تاریخ : 19:32 - 1397/05/14
کد خبر : 70452
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 تعیین تکلیف قرارداد موقت هنوز منتظر تصویب دولت

تعیین تکلیف قرارداد موقت هنوز منتظر تصویب دولت

آیین نامه قرارداد موقت که از خرداد ماه منتظر امضای دولت است، اکنون علی ربیعی این آیین نامه را به دولت فرستاده است.

به گزارش کارگرانلاین، خردادماه سال جاری بود که  کمیته روابط کار با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان دولت(اعضای کمیته) و مشیریان معاون روابط کار برگزار شد.

در این کمیته پیش نویس  آیین نامه قرارداد موقت مورد بررسی قرار گرفت و توسط اداره کل روابط کار و جبران خدمت  به بحث گذاشته شد و مورد توافق کارگران و دولت قرار گرفت و تغییرات مد نظر کارگران توسط نمایندگان دولت پذیرفته شد.

هر چند نمایندگان کارفرمایی مخالف سقف زمانی واحد برای تمام مشاغل غیرمستمر بودند و پیشنهاد دادند سقف قرارداد موقت در این نوع مشاغل باید به نسبت پروژه متغیر باشد، اما بر اساس پیش نویس ارائه شده از سوی وزیر کار، میانگین زمان اختصاص یافته به پروژه‌های دارای ماهیت غیرمستمر اعم از کوچک، متوسط و بزرگ، حداکثر 5 سال است و تعیین مدت زمانی بالاتر از 3 سال، به عنوان سقف زمانی قرارداد موقت با کارگران فلسفه وجودی این آیین نامه را از بین می‌برد.

این آیین نامه صرفاً موضوع تبصره یک ماده 7 قانون کار با هدف ساماندهی شغلی «کارگران مشاغل غیرمستمر» است و شامل همه کارگران و کارفرمایان نمی شود و در صورت تصویب در هیأت وزیران، حداکثر مدت «قرارداد موقت» در کارهای غیرمستمر، 3 سال خواهد بود و پس از این مدت، کارفرما مکلف به انعقاد قرارداد دائم با کارگر تا پایان پروژه است.

علی ربیعی «آیین نامه اجرایی تعیین حداکثر مدت موقت برای کارهایی که ماهیت آنها جنبه غیرمستمر دارد» را برای ساماندهی شغلی کارگران مشاغل غیرمستمر، به اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ارسال کرده تا پس از تصویب در هیأت وزیران، برای اجرا ابلاغ شود.

علی خدایی ،نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با اشاره به اینکه این همان آیین نامه ای است که در کمیته روابط کار تثبیت شد گفت: در نامه ارسالی آقای ربیعی به آقای جهانگیری اشاره شده است که نامه با فوریت در دستور کار قرار گیرد.

*سقف 3ساله برای موضوع کار است نه قرارداد کار
علی خدایی، نماینده کارگران در شورای عالی کار در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، درباره سقف 3ساله قرار داد موقت گفت: بحث سقف 3ساله برای قرارداد کارگر نیست. بلکه برای موضوع کار است. به طور مثال  اگر یک پروژه ساختمانی سازی در حال انجام باشد، در این پروژه  کارفرما می تواند به مدت 3سال قرارداد موقت منعقد کند، بعد از این 3سال کارفرما مکلف است، با کارگرانی که در حال کاربودند و هم کارگرانی که قرار است جدیداً استخدام کنند،قرارداد تا پایان موضوع کار باشد. با چنین شرایط تمام نگرانی ها درباره اجحاف حق کارگر پوشش داده می شود.

 نماینده کارگران در شورای عالی کار افزود: آن دسته از افرادی که نسبت به این آیین نامه نقد دارند با جزئیات آیین نامه نوشته شده آشنا نیستند. طبق قانون مزایا برای کارگران موقت و دائم تفاوتی ندارد. کارگران تا 3سال در پروژه کار می کنند و بعد از 3سال باید تا پایان کار در همان پروژه بمانند و ادامه کار را داشته باشند.

 خدایی با بیان اینکه در حال حاضر این آیین نامه از سوی ربیعی به آقای جهانگیری ارسال شده است گفت: اجرای این آیین نامه گامی در جهت به دست آوردن امنیت شغلی کارگران است و در نهایت می تواند به کمک کارگرانی که در پروژه ها یا در قالب پیمانکاری اشتغال دارند، بیاید.

منبع: تسنیم