تاریخ : 17:17 - 1397/10/12
کد خبر : 71867
سرویس خبری :
 

آمار وحشتناک از توقف نوسازی اتوبوس های شهری در هفت سال گذشته / دادستانی به موضوع ورود کند

کاهش ۶۹ درصدی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در سال ۹۶

آمار وحشتناک از توقف نوسازی اتوبوس های شهری در هفت سال گذشته / دادستانی به موضوع ورود کند

علی رغم اینکه تعداد خودروهای نوسازی شده ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری و جاده ای در سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵، حدود ۶۹ درصد کاهش یافته و به ۱۴ هزار و ۶۰۷ دستگاه رسیده ولی میزان تحقق هدف کمی مدنظر در این بخش ۱۴۶ درصد بوده است.

کارگر آنلاین ، به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، براساس گزارش سازمان برنامه و بودجه برای تولید 3 هزار دستگاه خودروهای برقی و هیبریدی در سال 96 برنامه‌ریزی شده بود ولی به دلیل عدم وجود زیر ساخت‌های مطلوب این موضوع اصلا محقق نشد و درصد تحقق این هدف کمی صفر بوده است. 

همچنین علیرغم اینکه برای تولید 20 هزار دستگاه خودروی سبک دیزلی استاندارد  هدف‌گذاری شده بود اما به علت عدم وجود زیرساخت‌های مطلوب و عدم همکاری دستگاه‌های دیگر باز هم این موضوع اصلا محقق نشد و درصد تحقق این هدف کمی صفر درصد گزارش شده است. 

براساس گزارش مذکور، مقرر شده بود که 100 هزار دستگاه موتورسیکلت در سال 96 تولید شود ولی 20 هزار دستگاه تولید شده است که بر اساس این میزان تولید 20 درصد از هدف گذاری تحقق یافته که در این بخش محقق شده است که دلیل این امر عدم وجود زیر ساخت مطلوب گزارش شده است. 

همچنین در سال 95 در مجموع 35 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید شده است و قرار بود در سال 96، 50 هزار دستگاه خودرو تجاری تولید شود اما به علت عدم وجود زیرساخت‌های مطلوب فقط تولید 20 هزار و 660 دستگاه محقق شده است که براین اساس 41.32 درصد از هدف تحقق یافته است. 

در زمینه تولید خودرو سواری و وانت هم هدف تولید یک میلیون و 600 هزار دستگاه در سال 96 بوده است که از این تعداد یک میلیون و 502 هزار دستگاه تولید و به عبارتی 93.88 درصد از هدف محقق شده است این در حالی است که در سال 95 یک میلیون و 331 هزار دستگاه خودرو سواری و وانت در بخش صنعت کشور تولید شده است. 

این گزارش سازمان برنامه و بودجه می‌افزاید: در سال 95، 46 هزار و 673 دستگاه خودرو شامل اتوبوس، مینی‌بوس و سواری کرایه در راستای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری و جاده‌ای تعویض شد. مقرر شده بود در این بخش در سال 96،  10 هزار دستگاه خودرو نوسازی شود و با تعویض 14 هزار و 607 هزار دستگاه خودروی فرسوده در این بخش در این سال 146 درصد از هدف محقق شده است. 

 تفاوت فاحش میزان واقعی نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی مسافری و جاده ای در سال 95 با هدف کمی مقرر در این بخش در سال 96 که منجر به تحقق 146 درصدی این هدف کمی در سال 96 علی رغم کاهش 69 درصدی میزان نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نسبت به سال قبل آن شده، عجیب و سوال برانگیز است.

 پس از سانحه واژگونی اتوبوس دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم وتحقیقات تهران موضوعات زیادی مورد بحث مردم و مسئولین قرار گرفت . بی کفایتی مسئولین و فرسودگی ناوگان حمل و نقل درون دانشگاه مهمترین دلایلی بود که در افکار عمومی بیشتر دیده می شود.

این مجال فرصتی را به وجود آورد تا موضوع کیفیت ناوگان اتوبوسرانی درون شهری کشور در بیش از یکصد شهر کشور مورد بررسی قرار گیرد.

بر اساس آمارهای موجود هم اکنون بیست و شش هزار دستگاه اتوبوس در اختیار شهرداری های کشور برای ارائه خدمات در ناوگان حمل و نقل عمومی شهرهاست. از میان این تعداد اتوبوس چهار هزار دستگاه به دلیل نقص فنی و کمبود قطعات در پارکینگ ها بایگانی شده اند و مابقی فعال نیز به طور میانگین عمری بیشتر از12 سال دارند که از عمر متوسط استاندارد ده ساله دو سال نیز بیشتر کار کرده اند.

با این آمار می توان نتیجه گرفت که در خوشبینانه ترین حالت 65 درصد اتوبوس های فعلی نیز فرسوده و خارج از رده محسوب می شوند اما روزانه میلیون ها نفر از شهروندان یکصد شهر کشورمان از این اتوبوس ها استفاده می نمایند که متاسفانه باید منتظر اتفاقات ناگوار در روز ها و ماه های آتی باشیم که البته امیدواریم چنین اتفاقی روی ندهد .