تاریخ : 15:36 - 1397/12/15
کد خبر : 72550
سرویس خبری : سیاسی
 

آمریکا ‌در اجلاس ورشو ‌به موفقیتی دست پیدا نکرد‌ / شرایط ایران قابل مصالحه نیست

‌رئیس‌‌جمهور:

آمریکا ‌در اجلاس ورشو ‌به موفقیتی دست پیدا نکرد‌ / شرایط ایران قابل مصالحه نیست

رئیس‌جمهور با بیان "ما در یک شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفته‌ایم" گفت: دشمن ‌در اجلاس ورشو برای توطئه‌ علیه ایران ‌به موفقیتی دست پیدا نکرد‌.

به گزارش کارگرآنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور اسلامی ایران در سخنرانی خود در جمع مردم استان گیلان در ورزشگاه شهرستان لاهیجان ‌‌اظهار داشت: بسیار خوشحالم که در آستانه ماه پربرکت رجب و در آستانه سال جدید میهمان مردم قدرشناس، قهرمان و مرزدار گیلان، فخر ایران عزیز هستم.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه "ما در یک شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفته‌ایم" تصریح کرد: ملت بزرگ ایران از آغاز سال 97 و تا پایانش در یک آزمایش بزرگ تاریخی، پیروزی‌های عظیمی را به‌دست آوردند.
 
روحانی با ابراز اینکه "در یک شرایط عادی نیستیم و در شرایط جنگ روانی و اقتصادی هستیم"، افزود: در یک میدان نبرد‌ برابر دشمن هستیم، عقب‌نشینی در این مرحله برابر از دست دادن همه دستاوردها از‌ دوران مشروطه تا‌کنون است.‌
 
رئیس جمهور با تأکید به اینکه از اردیبهشت ماه که فریاد تحریم آمریکایی‌ها شروع شد تا مرداد که نخستین تحریم‌ها را اعمال کردند و تا آبان ماه که مرحله بعدی تحریم را اجرا کردند، مردم در تمام مراحل ایستادگی‌ خود را نشان‌ دادند، ادامه داد: دشمنان می‌خواستند امسال را سال شکست ایران و پیروزی خود قرار دهند اما ملت بزرگ ما در تمام مراحل سخت امسال، برابر فشار دشمنان ایستادگی کردند.
 
وی با اظهار اینکه "از لحاظ آمار اقتصادی سخت‌ترین ماه‌های ما شهریور و مهر بود و تا حدی هم در بهمن؛ بهترین ماه‌ها هم آذر و دی ماه بود"، گفت: دشمن ‌در اجلاس ورشو برای توطئه‌ علیه ایران ‌به موفقیتی دست پیدا نکرد‌ ولی مشکلاتی را ایجاد کرده است.
 
رئیس جمهور با بیان اینکه "اختلاف‌ و مشکل با آمریکا در این است که آنها می‌گویند به 40 سال قبل برگردید‌ و‌ ایران تبدیل شود به ایران سال 56 و اوایل 57"، گفت: ولی ما می‌گوییم مسیر ما استقلال و ‌مردم‌سالاری است، این شرایطی نیست که قابل مصالحه باشد.
 
روحانی به نشست اعضای هیئت دولت در اردیبهشت ماه در جلسه‌ای در حضور مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در آن جلسه گفتم "شرایط جنگ اقتصادی است و نیاز به فرمانده داریم"، ‌گفتم "خود جناب‌عالی به‌عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی فرماندهی را بر‌عهده گیرید"؛ ایشان فرمودند "هم شرایط جنگ است و هم فرمانده لازم است؛ فرمانده خود رئیس‌جمهور باشد".‌
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه "ما در یک شرایط عادی نیستیم و در جنگ اقتصادی قرار داریم" عنوان کرد:‌ در این مرحله عقب‌نشینی به‌معنی از دست دادن تمام دستاوردهای ایران از دوران مشروطیت تا انقلاب اسلامی است اما مردم قهرمان ایران اسلامی میدان را به هیچ عنوان خالی نمی‌کنند.
 
