تاریخ : 17:03 - 1397/12/11
کد خبر : 72502
سرویس خبری :
 

عذر بدتر از گناه برای توجیه رقص مختلط مقابل مسئولان/ این اقدام احترام به خون شهداست!

عذر بدتر از گناه برای توجیه رقص مختلط مقابل مسئولان/ این اقدام احترام به خون شهداست!

روابط عمومی فرمانداری بوکان در بیانیه‌ای ضمن اعلام حمایت از رقص مختلط دختران و پسران در برابر مدیرکل و تعدادی از فرمانداران، این اقدام را جزو فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و نیز دفاع از خون شهدای انقلاب اسلامی دانست!

به گزارش کارگرآنلاین، موضوع رقص مختلط دختران و پسران کودک و نوجوان در برابر مدیرکل فرهنگی و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی و ۳ تن از فرمانداران شهرستان‌های جنوب این استان از ظهر روز پنجشنبه و پس از اعلان این ماجرا توسط اروم‌نیوز رسانه‌ای شد.
 
موضوعی که در جریان سومین جشنواره منطقه‌ای آواز و موسیقی کودک و نوجوان غرب کشور در بوکان رخ داد و گروهی از دختران و پسران که تعدادی نیز پا به سن بلوغ گذاشته‌اند در برابر دیدگان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی که خود در لباس روحانیت است و نیز فرمانداران شهرستان‌های بوکان، مهاباد و شاهین‌دژ به رقص محلی پرداختند.
 
به دنبال انتشار فیلم و اخبار در این زمینه و کشیده شدن موضوع به خطبه‌های نماز جمعه ارومیه که با واکنش تند نماینده، ولی فقیه در آذربایجان‌غربی همراه شد، روابط عمومی فرمانداری بوکان که مسئولیت دبیرخانه ستاد برگزاری جشنواره را نیز بر عهده دارد در بیانیه‌ای از اتفاقات رخ داده و جریانات حاکم بر محیط این جشنواره حمایت کرد.
 
روابط عمومی فرمانداری بوکان در بخش ابتدایی این بیانیه، ضمن اشاره به اهداف اجرایی جشنواره موسیقی غرب کشور، این گونه آورده است: «این آیین در راستای پاسداشت فرهنگ اصیل ایرانی ـ. اسلامی و با دیدی کلان نگر در چارچوب صیانت و قدرتمند کردن بیش از پیش و حفظ دستاورد‌های فرهنگ فاخر و شکوهمند ایرانی ـ. اسلامی کلید خورد.
 
از مهم‌ترین اهداف این جشنواره توجه به هنر اصیل ایرانی ـ. اسلامی و مقابله با تهاجم موسیقایی غرب به کشور عزیزمان ایران را می‌توان نام برد و نیز حفظ آن دستاورد‌های ملی و اسلامی‌ای که نسل اندر نسل هویت ایران بزرگ را ساخته است، همان هویتی که به ما یاد داده که به شرق و غرب “نه” بگوییم و تسلیم نشویم.»
 
در بخش دیگری از این بیانیه، این گونه آورده شده است: «این جشنواره به پیروی از فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) که تبیین فرمودند: جنگ فرهنگی سخت‌ترین جنگ هاست کوشیده تا به نوبه خود فرهنگ موسیقایی اصیل و فاخر ایرانی ـ. اسلامی را پاس بدارد و با القای مفاهیم بلند آن به کودکان و خردسالان بخش مهمی از این کارزار فرهنگی را به دوش بکشد، آن هم نوعی از موسیقی که بزرگان مسلمان این مرز و بوم، چون ابوعلی سینا، فارابی و .. در آن قلم فرسایی کرده‌اند و آثار گرانسنگی از خود در این زمینه به یادگار گذاشته‌اند و به عبارت دیگر نوعی از موسیقی که با دین و دیانت ما در آمیخته و حضور پر رنگ خود را در اتحاد با عرفان اسلامی و در آثار بزرگانی، چون مولوی و حافظ نمایان می‌کند.»
 
روابط عمومی فرمانداری بوکان، در ادامه این بیانیه ضمن بیان این سوالات که «برای لبیک به هشدار رهبری معظم و اعلام خطر معظم له مبنی بر تهاجم فرهنگی غرب چه باید کرد؟ آیا جز تقویت سالم سازی و تطهیر و باز‌تولید فرهنگ اصیلی که یک پایش در حوزه دین است و قسمتی از آن در تاریخ این کشور مستتر است راه دیگری داریم؟»، از تمام ماجرای رقص مختلط در حضور مدیران ارشد شهرستان‌ها و نیز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نفر اصلی اجرایی در حوزه فرهنگ حمایت کرده و این اتفاق را در راستای عمل به فرامین رهبری و نیز احترام به خون شهدای انقلاب اسلامی دانسته است!
 
