغال سنگ دنیا در ایران تولید می‌شود اما خوب فروش نمی‌رود.
 
مدیر کل صنعت و معدن استان گلستان هم در اینباره می‌گوید: حقوق معوقه از محل دیگری پرداخت شده است، سهامدار این حقوق را پرداخت کرده است.
 
وی درباره سهامدار این پرونده به خبرنگار خبرفوری می‌گوید: شرکت توسعه معادن روی، سهامدار این پرونده است.
 
قوانلو ادامه می‌دهد: قیمت ذغال در آن برهه زمانی پایین بود و واقعا حقوق معوقه زیاد داشتیم.
 
نکته مهم دیگر درباره پرونده معدن آزادشهر حق بیمه معدنچیان است، خانواده‌های معدنچیان می‌گویند که سختی کار به آنها تعلق نمی‌گیرد و حق بیمه آنها به صورت آرایشگری و کتابداری رد می‌شود.
 
قوانلو اما این ادعا را رد می‌کند و اظهار می‌کند: اصلا این ادعا صحت ندارد و تمامی معدنچیان شامل سختی کار شدند، این ادعا شاید برای نگهبان صحت داشته باشد اما درباره معدنچیان این ادعا صحت ندارد و کمترین حقوق افراد ۱میلیون و ۸۰۰ هزارتومان است. 
 
ایمنی بیشتر شده است؟
مقصر پرونده یورت مشخص شده است، اما شاید بی‌احتیاطی و ایمنی را بتوان اصلی‌ترین عامل حوادث اینچینی دانست. حالا بعد از گذشت یک سال باید بررسی کرد که آیا ایمنی و نظارت افزایش پیدا کرده است؟
 
قوانلو می‌گوید: ما امروز دستگاه تهویه جدید برای معدن خریداری کردیم، همین عامل افزایش ایمنی است.
 
مدیر کل صنعت و معدن استان گلستان همچنین ادامه می‌دهد: صد در صد که نظارت در این معدن بیشتر شده است و بعد از این اتفاق نظارت بر روی سایر معادن زغال سنگ استان را هم بیشتر کردیم.
منبع: خبر فوری