روحانی با یادآوری اینکه دشمن برای اعمال تحریم‌های خود برنامه مفصلی را امسال پیاده کرده است ابراز داشت: جمهوری اسلامی ایران از آغاز امسال در شرایط بسیار حساس و مهمی قرار گرفت اما با وجود تمام نقشه‌ها و خرابکاری‌ها و تحریم‌های همه‌جانبه ملت مقاوم ایران اسلامی پیروز اصلی میدان نبرد بودند.
 
وی با تأکید بر اینکه از آغاز امسال تاکنون ملت ایران در یک آزمایش بزرگ تاریخی قرار گرفته است اضافه کرد: با وجود تمام فشارها و در شرایطی که دشمنان ملت می‌خواستند شکست و نابودی مردم را رقم بزنند پیروزی‌های بزرگی برای ایران اسلامی به دست آمد.
 
وی با تأکید به اینکه ‌خروج آمریکا از برجام تخلف و ایستادن در برابر سازمان ملل و جهان بود، تصریح کرد: گمان می‌کردند با تحریم‌های مرحله اول و دوم نتیجه می‌گیرند، اما در شورای امنیت هر 14 کشور با رئیس جمهور آمریکا مخالفت کردند.
 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه از ابتدای امسال آمریکایی‌ها تحریم‌های همه‌جانبه خود را علیه ایران آغاز کردند افزود:‌ دشمنان به‌فکر و خیال خام خود مسیر به‌زانو درآوردن ملت ایران را به‌خوبی ترسیم کرده بودند و مراحل مختلف نقشه شوم خود را ماه به ماه پیاده‌سازی می‌کردند.
 
روحانی از فشار تحریم‌های آمریکا از اردیبهشت امسال تا مرداد ماه امسال خبر داد و ابراز داشت: در مرحله بعدی آمریکایی‌ها نقشه خود را برای فلج کردن اقتصاد ایران در آبان ماه طرح‌ریزی و پیاده کردند اما در تمام این مراحل دشوار سرنوشت‌ساز مردم مقاومت کردند.
 
وی از لحاظ آمارهای اقتصادی سخت‌ترین ماه امسال را شهریور اعلام کرد و اظهار داشت: در این ماه مشکلات به اوج خود رسید در همه حوزه‌ها و بخش‌ها و در آذر و دی تورم به بالاترین حد خود رسید اما مردم با حضور خود در آزمون بزرگ 22 بهمن درس بزرگی به دشمنان ایران اسلامی دادند.
 
رئیس‌جمهور مشکلات و اختلاف نظر بزرگ ایران اسلامی با آمریکایی‌ها را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ آمریکایی‌ها می‌خواهند ما به دوران چهل سال قبل برگردیم و عقب‌‌گرد داشته باشیم اما ما امروز با همین صدای رسا و بلند به آن‌ها می‌گوییم ایران اسلامی تا پای جان بر سر آرمان‌های خود ایستاده است.
 
روحانی استقلال و آزادی و مردم‌سالاری را از دستاوردهای ارزشمند ملت ایران در طول چهل سال مبارزه با جهان غرب و آمریکایی‌ها دانست و اضافه کرد: مسیری که ملت ایران از انقلاب سال 57 آغاز کرده نه‌تنها متوقف نمی‌شود بلکه همچنان با تمام قوت و توان ادامه پیدا می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه استقلال و آزادی ملت شریف ایران با هیچ کشوری قابل مذاکره و مصالحه نیست تأکید کرد: ملت ایران با اعتقاد راسخ به خداوند متعال و ایمان به ارزش‌های انقلاب اسلامی، دشمن را به عقب می‌راند و تا پای جان از دستاوردهای نظام اسلامی پاسداری می‌کند.
 
رئیس‌جمهور ایستادگی ملت بزرگ ایران در برابر آماج جنگ اقتصادی و تلاش دولت برای رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی را متذکر شد و گفت:‌ امروز در جمع ملت بزرگ ایران اسلامی و مردم ولایتمدار گیلان می‌گویم دولت به‌عنوان خدمتگزار مردم از جنگ روانی و از جنگ اقتصادی دشمن هراسی ندارد.
 
