تاریخ : 15:09 - 1397/12/24
کد خبر : 72641
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

نرخ دلار شب عید مشخص شد؟

گزارش:

نرخ دلار شب عید مشخص شد؟

با توجه به نوسان بازار ارز در سه هفته نخست اسفند ماه سال جاری، سخنان همتی و انتظاری که وزیر اقتصاد از آن سخن به میان آورد، به نظر می‌رسد که دلار حداقل مانند دوره‌های پرنوسانش در نیمه نخست سال تا شب عید وضعیت مشابهی نخواهد داشت. آیا دلار در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷ بر خلاف تصورات مقامات مسئول روند متفاوتی را طی خواهد کرد؟

به گزارش کارگر آنلاین ، قیمت دلار در اولین روز اسفند سال جاری کار خود را از رقم ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان شروع کرد.
 
دلار در اولین هفته اسفند ماه امسال روندی افزایشی داشت و تا مرز ۱۴ هزار تومان پیش رفت، یعنی دلار در روز پنجم اسفند ماه به رقم ۱۳ هزار و ۹۰۰ تومان رسید و این بالاترین نرخ در کل سه هفته ابتدایی این ماه بود.
 
بعد از این نرخ دلار به قیمت بالاتر نرفت و تا روز ۱۱ اسفند ماه در یک روند رفت و برگشتی، افزایش و کاهش می‌یافت. قیمت دلار در این روز ۱۱ هزار و ۷۰۰ تومان شد.
 
عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در ۱۱ اسفند ماه در گفتگوی ویژه خبری تاکید کرد قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان برمی‌گردد و بیان کرد: قیمت دلار به پایین برمی‌گردد چراکه عوامل اقتصادی این قیمت‌ها را برنمی‌تابد، نرخ میانگین یورو بابت عرضه ۱۱.۵ میلیارد یورو در سامانه نیما ۱۰ هزار و ۱۲۸ تومان است، اما یورو در بازار آزاد ۱۵ هزار تومان خرید و فروش می‌شود که این قیمت‌ها برای واردکننده به صرفه نیست و ماندگار نخواهد بود.
 
دلار ابتدای در روز بعد (۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۷) ۵۰۰ تومان از ارزش خود را از دست داد و به رقم ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسید. حتی در روز ۱۳ اسفند دلار در مرز ۱۳ تومان ایستاد. ولی در روزهای بعد باز هم دچار نوسان شد.
 
سه روز پس اظهارات رئیس کل بانک مرکزی، در روز ۱۴ اسفند ماه فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در آخرین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش‌خصوصی در سال ۱۳۹۷ گفت: انتظار داشتیم که با صدور بخشنامه‌ تشویقی اخیر بانک مرکزی، عرضه و بازگرداندن ارز به کشور سرعت بیشتری پیدا کند و قیمت دلار به کمتر از ۱۰ هزار تومان برسد.
 
دلار در اسفند ماه سال ۱۳۹۷ در کانال ۱۳ هزار تومان نوسان داشت.
در روزهای پس از صحبت‌های عبدالناصر همتی و فرهاد دژپسند، دلار طی روزهای ۱۵ تا ۲۳ اسفند ماه و به جز روز ۱۸ اسفند ماه که ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان شد در مابقی روزها تا مرز ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان نوسان کرد.
 
دلار در آخرین روز مورد بررسی پنجشنبه ۲۳ اسفند ماه سال جاری نیز کار خود را روی نرخ ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان آغاز کرد.
 
با توجه به نوسان بازار ارز در سه هفته نخست اسفند ماه سال جاری، سخنان همتی و انتظاری که وزیر اقتصاد از آن سخن به میان آورد، به نظر می‌رسد که دلار حداقل مانند دوره‌های پرنوسانش در نیمه نخست سال تا شب عید وضعیت مشابهی نخواهد داشت. آیا دلار در روزهای پایانی سال ۱۳۹۷  بر خلاف تصورات مقامات مسئول روند متفاوتی را طی خواهد کرد؟
 
قیمت‌های دلار استفاده شده در این گزارش بر اساس اولین نرخ دلار در ابتدای روز (نه نرخ بسته شده آن در پایان روز) و  از خبرگزاری موج گرفته شده است.