تاریخ : 11:21 - 1397/08/02
کد خبر : 70858
سرویس خبری :
 

وزیر سابقی که دشمن سرسخت شفاف‌سازی بود

ماجرای شعار مبارزه با فساد عباس آخوندی:

وزیر سابقی که دشمن سرسخت شفاف‌سازی بود

وزیر سابق راه و شهرسازی در حالی چندی روزی است خانه‌نشین شده که طی ۶۲ ماه حضورش در راس وزارت راه و شهرسازی همواره شعار اطلاع‌رسانی شفاف را سر می‌داد، اما هیچ‌وقت حاضر نشد به برگزاری یک نشست خبری با خبرنگاران تن دهد.

کارگر آنلاین: چهار روز از خانه‌نشینی عباس احمد آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی می‌گذرد. رفتن وی از ساختمان دادمان بر اساس آنچه آخوندی و اطرافیانش روایت می کنند از ماه‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود و دلیل آن نیز بروز اختلاف با دولت بوده است. وزیر مستعفی راه و شهرسازی در نامه استعفایش دخالت دولت در بازارهای اقتصادی را یکی از دلایل رفتنش عنوان کرد. این در حالی است که گفته می‌شود قرار نبوده وی استعفا دهد و برخی داد و ستدهای نافرجام شرایطی را به وجود آورده تا وزیر سابق عطای صندلی طبقه 15 را به لقایش ببخشد.

آخوندی از مردادماه 92 تا واپسین ساعات حضورش در وزارت راه و شهرسازی همواره بر اطلاع‌رسانی شفاف تاکید می‌کرد، اما در عمل با وجود پیگیری رسانه‌ها هیچ اتفاق امیدوارکننده‌ای در این حوزه روی نداد.

عباس آخوندی در روز معارفه به‌عنوان دومین وزیر راه و شهرسازی کشور پس از نیکزاد، چنان ذوق‌زده شده بود که در حاشیه این مراسم و در جمع خبرنگاران وعده اتمام آزادراه تهران-شمال را تا پایان دولت یازدهم (سال 96) داد. وی همچنین در پاسخ به درخواست رسانه‌ها برای برگزاری یک نشست خبری را با زمان "به‌زودی" داد. اما این به‌زودی تقریبا 8 ماه به طول انجامید که البته در آن به اصحاب رسانه اجازه طرح پرسش داده نشد.

آخوندی 18 فروردین 93 در نشست به قول وی "صمیمی"با خبرنگاران حاضر شد و پس از عدم پاسخگویی به سئوالات خبرنگاران از جمله تسنیم مبنی بر برنامه‌اش برای بخش مسکن، گفت:‌ «تلاش کرده‌ام در بیان مطالب دقت لازم را داشته باشم و وعده بی‌موردی ندهم حتی اگر بابت این رویکرد از من انتقاد هم شود.

وی بیان کرد:‌ بدون رسانه‌ها توسعه ملی امکان‌پذیر نیست و بنده از بد حادثه مسئولیت گرفته‌ام وگرنه همواره در مطبوعات مطلب می نوشتم. مطبوعات رکن چهارم توسعه هستند و این حرف گزافی نیست و توسعه ملی بدون رسانه‌ها امکان‌پذیر نیست.

وی با بیان این‌که مطالب باید بر مبنای واقع‌نگری بیان شود و نگارنده درباره هزینه انتشار مطلب تصوری هم داشته باشد، افزود: در حوزه مسکن و حمل‌ونقل هیچوقت اعداد و ارقام عجیب و غریب اعلام نمی‌کنم. وعده‌ای نمی‌دهم که عملی نشده و سودی ندارد. وعده‌ها باید در توان ظرفیت‌های اقتصادی کشور باشد. تلاش کرده‌ام در بیان مطالب دقت لازم را داشته باشم و وعده بی‌موردی ندهم حتی اگر بابت این رویکرد از من انتقاد هم شود.

وزیر سابق راه و شهرسازی همچنین با تاکید بر این‌که می‌خواهم با مردم صادق باشم، گفت: تمام سخنانم با مردم از موضع راستگویی خواهد بود.

آخوندی هدف مهم خود در سال 93 را افزایش رفاه و حقوق شهروندی اعلام کرد، گفت: اولین حق شهروندان دسترسی آزاد به اطلاعات است که در بهار امسال این برنامه را به تدریج عملیاتی می‌کنیم.

به گزارش تسنیم، از حرف‌های درگوشی روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی با وزیر مستعفی راه و شهرسازی حدود 55 ماه می‌گذرد و آخوندی در ویلای خود خانه‌نشین شده است. در سال‌های 93، 94، 95، 96 و 7 ماه سپری شده از سال 97 وزیر سابق راه و شهرسازی بر خلاف حرف‌های قشنگ فروردین 93 هیچ اقدامی که نشان دهد واقعا طرفدار اطلاع‌رسانی شفاف است، انجام نداد.

شوربختانه تر این‌که وی هر ازچندگاهی در پاسخ به پرسش‌های چالشی، کنترل خود را از دست می‌داد. چه  آن‌که فروردین ماه گذشته وزیر سابق راه و شهرسازی در پاسخ به سئوال خبرنگاری درباره قراردادهای نافرجام خرید هواپیما به شدت عصبانی شد و میکروفن خبرنگار را از وی گرفت و... .