روحانی حل مشکلات ملت و تحقق وعده‌های داده‌شده دولت به ملت را سرلوحه کار مسئولان اعلام کرد و ابراز داشت: در دولت یازدهم وعده خودکفایی در حوزه کشاورزی را به مردم دادیم که با تدوین و اجرایی کردن برنامه‌ها امروز در تولید گندم و برخی محصولات دیگر به خودکفایی رسیده‌ایم.
 
وی خودکفایی در مصرف انرژی و سوخت را نیز از وعده‌های تحقق‌پیداکرده دولت خواند و تصریح کرد: کشورمان روزی معادل 6.5 میلیون لیتر گازوئیل و 12.5 میلیون لیتر بنزین وارد می‌کرد اما امروز از لحاظ بنزین به خودکفایی رسیده‌ایم و از مهر ماه امسال واردات این فرآورده متوقف شده است.
 
رئیس‌جمهور واردات 25 میلیون مترمکعب گاز به کشور و تغییر این معادله را مورد خطاب قرار داد و عنوان کرد:‌ امروز ایران اسلامی حتی به یک مترمکعب گاز نیز نیازی ندارد و واردات آن به صفر رسیده است و این نشان می‌دهد دولت در مسیر تحقق و اجرای وعده‌های خود مصمم است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه در 31 سفر استانی انجام‌شده دولت به استان‌ها وعده پرداخت 26 هزار میلیارد تومان اعتبار را داده بود اظهار داشت: امروز که در جمع مردم خونگرم گیلان هستم با افتخار می‌گویم تا به این تاریخ 42 هزار میلیارد تومان یعنی بیشتر از وعده‌های داده‌شده اعتبار پرداخت شده است.
 
وی اتصال 4 استان به راه‌آهن سراسری را از دیگر وعده‌های دولت خواند و گفت: در سال گذشته دو استان و امسال نیز دو استان دیگر شامل گیلان،‌ همدان، کرمانشاه و ارومیه به راه‌آهن سراسری متصل شدند که از تلاش‌های شبانه‌روزی دولت در تحقق وعده‌هایش حکایت دارد.
 
رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه همه اعضای هیئت دولت با تمام توان خود در مسیر تحقق اهداف ترسیم‌شده دولت یازدهم و دوازدهم تلاش می‌کنند افزود:‌ امروز گیلان سرسبز و زرخیر به راه‌آهن سراسری متصل می‌شود که یقیناً اتفاقات مطلوب و اثرات بسیار قابل توجهی را برای این استان به‌بار می‌آورد.
 
روحانی با یادآوری انتظار طولانی مردم خطه گیلان برای اجرای پروژه راه‌آهن تصریح کرد: در آغاز به کار دولت یازدهم تنها 32 درصد از این پروژه ملی ساخته شده بود که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سرعت انجام کار این طرح بزرگ به‌نحو بسیار زیادی قوت گرفت.
 
وی اختصاص اعتبارات ویژه برای اجرای پروژه راه‌آهن گیلان توسط دولت و اهتمام مسئولان برای نهایی کردن آن را متذکر شد و بیان داشت: بیش از هزار و 850 میلیارد تومان برای ساخت راه‌آهن گیلان هزینه شده است که بالای هزار و 300 میلیارد تومان آن توسط دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت شده است.
 
رئیس‌جمهور جابه‌جایی میلیون‌ها تن بار و کالا و انتقال میلیون‌ها مسافر را از جمله ویژگی‌های راه‌آهن گیلان نامید و بیان داشت:‌ کلنگ احداث مسیر ریلی رشت به آستارا نیز در همین سفر بر زمین زده خواهد شد که با اجرای آن زمینه اتصال ده‌ها و صدها کشور در آفریقا و آسیا و اروپا از طریق ایران فراهم می‌شود.
 
روحانی ارتباط ایران و استان گیلان با کشورهای آسیای میانه و قفقاز را از دیگر مزیت‌های راه‌آهن گیلان دانست و اظهار داشت: با توجه به کارکردهای بسیار بالای این پروژه و اهمیت اتصال کریدور شمال جنوب به دریای عمان و خلیج فارس امتداد خط آهن گیلان به بنادر انزلی،‌ کاسپین و آستارا در دستور کار قرار دارد.
 
