تاریخ : 09:34 - 1397/09/14
کد خبر : 71429
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

قرارداد کارگران را بقای کارخانه‌ها تمدید می‌کند

کارشناس مسایل اقتصادی:

قرارداد کارگران را بقای کارخانه‌ها تمدید می‌کند

از نگاه یک کارشناس مسایل اقتصادی حفظ امنیت شغلی کارگران مستلزم دوام و ماندگاری کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی است و خصوصی‌سازی در ایران زمانی جواب می‌دهد که ثبات و پایداری به اقتصاد برگردد.

به گزارش کارگر آنلاین ؛ علی اکبر لبافی با بیان این که در بحران‌های اقتصادی بسیاری از بنگاه‌ها مثل "شرکت نیشکر هفت‌تپه" نمی‌توانند دوام بیاورند، گفت: در جریان خصوصی‌سازی بنگاه‌ها باید تشریفات قانونی را لحاظ می‌کردیم و شاخص‌هایی را مدنظر قرار می‌دادیم که به پایداری بنگاه منجر می‌شد، ولی متاسفانه به دلیل نبود ثبات اقتصادی و شرایط نامساعد فضای کسب و کار، بسیاری از بنگاه‌ها و کارخانه‌ها نظیر فولاد اهواز و هفت‌تپه دچار مشکل شدند و نتوانستند دوام بیاورند.

وی اهلیت و صلاحیت و داشتن ضمانت اجرای برنامه‌ را دو شرط واگذاری بنگاه‌ها به بخش خصوصی دانست و گفت: در بحث واگذاری‌ها لازم است شاخص‌هایی که بنگاه را ارتقاو بهره‌وری آن را افزایش می‌دهد، لحاظ کنیم و از کسانی که می‌خواهیم بنگاه را به آنها واگذار کنیم برنامه بخواهیم تا چنانچه برنامه موفق نبود و بنگاه به مشکل خورد، برنامه اصلاح شود و اگر مشکل از سوء مدیریت بود با آن برخورد کنیم.

به اعتقاد این کارشناس مسایل اقتصادی،  حفظ امنیت شغلی کارگران مستلزم دوام و ماندگاری کارخانه‌ها و بنگاههای تولیدی است و با حفظ بنگاههای اقتصادی، قراردادهای کارگران هم تمدید و امنیت شغلی نیروهای کار حفظ می‌شود.

لبافی در عین حال با تاکید بر لزوم حمایت از کارگران کارخانه‌ها، تصریح کرد: خصوصی سازی زمانی جواب می‌دهد که شرایط اقتصاد کشور مطلوب باشد و از تکانه‌هایی همچون نوسان نرخ ارز یا بحران‌های اقتصادی تاثیر نپذیرد. صرفنظر از این مساله بخش اعظمی از مشکلاتی که امروز گریبان کارخانه‌هایی مثل هفت‌تپه را گرفته ناشی از قصور مدیریتی و شرایط اقتصادی کشور است که باید با ضابطه‌های موجود تطبیق داده و در جهت رفع مشکلات و محدودیتها اقدام شود.

به گزارش ایسنا، شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه در یکی دو دهه اخیر از پرحاشیه‌ترین و دردسرسازترین شرکت‌های ایران بوده است. وجود بحران‌های ناشی از مدیریت ناصحیح و در پی آن اعتراضات کارگری در عدم رسیدگی به مطالبات کارگران و انباشت حقوق معوق نیروهای کار این شرکت را در سالهای گذشته با مشکلات متعدد مواجه کرده است. در روزهای اخیر با تصمیم اعضای هیات مدیره، مدیریت این شرکت تغییر کرد و مدیرعامل جدید شرکت هفت تپه به کارگران معرفی شد.منبع :ایسنا