تاریخ : 11:40 - 1397/10/19
کد خبر : 71937
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 ۲۸۰ هزار کارگر قطعه‌ساز تا امروز بیکار شده‌اند/احتمال تعدیل همه کارگران این صنعت تا دو هفته آینده

دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی کشور خبر داد:

۲۸۰ هزار کارگر قطعه‌ساز تا امروز بیکار شده‌اند/احتمال تعدیل همه کارگران این صنعت تا دو هفته آینده

آرش محبی‌نژاد گفت: اگر اقدامات لازم صورت نگیرد، کمتر از ۲۵۰ هزار کارگر صنعت قطعه‌سازی که امروز شاغل هستند، ظرف مدت دو هفته بیکار خواهند شد.

به گزارش کارگر آنلاین ، آوارِ ویرانگرِ بیکاری مدتهاست که بر سر کارگران صنعت قطعه‌سازیِ کشور آوار شده است؛ صدها هزار کارگر قطعه‌سازی در ماه‌های گذشته شغل خود را از دست داده‌اند، این درحالیست که آرش محبی‌نژاد (دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی کشور) تاکید می‌کند که اگر مناسبات حاکم، تغییر نکند، این ویرانی تداوم خواهد داشت.

وی در ارتباط با آمار دقیق بیکاری کارگران قطعه‌سازی می‌گوید: از ابتدای امسال، ۲۸۰ هزار کارگر قطعه‌سازی بیکار شده‌اند که از این تعداد، ۱۳۰ هزار نفر تعدیل شده‌اند یعنی یا اخراج شده‌اند یا پس از خاتمه قرارداد با آنها قرارداد جدید منعقد نشده؛ ۱۵۰ هزار نفر نیز در حالت تعلیق هستند؛ یعنی فعلاً  در مرخصی اجباری هستند.

وی در ارتباط با سرنوشت این ۱۵۰ هزار نفر می‌گوید: وضعیت اینها مشخص نیست؛ ممکن است بتوانند به سرکار بازگردند و این احتمال هم وجود دارد که دیگر بازگشت به کاری در کار نباشد.

محبی‌نژاد تاکید می‌کند: ۲۸۰ هزار نفر،  مجموع این دو گروه – تعدیلی‌ها و تعلیقی‌ها- را دربرمی‌گیرد.

این فعال کارفرمایی قطعه‌ساز بابیان اینکه وضعیت صنعت قطعه‌سازی بسیار خراب است و اگر فکری به حال این صنعت نشود، به زودی کاملاً زمین می‌خورد و متوقف می‌شود، می‌افزاید: همین امروز ۴۰۰ واحد قطعه‌سازی در حالت تعطیل و نیمه تعطیل هستند.

پیش‌بینی محبی‌نژاد این است که صنعت قطعه‌سازی تا دو هفته آینده به کلی تعطیل می‌شود؛ وی می‌افزاید: اگر آن هشت بند ذکر شه در گزارش ارائه شده توسط کارفرمایان قطعه‌ساز به دولت، به سرعت اجرایی نشود، ظرف دو هفته، قطعه‌سازی کشور تعطیل خواهد شد.

اشاره محبی‌نژاد به نامه‌ای است که قطعه‌سازان و خودروسازان کشور خطاب به دولت نوشتند و در آن مشکلات صنایع خودروسازی و راهکارهای پیشنهادی خود را مطرح کردند.

او معتقد است اگر  دولت و مجلس فکری به حال صنعت قطعه‌سازی نکنند در آینده نزدیک، همه کارگران این صنعت بیکار می‌شوند.

دبیر انجمن صنایع همگن و قطعه‌سازی کشور درباره تعدیل‌های احتمالی در روزهای آینده می‌گوید: کل کارگران صنعت قطعه‌سازی ۵۵۰ هزار نفر است که از این تعداد ۲۸۰ هزار نفر تا امروز بیکار شده‌اند؛ پیش‌بینی ما این است که اگر اقدامات عاجل صورت نگیرد، ظرف دو هفته آینده باقی کارگرانِ شاغل در این صنعت نیز بیکار خواهند شد.

منبع : ایلنا