وی یکی از مهم‌ترین امتیازات گیلان را قرار گرفتن این استان در نوار مرزی کشور اعلام کرد و ابراز داشت: همسایگی در برابر چهار کشور روسیه،‌ ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان از اهمیت استان گیلان حکایت می‌کند بنابراین باید از این فرصت برای توسعه مبادلات تجاری کشورمان استفاده کنیم.
 
رئیس‌جمهور روابط نزدیک اقتصادی استان گیلان با کشورهای آسیایی و قفقاز را زمینه‌ساز رونق تجارت و صادرات کشورمان دانست و تصریح کرد:‌ بنده به سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی دستور اکید داده‌ام که تمام تلاش خود را برای تکمیل فازهای دوم و سوم راه‌آهن گیلان انجام دهند.
 
روحانی اتصال راه‌آهن گیلان به بنادر شمال کشور و دریای خزر را برای کشورمان بسیار حائز اهمیت اعلام کرد و گفت: در همین‌جا و کنار مردم شریف استان گیلان وعده می‌دهم با تلاش همه مسئولان اتصال راه‌آهن این استان به بنادر انزلی و کاسپین در دولت دوازدهم تحقق پیدا می‌کند.
 
وی با بیان اینکه از طریق کشتی‌های رو رو زمینه اتصال خطوط ریلی کشورهایی نظیر روسیه،‌ چین، گرجستان، آذربایجان و حوزه قفقاز به دریای عمان و خلیج فارس فراهم می‌شود افزود: تأکید ویژه این دولت تعمیق ارتباطات دوستانه با کشورهایی است که همواره خواستار روابط دوستانه با ایران هستند.
 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کشورهایی که از ایران اسلامی فاصله گرفته‌اند خودشان مقصر این وضعیت هستند عنوان کرد:‌ این کشورها از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی و شروع تاریخ جدید برای ملت ایران سر ناسازگاری و بعضاً دشمنی را باز کردند و هیچ تلاشی برای اصلاح عملکرد خود انجام ندادند.
 
روحانی از روابط دوستانه و مستحکم جمهوری اسلامی ایران با کشورهای ترکمنستان،‌ روسیه، جمهوری آذربایجان و قزاقستان سخن گفت و خاطرنشان کرد: با مشارکت کشور جمهوری آذربایجان در مسیر احداث خط ریلی رشت به آستارا قطعاً عمق این ارتباطات دوستانه بیشتر می‌شود.
 
وی ایجاد یک تحول عظیم در حوزه محیط زیست به‌ویژه در بخش پسماند را از نیازها و اولویت‌های مهم گیلان دانست و عنوان کرد: مسئله محیط زیست و تالاب‌های این استان به‌ویژه تالاب بین‌المللی انزلی برای دولت بسیار مهم بوده و حل معضلات این بخش‌ها بر دوش دولت قرار دارد.
 
رئیس‌جمهور اجرای برنامه‌های تسطیح اراضی کشاورزی در گیلان و اجرای موفق این پروژه‌ها توسط دولت را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ در دولت یازدهم تسطیح اراضی حدود 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان با موفقیت به انجام رسید و اجرای مرحله دوم این طرح نیز تدوین شده است.
 
روحانی با تأکید بر اینکه دولت اجرای طرح تسطیح اراضی بیش از 18 هزار هکتار از اراضی استان گیلان را تعهد می‌کند ابراز داشت: نوسازی اراضی کشاورزی کمک بسیار بزرگی به کشاورزان گیلانی می‌کند و در افزایش سهم برداشت محصولات آن‌ها نقش به‌سزایی دارد.
 
وی با بیان اینکه در کل چهار سال بیش از 2 هزار و 296 میلیارد تومان بودجه عمرانی برای استان گیلان در نظر گرفته شد عنوان کرد: در دور دوم سفر استانی دولت به این خطه نیز اجرای 66 طرح و پروژه به ارزش هزار و 914 میلیارد تومان از دیگر برنامه‌های تدوین‌شده دولت برای استان گیلان است.