تاریخ : 13:55 - 1397/09/30
کد خبر : 71754
سرویس خبری : سیاسی
 

وقتی هاشمی رفسنجانی ، حسن روحانی و محمود احمدی نژاد در یک لیست انتخاباتی بودند+ عکس

مرور تاریخ سیاسی بعد انقلاب ؛

وقتی هاشمی رفسنجانی ، حسن روحانی و محمود احمدی نژاد در یک لیست انتخاباتی بودند+ عکس

اگر به مجالس ششم و هفتم نگاهی تاریخی بیندازیم این موضوع را که بعد از تشکیل دولت اصلاحات و همچنین دولت محمود احمدی‌نژاد این مجالس از لحاظ گرایش سیاسی همسو با دولت تشکیل‌شده‌اند می‌توان به‌خوبی صحت این موضوع را دریافت.

به گزارش خبرنگار سیاسی کارگر آنلاین : با نگاه تاریخی به لیست افرادی که در دوره ششم مجلس شورای اسلامی از سوی جریان راست (اصولگرا) ارائه‌شده بود و با شکست در مقابل اصلاح‌طلبان این انتخابات به اتمام رسید می‌توان نکات جالب‌توجهی را مشاهده کرد.

  • یکی از نکات جالب در لیست اصولگرایان در مجلس ششم، حضور اکبر هاشمی رفسنجانی و عدم رغبت مردم تهران در پذیرش وی برای نمایندگی است به طوری که با وجود تخلفات وزارت کشور اصلاحات و نقش محوری سید مصطفی تاج‌زاده، معاون وزیر کشور وقت در این تخلفات، هاشمی نتوانست در میان 10 نفر اول تهران حضور پیدا کند و جایگاه بیستمین را از آن خود کرد.
  •  
  • از دیگر نکات، نام دو نفر در این لیست بسیار شاخص است. «محمود احمدی‌نژاد» و «حجت‌الاسلام حسن روحانی» این دو شخص بارز لیست شکست‌خورده جریان راست در انتخابات مجلس جنجالی ششم هستند. اگر در آن زمان کسی به این لیست نگاهی می‌انداخت شاید به‌هیچ‌وجه نمی‌توانست باور کند که این دو کاندیدای شکست‌خورده انتخابات مجلس در ادوار بعد به‌عنوان رؤسای جمهور کشورمان، رهسپار پاستور شوند.

به همین ترتیب به نظر می‌رسد در مورد شرایط آینده سیاسی کشور نیز بایستی با نوعی تردید ویژه و در نظر گرفتن گزینه غیرمنتظره به وقایع سیاسی نگاه کرد. در مجلس دهم نیز لیست اصولگرایان تهران نتوانستند به ساختمان بهارستان راه پیدا کنند اما پیچیدگی مسائل سیاسی در کشور ممکن است در آینده عوامل غیرمترقبه‌ای را ایجاد کند که در سطوح بالاتری اتفاق می‌افتد و شاید لیست مجلس دهم هم یک رئیس‌جمهور متولد شود. نوع حکومت مردم‌سالاری و تجربیات انتخابات‌ها در کشورمان نیز به‌گونه‌ای است که مشخصاً در این زمینه هیچ‌کس نمی‌تواند خود را پیروز یا مغلوب یک انتخابات بداند.