تاریخ : 15:42 - 1397/12/11
کد خبر : 72491
سرویس خبری : سیاسی
 

واکنش رضایی به اظهارات روحانی درباره مجمع تشخیص؛"حرف قانونی نیست"

واکنش رضایی به اظهارات روحانی درباره مجمع تشخیص؛"حرف قانونی نیست"

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به اظهارات اخیر روحانی که گفته نمی‌توان تصمیم‌گیری درباره لوایح مصوب مجلس و دولت را به دست جمعی ۲۰ الی ۳۰ نفره سپرد، واکنش نشان داد.

به گزارش کارگرآنلاین، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در نشست خبری که ظهر امروز (شنبه 11 اسفند) برگزار شد، در پاسخ به این سوال که رئیس جمهور گفته است که نمی‌توان تصمیم‌گیری درباره لوایح مصوب مجلس و دولت را به دست جمعی 20 الی 30 نفره سپرد، گفت: این حرف، حرف دوستانه‌ای نیست و حرف قانونی هم نیست. موضع قانونی به یک نفر یا 30 نفر ارتباطی ندارد و اگر قانون به جمعی اختیار داده باشد که تصمیمی را در چارچوب قانونی مشخص بگیرد، دیگر سایر موضوعات اهمیتی ندارد.
 
وی افزود: اعضای هیئت دولت کم جمعیت‌تر از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند و اگر بنا باشد بر اساس این اظهارات رئیس جمهور عمل شود، پس ایشان نیز یک نفر است و نمی‌شود که نظرات یک نفر را مبنای بسیاری از حرکات کشور قرار داد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: تا کنون چندین جلسه در مجمع تشخیص مصلحت نظام درخصوص بررسی لایحه پیوستن ایران به کنوانسیون پالرمو، که از سوی مجلس به مجمع تشخیص آمده، برگزار شده است.
 
وی افزود: در این جلسات  ابعاد مختلف این لایحه ازجمله مسائل امنیتی و اقتصادی در مورد پالرمو بحث شده و اعضای مجمع و نمایندگان دولت و مجلس  نظرات خود را اعلام کردند.
 
رضایی گفت: از آنجا که مصوبه CFT به تازگی به مجمع ارجاع شده و به دلیل همپوشانی و ملاحظاتی که بین لوایح پالرمو و CFT وجود دارد، مقرر شد بررسی لایحه پالرمو با تاخیر صورت بگیرد تا کارشناسان مربوطه به بررسی  CFT نیز با دقت بپردازند که این پیشنهاد با استقبال نمایندگان دولت و مجلس نیز همراه شد.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه  ادامه بررسی بر روی این دو لایحه در جلسات سال آینده مجمع در دستور کار قرار می‌گیرد، تاکید کرد: در بررسی های آینده قطعا رفتار کار گروه  FATF نیز مورد توجه قرار می‌گیرد، زیرا این کارگروه در آخرین گزارش خود از سویی اقدامات ایران را تحسین کرده و از سوی دیگر ابهاماتی را به اقدامات ایران وارد کرده است. بنابراین هرچه رفتار FATF سازنده تر باشد در نظر مجمع نیز  تاثیر بیشتری خواهد داشت. 
 
وی با انتقاد از رفتار اروپایی‌ها در اجرای تعهداتشات در برجام گفت: اروپایی ها در این ماه‌های اخیر نتوانستند رضایت ایران را در اجرای تعهدات برجامی جلب کنند و قطعا این موضوع نیز در نظر اعضای مجمع تاثیر خواهد داشت.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اظهار نظرهایی که درباره تاخیرها در بررسی مجمع در پیوستن به پالرمو مطرح می‌شود، گفت: لازم است به دیپلماسی فرصت داده شود و از سوی دیگر باید طرف مقابل هم ضمانت‌هایی به ایران بدهد. 
 
وی ادامه داد: اینکه برخی تاخیرات مجمع را مورد انتقاد قرار می‌دهند، درست نیست. هرچه تصمیمات عجولانه باشد ممکن است منجر به تصمیمی ناپخته شود. نمی‌شود ایران یک طرفه گام‌هایی را بردارد ولی طرف مقابل گامی برندارد. منتقدان تاخیرها به بیانیه FATF الان به بیانیه نگاهی بیاندازند مشاهده کنند که تاخیرها لزوما به زیان منافع ملی نیست.
 
رضایی خاطرنشان کرد: اعضای مجمع تشخیص مصلحت جز به منافع و معیشت مردم به چیز دیگری نمی‌اندیشند و به این کنوانسیون‌ها با این دید نگاه می‌کنیم که آیا منافع مردم را تامین می‌کند یا خیر.
 
وی درپاسخ به پرسشی مبنی بر مانور رسانه‌های بیگانه درباره FATF گفت: شرایط ما با دیگر کشورها یکی نیست و باید همه کارشناسان نظر دهند. شاید اگر ما هم تحریم نبودیم به شکل دیگری کار کارشناسی درخصوص FATF را انجام می دادیم.
 
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به رای گیری عمومی از مردم درخصوص پیوستن به FATF ، تصریح کرد: قانون اساسی راهکار برون رفت از بن‌بست‌های سیاسی را مشخص کرده و هرکسی غیر از این را بگوید خلاف قانون صحبت کرده است.
 
رضایی در مورد فشارهایی که به مجمع درخصوص لایحه پالرمو وارد می‌شود، گفت: فضایی درست کردند تا مجمع بدون کار کارشناسی بررسی‌ها را انجام دهد. عده‌ای نگران نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام هستند اما اگر نظارت مجمع قوی‌تر باشد شاهد بسیاری از تخلفات میلیاردی نخواهیم بود.
 
وی با تاکید بر اینکه فشارها به مجمع طی یکسال اخیر و از زمان تشکیل هیئت عالی نظارت افزایش یافته است، گفت: نظارت‌های مجمع می‌تواند جلوی تخلفات از اقتصاد مقاومتی و سیاست‌های کلی نظام را بگیرد.
 
منبع: تسنیم