تاریخ : 15:23 - 1397/12/25
کد خبر : 72652
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

نماینده مجلس از مدل جدید افزایش حقوق کارگران و کارمندان دولت خبر داد

افزایش ۴۰۰ هزار تومانی دستمزد، حداقل و بی‌تاثیر در سفره کارگران؛

نماینده مجلس از مدل جدید افزایش حقوق کارگران و کارمندان دولت خبر داد

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بهترین روش برای افزایش حداقل دستمزد کارگران را، ملاک قرار دادن مصوبه مجلس در خصوص افزایش حقوق کارکنان دولت دانست و گفت: اینکه گمان کنیم ۴۰۰ هزار تومان به اندازه‌ای زیاد است که می‌تواند زندگی نیروی کار را متحول کند، خوش خیالی است و در شرایط گرانی‌های موجود، این مبلغ عددی نیست که مورد اعتراض دولت و کارفرمایان قرار بگیرد.

به گزارش کارگر آنلاین ، محمدعلی‌ پورمختار با ابراز تاسف از حداقل دستمزد کارگران به خبرنگار ایلنا گفت: به راستی با حقوق ماهیانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان هیچکس نمی‌تواند زندگی متوسطی داشته باشد و گرانی‌های اخیر که در نتیجه کاهش ارزش پول ملی بوده، بر بی‌ارزش شدن این حقوق‌های ناچیز افزوده است.

وی با اشاره به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی افزایش ۴۰۰ هزار تومان حداقل حقوق کارکنان دولت گفت: مجلس علاوه بر این ۱۰ درصد نیز به اختیار دستگاه‌های دولتی گذاشته تا آن بخش از حقوق‌بگیران که دریافتی‌های ناچیز دارند، بتوانند با دریافتی مناسبی رو به رو شوند تا فاصله حقوق بین حداقل بگیران و حداکثر بگیران که وحشتناک شده، کاهش یابد.

نماینده بهار و کبودرآهنگ با تاکید بر اینکه کارگر و کارمند در یک کشور زندگی می‌کنند، گفت: انتظار ما از شورای عالی کار این است که کمتر از این عدد تصویب نکند. زیرا کارکنان دولت در‌‌ همان شرایطی زندگی می‌کنند که کارگران زندگی می‌کنند و نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم کارگران افزایش کمتری نسبت به کارکنان دولت داشته باشند.

وی در پاسخ به اینکه افزایش حقوق کارکنان دولت با اعتراض نوبخت (رییس سازمان برنامه و بودجه) رو به رو شد و همین اعتراض را نیز کارفرمایان می‌کنند که توان پرداخت ندارند، گفت: اعتراض رسم مذاکرات است و آقای نوبخت نیز رفتار بودجه‌ای داشت. اما اینکه بخواهیم این اعتراض را ملاک قرار دهیم و کارکنان دولت را از افزایش نسبی محروم کنیم، کار درستی نیست.

پورمختار؛ کارگران را از زحمتکش‌ترین اقشار جامعه توصیف کرد و گفت: اگر قرار باشد مصوبه شورای عالی کار به نوعی باشد که از میزان دریافتی کارگران از کارکنان کمتر باشد، شکافی بین کارگر و کارکنان دولت پیش خواهد آمد که به هیچ وجه درست نیست.

وی در پاسخ به اینکه تورم را چه اندازه پیش‌بینی می‌کنید، گفت: تورم عدد تاسف‌آوری است که بر زندگی و سفره حقوق بگیران اثرات منفی گذاشته است.

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه افزایش ۴۰۰ هزار تومانی دردی از کارگران و کارکنان دولت درمان نمی‌کند، گفت: متاسفانه آنچنان در مورد مبلغ ۴۰۰ هزار تومان سخن می‌گویند که گویی تحولی عظیم در زندگی کارگران و کارکنان دولت به وجود خواهد آورد. درحالیکه این عدد در مقابل گرانی‌های سرسام‌آور سال جاری آن هم برای آنکه هزینه‌های یک ماه زندگی را تامین کند، عدد چشمگیری نیست.