تاریخ : 16:35 - 1397/06/31
کد خبر : 70704
سرویس خبری : سیاسی
 

الجزیره: احتمالا عربستان سعودی پشت حادثه تروریستی اهواز است/ سی ان ان سعی دارد حادثه را به اختلاف شیعه و سنی مربوط بداند

شبکه‌های خبری بین‌المللی با چه کلمات و رویکردی حادثه تروریستی اهواز را پوشش دادند؟

الجزیره: احتمالا عربستان سعودی پشت حادثه تروریستی اهواز است/ سی ان ان سعی دارد حادثه را به اختلاف شیعه و سنی مربوط بداند

جالب اینجا است که بیشتر خبرگزاری های خارجی در مورد حادثه تروریستی اهواز از اصطلاح حمله تروریستی استفاده نکرده و صرفا واژه حمله را به کار برده اند.

به گزارش کارگرآنلاین، بعد از حادثه تروریستی امروز صبح در اهواز توسط گروه تروریستی الاهوازیه و شهادت چند ده تن از هموطنانمان، بسیاری از خبرگزاری‌های خارجی به پوشش این حادثه و تحلیل آن پرداختند. نکته جالب البته این است که اکثر آنها در مورد این حادثه از اصطلاح حمله تروریستی استفاده نکرده و صرفا واژه حمله را به کار بردند.

خبر گزاری گاردین ضمن به کار بردن کلمه attack و نه terror attack برای این اقدام تروریستی اذعان کرد که در ابتدا گمان عمومی این بود که داعش مسئول این حمله تروریستی است اما تا این لحظه داعش مسئولیت این اقدام را بر عهده نگرفته است. نباید فراموش کرد که داعش بعد انفجار در حرم امام خمینی(ره) و مجلس شورای اسلامی مسئولیت آن را برعهده گرفت اما در این حمله هیچگونه مسئولیتی را قبول نکرد. گاردین در تحلیل خود هیچ حرفی از گروه تروریستی الاهوازیه نمی‌زند فقط می‌گوید هنوز معلوم نیست که این اتفاق توسط چه گروهی اتفاق افتاده است ولی برخی گمان دارند که گروههای پان عربیست پشت این حمله باشند.

شبکه سی ان ان هم مانند گاردین از به کار بردن واژه حمله تروریستی برای این اتفاق خودداری کرد. سی ان ان مستقیما الاهوازیه را مقصر این اتفاق نمی‌داند اما چنین تلقین می‌کند که اهواز محل درگیری عرب و فارس و سنی و شیعه است و احتمالا این حادثه توسط عربهای خشمگین ایرانی رخ داده است.

شبکه بی بی سی هم مانند سی ان ان و گاردین این حمله را تروریستی ندانسته و از به کاربردن این واژه برای این اتفاق ابا می‌کند. بی بی سی البته چنین می‌گوید که مسئولان ایران پس از حادثه به این نتیجه رسیده اند که برخی از پان عربیستها ی تحت هدایت و حمایت عربستان سعودی پشت این حادثه اند.

شبکه الجزیره انگلیسی در تحلیل خود بیان می‌کند که هنوز هیچ گروهی رسما مسئولیت حمله صبح را بر عهده نگرفته است اما انگشت مقامات ایرانی به سمت الاهوازیه است. الجزیره چنین تحلیل می‌کند که گروه الاهوازیه، گروهی به ظاهر ملی گرا است که اعضای آن توسط سعودی ها تربیت می‌شوند. الجزیره همچنین اشاره دارد که هدف این‌گروه جداسازی خوزستان و نفت آن از ایران است همانگونه که صدام حسین در جنگ هشت ساله دنبالش بود. الجزیره همچنین تاکید می‌کند که با اینکه الاهوازیه خود را ملی گرا و پان عربیست می‌نامد اما به شدت تحت تاثیر منافقین(گروهک مجاهدین خلق) است و در چند سال اخیر به شدت با اعضای آن ارتباط داشته است.

نیویورک تایمز در تحلیل خود سعی دارد که حادثه امروز صبح را به نوعی به اختلاف شیعه و سنی تقلیل دهد. این خبرگزاری همچنین احتمال می‌دهد که ریشه اتفاق صبح در درگیری ایران و عربستان در منطقه ریشه داشته باشد چرا که سعودی ها اخیرا سعی داشته اند اعراب و اهل سنت ایران را علیه سپاه و جمهوری اسلامی تحریک نمایند. نیویورک تایمز همچنین اشاره می‌کند که این اتفاق در ایران بسیار عجیب است چرا که معمولا در ایران حادثه تروریستی رخ نمی‌دهد و این از معدود حوادث تروریستی است که در چند سال اخیر اتفاق افتاده است.

ان بی سی نیوز هم در تحلیل خود واژه حادثه تروریستی را در مورد این اتفاق به کار نبرده فقط می‌گوید ظریف(وزیر امور خارجه ایران) تاکید داشته است که این حادثه تروریستی است و تحت حمایت قدرتهای خارجی رخ داده است. ان بی سی نیوز همچنین این حادثه را برای ایران شوکه کننده می‌داند چرا که از بعد انقلاب تا کنون کمتر حادثه تروریستی در ایران رخ داده است و نیروهای امنیتی به خوبی توانسته اند تروریستها را کنترل کنند.

منبع: خبرفوری