تاریخ : 16:40 - 1397/03/30
کد خبر : 70220
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بررسی تاثیر گرانی‌های اخیر بر معیشت کارگران در شورای عالی کار

سیاست‌های جبرانی دولت متمرکز بر مزد باشد

بررسی تاثیر گرانی‌های اخیر بر معیشت کارگران در شورای عالی کار

یک عضو شورای عالی کار از بررسی تاثیر وضعیت اقتصادی اخیر و گرانی بر معیشت کارگران در کمیته دستمزد شورای عالی کار خبر داد و گفت: قطعا دولت باید سیاست‌های جبرانی نه فقط برای کارگران بلکه برای تمام اقشار زیر خط فقر داشته باشد.

به گزارش کارگرآنلاین، علی خدایی، عضو کارگری شورای عالی کار درباره سیاست‌های جبرانی که لازم است دولت برای جلوگیری از فشار به طبقه کارگر در اثر گرانی‌های اخیر اتخاذ کند و در پاسخ به اینکه آیا همفکری با گروه‌های کارگری در این زمینه انجام شده یا خیر؟ گفت: هنوز هیچ مذاکره‌ای در این زمینه با گروه‌های کارگری از سوی دولت انجام نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه اقتصاد ما هنوز به وضعیت ثبات نرسیده تا مشخص شود تبعات گرانی‌های اخیر در معیشت کارگران به چه صورت خواهد بود، به همین دلیل بررسی تاثیر نوسانات نرخ دلار و گرانی های اخیر بر معیشت کارگران در کارگروه مزد شورای عالی کار در دستور کار قرار گرفته تا تاثیر واقعی آن مشخص شود.

این عضو شورای عالی کار گفت: هنوز مشخص نیست که وضعیت پیش آمده تا چه حد منجر به تورم خواهد شد، هرچند از ابتدای سال شاهد افزایش نرخ ارز بودیم و گرانی‌ها تحت تاثیر بار روانی نوسانات ایجاد شده اما احتمال می‌دهیم تاثیر اصلی افزایش نرخ ارز در مرداد و شهریور خود را نشان دهد به همین دلیل تحولات را رصد می‌کنیم و از دولت خواهیم خواست که سیاست‌های جبرانی برای کارگران و اقشار آسیب‌پذیر اعمال کند.

خدایی ادامه داد: البته در بودجه دولت برای اعمال چنین سیاست‌های جبرانی پیش‌بینی صورت نگرفته است اما نیازمند بررسی و تامین اعتبار است.

وی با بیان اینکه فقط کارگران از وضعیت فعلی متضرر نمی شوند بلکه تمام افراد زیر خط فقر دچار مشکل خواهند شد که دولت باید برای آنها سیاست جبرانی داشته باشد، ادامه داد: سیاست‌های جبرانی باید با حفظ کرامت نیروی کار و نیروی انسانی همراه بوده و درباره کارگران روی دستمزد متمرکز باشد.

خدایی گفت: بعد از بررسی این موضوع در کارگروه مزد، رسیدگی به آن را در شورای عالی کار در دستور کار قرار خواهیم داد.

منبع: فارس