تاریخ : 00:06 - 1397/09/10
کد خبر : 71385
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

اشک و ستایش کارگزارنی برای لیبرالهای دولت روحانی!

اشک تمساح برای مسکن مردم پس از ستایش از وزیر لیبرال:

اشک و ستایش کارگزارنی برای لیبرالهای دولت روحانی!

ارگان حزب کارگزاران با انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت تصریح کرد دولت با این سیاست، پول نفت را به نام فقرا، به ثروتمندان می‌دهد.

کارگرآنلاین : «سازندگی» که اخیرا با افتخار در تیتر اول خود، از آخوندی (وزیر مستعفی راه و شهرسازی) دفاع و با افتخار از وی به عنوان «لیبرال» یاد کرده بود، می‌نویسد: داشتن یک سقف خانه با توجه به افزایش قیمت مسکن یک کابوس شده است.

روزنامه سازندگی می‌نویسد: براساس برآورد بانک مرکزی طی هفت‌ماهه ابتدای امسال ۱۹ هزار میلیارد تومان تسهیلات برای خرید مسکن به مردم ارائه شده است. این عدد تنها ۵ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود. اما چرا پرداخت این میزان تسهیلات تکانی اساسی به بازار مسکن نداده است؟ بهای هر مترمربع آپارتمان در تهران طی یک سال گذشته به طور متوسط ۵۰ درصد رشد داشته است. براین اساس میزان تسهیلات پرداختی برای خرید مسکن به اندازه نیمی از قدرت خرید سال ۹۶ بود و در واقع به قیمت سال گذشته، تنها ۹/۵ هزار میلیارد تومان وام پرداخت شده است.

رئیس‌جمهور از بانک‌ها درخواست کرد که از بازار مسکن بیرون بروند ولی همچنان بانک‌ها پایشان در بازار مسکن محکم است. همزمان سیاست‌های خروج از رکود اقتصادی، بازار مسکن را عامل محرک برای نجات ۷۰۰ صنعت وابسته ارزیابی کرده بود ولی در نیمه دوم سال ۹۷ هم بازار مسکن در رکود است و هم شرایط کلی اقتصاد بیش از گذشته به هم ریخته است. تجربه اجرای سیاست‌های خروج از رکود اقتصادی اثبات می‌کند که اقتصاد دچار بحران حضور «بروکرات‌های فاسد» یا «بروکرات‌های نارکارآمد»  شده است. اولی به قصد و دومی با جهل اقتصاد ایران را زمین‌گیر کرده‌اند و دولت هم بدون عمد مدام در کیسه آنها پول می‌ریزد.

نهادهای نظارتی هر اندازه سلطان سکه و دلار و... را به دار بکشند، ترسی در دل بخش بروکراتیک اقتصاد ایران ایجاد نمی‌شود، چرا که آنها به قانونی‌ترین شکل ممکن برنامه‌هایشان را پیش می‌برند.
ارگان حزب کارگزاران در گزارش یک صفحه‌ای خود، کمترین اشاره‌ای به مصادیق عملکرد امثال عباس آخوندی و سایر تکنوکرات‌های مدعی لیبرالیسم نکرد. آخوندی همواره به بی‌اعتنایی وزارت متبوعش نسبت به وضعیت بازار مسکن افتخار می‌کرد. در اثر همین سیاست، فقط در یک سال گذشته، ۶۰ درصد از تولید مسکن کاسته شد و حداقل ۹۱ درصد به قیمت مسکن اضافه گردید. در همین دوره رانت‌خواران، سفته‌بازان، سوداگران و محتکران بازار مسکن، اقدام به سودجویی‌هایی هنگفت از قبل همین سوءمدیریت لیبرالی ‌کردند.

منبع: کیهان