در این بخش بیانیه، آمده است: «جای بسی تاسف است که در این کارزار فرهنگی، خرده گیرانی در فضای مجازی بدون آگاهی از فضای این رونمایی باشکوه و عزتمند، رخسار درخشان و باغ زیبای فرهنگ ایرانی ـ. اسلامی را می‌خراشند و با سخن و اتهام ناروا، تیشه به ریشه فرهنگ اصیل و انسان‌مدار این سرزمین می‌زنند که خون هزاران شهید برای سیراب کردنش، چون شطی خروشان هنوز هم جاری است. این دوستان ناآگاه که با علم کردن قرآن بر سر نیزه، آب به آسیاب دشمن می‌ریزند، حرکت موزون و آیینی و کهن برآمده از سنت عرفانی ایران زمین توسط گروهی از کودکان و خردسالان معصوم استان‌های غرب کشور را گناه نابخشودنی می‌خوانند. دریغ و درد که ناآشنایی به سنن فرهنگی ـ. عرفانی ایران اسلامی چه خطا‌های فکری و قضاوت‌های ناروا و نامنصفانه را رقم زده است آن‌هم در شرایط حساس کنونی که همه بایستی پشت هم صفوفی تشکیل دهیم (کانهم بنیان مرصوص) و فضایی پر شور و شادی برای غلبه بر جنگ روانی دشمن (به تاکید مقام معظم رهبری) بیافرینیم. گویی از یاد برده اند که در مقابل خوش باوری دشمن مبنی بر نرسیدن نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به سن چهل سالگی، تمام آحاد ایران اسلامی در چهلمین سال بزرگداشت انقلاب اسلامی ایران، یک صدا فریاد زدیم: افتخار به گذشته و امید به آینده.»
 
دبیرخانه ستاد برگزاری سومین جشنواره منطقه‌ای آواز و موسیقی کودک و نوجوان در بوکان، در پایان این بیانیه خود ضمن تقدیر از حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌غربی در مراسم، یادآورد شده است: «در پایان از حجت الاسلام والمسلمین جناب دکتر خدایاری بسیار سپاسگزاریم که سکاندار فرهنگ اصیل اسلامی در خطه ولایتمدار آذربایجان غربی است، عالم ربانی‌ای که در سنگر مقدس دفاع از فرهنگ ولایی با جان و دل قدم در راه بصیرتی علی وار نهاده است.»
 
این بیانیه در شرایطی صادر می‌شود که ظهر همان روز یعنی در خطبه‌های نماز جمعه مرکز آذربایجان‌غربی، استاندار به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی استان توصیه به «عزل» یا «توبیخ» مسئولان حاضر در مراسم شده است!
 
روابط عمومی دستگاه ارشد دولتی در شهرستان البته در بخشی از این بیانیه افراد حاضر در رقص مختلط را «کودکان و خردسالان معصوم» خطاب کرده و به نوعی سعی در تطهیر ماجرا دارد، اما نکته جالب ماجرا اینجا است که تصاویر موجود به خوبی گویای اصل ماجرا و اینکه «نوجوانانی فراتر از سن بلوغ» نسبت به رقص در برابر مدیران ارشد سیاسی و فرهنگی پرداخته و البته با تشویق و ابراز علاقه آنان نیز مواجه می‌شوند!
 
قطعا خود فرماندار و مسئول روابط عمومی وی به خوبی متوجه این ماجرا هستند که پرداخت رسانه‌ای به ماجرای رقص مختلط دختران و پسران نه از روی مخالفت با فرهنگی بومی و اصیل اقوام بلکه تنها به دلیل حضور جمعی از مدیران در مراسم رقص مختلط نوجوانان فراتر از سن کودکی و خردسالی بوده است.
 
البته تاکید روز گذشته نماینده، ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه مبنی بر اینکه «دستگاه‌های مرتبط باید نسبت به بستن محل اجرای این مراسم و نیز برخورد قانونی با عاملان و مسببان ماجرا اقدام کنند» گویای تمام وقایع و دلیل انتشار چنین بیانیه مضحکی است.
 
کاش روابط عمومی فرمانداری بوکان به جای نگارش چنین متنی، بیانیه عذرخواهی از سوی فرمانداران و مدیرکل حاضر در مراسم را تدوین و منتشر می‌کرد تا شاید اندکی از ماجرا را جبران می‌ساخت.
 
منبع:اروم نیوز