تاریخ : 09:52 - 1397/12/16
کد خبر : 72576
سرویس خبری : سیاسی
 

لایحه بودجه سال ۹۸ در هشت بند ایراد شرعی و قانونی دارد

کدخدایی:

لایحه بودجه سال ۹۸ در هشت بند ایراد شرعی و قانونی دارد

سخنگوی شورای نگهبان از وجود ایراد شرعی و قانون اساسی در حدود هشت بند از لایحه بودجه ۹۸ خبر داد.

به گزارش کارگرانلاین، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در گفتگویی از وجود ایراد شرعی و قانون اساسی در حدود هشت بند از لایحه بودجه ۹۸ و ادامه بررسی این لایحه در جلسات فوق العاده این شورا خبر داد.
 
سخنگوی شورای نگهبان با تبیین نتایج بررسی بخشی از لایحه بودجه ۹۸ در جلسات فوق العاده شورا نگهبان، گفت: این لایحه در هفته‌های گذشته در مجلس بررسی شد و ما هم چهارشنبه گذشته نخستین بررسی‌ها را انجام دادیم که بیشتر مربوط به­ کلیات بود.
 
وی افزود: از این هفته نیز رسیدگی‌ها را در جلسات فوق العاده آغاز کردیم و دیروز در نوبت‌های بعد از ظهر و شبانگاهی به این بررسی‌ها ادامه دادیم.
 
کدخدایی گفت: بررسی این لایحه امروز در جلسات فشرده نوبت صبح، بعد از ظهر و عصر ادامه یافت و در جلسات شب به بررسی‌ها ادامه خواهیم داد تا بتوانیم هر چه زودتر بررسی این لوایح را به پایان برسانیم و گزارش آن را به مجلس ارسال کنیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: طبعا ­­لایحه بودجه هر سال اشکالات متعارف دارد که اینگونه اشکالات در نظر گرفته شده است و در بررسی‌های که تا کنون داشتیم با شماری از اشکالات مغایر با قانون اساسی و شرع مقدس مواجه شدیم و در برخی موارد نیز دارای ابهام است که به مجلس ارسال خواهیم کرد.
 
این عضو حقوقدان شورای نگهبان افزود: در مواردی نیز لازم است اصلاحات جزئی انجام شود که آن را نیز در قالب تذکر به مجلس ارسال خواهیم کرد.
 
کدخدایی با بیان اینکه از آغاز بررسی لایحه بودجه ۹۸­­ تاکنون، رسیدگی تا­ اواسط تبصره هفت را به پایان رسانده ایم و­ حدود هشت بند از لایحه دارای ایراد تشخیص داده شده است، تصریح کرد: جلسات­ فوق العاده شورای نگهبان امشب و فردا پنجشنبه نیز ادامه خواهد یافت و اگر تا فردا به اتمام برسد حتماً نتیجه را برای مجلس شورای اسلامی ارسال خواهیم کرد و اگر لازم باشد در جلسات اوایل هفته آینده رسیدگی را به اتمام می‌رسانیم و نتیجه را به مجلس می‌فرستیم.
 
وی درباره محتوای ایراد‌های این لایحه نیز، عنوان کرد: البته شاید هنوز برخی از این ایراد‌ها قطعی نشده باشد، اما به عنوان نمونه مغایرت‌هایی با برنامه ششم و سیاست‌های کلی دارد و اشکالاتی مانند اصل ۱۵ که مربوط به استفاده از واژه‌های غیر فارسی است وجود دارد.
 
سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد: مغایرتی‌هایی نیز مربوط به اصل ۵۷ قانون اساسی وجود دارد و برخی سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی مانند شرکت ملی گاز یا سازمان امور شهرداری‌ها و یا دهیاری‌های کشور که از آنان نام برده شده است از نظر اساسنامه دارای ابهام هستند که این‌ها نیز مطرح است و اعلام خواهد شد.
 
کدخدایی همچنین­ درباره­ عملیاتی نبودن بودجه به عنوان یکی از آسیب‌های جدی در نظام بودجه ریزی کشور، اظهار داشت: این اشکال جدی است و ما هم­ در موضوع شفافیت به ویژه در خصوص شرکت‌های دولتی چند سال است که از دولت و مجلس می‌خواهیم که بودجه این شرکت‌ها را به طور شفاف اعلام و ارسال کنند که هر سال بهتر شده و امسال نیز بهتر از­ سال گذشته­ است.
 
وی افزود: با این حال همچنان ایراد‌های ما در این خصوص باقی است و شفاف نبودن در برخی از بند‌های بودجه به چشم می‌خورد که آن را در قالب ایراد برای مجلس ارسال می‌کنیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان ابراز امیدواری کرد: مجلس نیز بتواند با اصلاح و ارسال آن زمینه‌ای فراهم کند تا در روز‌های پایان سال نتیجه بررسی بودجه را اعلام کنیم.
 
کدخدایی همچنین درباره شفاف بودن اعداد و ارقام در لایحه بودجه ۹۸ تاکید کرد: بودجه امسال با توجه به دقت‌هایی که شد بهتر از بودجه سال‌های گذشته است، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند و رئیس مجلس نیز در جایی­ به آن اشاره کرد ساختار بودجه دچار نواقصی است که باید اصلاح شود.
 
وی افزود: ظاهرا این فرصت گرفته شده است که در چهار ماه ابتدای­ سال آینده دولت و مجلس با همکاری یکدیگر ساختار بودجه را اصلاح کنند که امیدواریم با این کار دیگر شاهد چنین مشکلی­ نباشیم.
 
سخنگوی شورای نگهبان درباره اینکه آیا با اصلاح ساختار بودجه، مصوبات مجلس به لایحه بودجه ۹۸ ملحق می‌شود یا مصوبه‌ای مستقل خواهد بود، گفت:­ اگر لازم باشد که در لایحه بودجه ۹۸ دست برده شود، طبعا باید در قالب متمم و به صورت لایحه از جانب دولت به مجلس تقدیم شود.
 
کدخدایی افزود: اما اگر در چهارچوب­ بودجه و نیازمند قانون نویسی باشد که به چگونگی تصویب بودجه سالانه­ مرتبط می‌شود ممکن است از طریق مجلس مستقیماً اقدام شود.
 
وی همچنین درباره مهلت شورای نگهبان برای بررسی لایحه بودجه ۹۸ گفت: ما در این دوره فرصت قانونی مان را هم نداریم، زیرا لایحه بودجه دیروز به صورت رسمی به دستمان رسید و اگر بخواهیم مهلت ۲۰ روزه مان را در نظر بگیریم بررسی و تصویب آن به سال جدید می‌رسد.
 
کدخدایی در پایان افزود: به همین علت سعی کردیم که با تشکیل جلسات فوق العاده به آن رسیدگی کنیم ­تا مشکل محدودیت زمان نداشته باشیم.
 
منبع: فارس