تاریخ : 12:59 - 1398/01/26
کد خبر : 72833
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

 نکاچوب در آستانه تعطیلی/ بیکاری احتمالی ۶۰۰ کارگر

کارفرما: سازمان جنگل‌ها قراردادش را با ما تمدید نمی‌کند؛

نکاچوب در آستانه تعطیلی/ بیکاری احتمالی ۶۰۰ کارگر

برخی منابع کارگری اعلام کردند: پایان قرارداد حفاظت از جنگل سازمان جنگل‌های کشور و عدم تمدید آن با شرکت نکاچوب موجبات بیکاری حدود ۶۰۰ کارگر را فراهم می‌کند. این مساله موجب به خطر افتادن امنیت شغلی کارگران این شرکت شده است.

به گزارش کارگر آنلاین ، عده‌ای از کارگران شرکت نکاچوب (واقع در شهرستان میان‌دورود، استان مازندران) به شرایط وخیمی که به لحاظ در خطر قرار گرفتن امنیت شغلی‌شان به وجود آمده، اشاره کردند و اظهار داشتند: به دلیل اتمام یافتن قرارداد حفاظت از جنگل با سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و عدم تمدید آن از سوی مدیریت این سازمان، از روز اول اردیبهشت ماه شرکت تعطیل و کارگران بیکار می‌شوند.

یکی از کارگران گفت: با توجه به اینکه سازمان جنگل‌های کشور قراردادش را با ما تمدید نکرده، مدیریت شرکت به ما اعلام کرد که از یک اردیبهشت دیگر سر کار نیاییم چراکه نه چوبی برای شرکت می‌آید و نه قرارداد حفاظتی تمدید شده است و درآمدهای شرکت قطع می‌شود. بنابراین، شرکت به طور کامل تعطیل می‌شود.

وی افزود: بیش از ۶۰۰ نفر در این شرکت به‌طور مستقیم مشغول به کار هستند که از این میان حدود ۵۰۰ نفر در جنگل‌ها به حفاظت از درختان می‌پردازند و بقیه نیز در محل شرکت و در کارخانه‌اش اشتغال به کار دارند. جدا از اینها، در زمان فعالیت، حدود دو هزار نفر به شکل‌های مختلف درآمدشان مرتبط به نکاچوب است.  

این کارگر خاطرنشان ساخت: اگر این قرارداد تمدید نشود، نه فقط کارگران این شرکت بلکه کارگران شرکت‌های دیگری که فعالیت مشابه دارند و جمعیت آنها به چندین هزار نفر می‌رسد، از کار بیکار می‌شوند.

وی در پایان، اشاره کرد: خبر تعطیلی شرکت باعث تشویش و نگرانی کارگران شده و آنها را به شدت نگران کرده است.

طرح حفاظت از جنگل؛ جایگزینی برای قطع درآمد ناشی از اجرای قانون تنفس جنگل‌ها

 فردین فردوسی‌پور (مدیرعامل شرکت نکاچوب) نیز به ایلنا توضیحاتی ارائه کرد که بی‌شباهت به گفته‌های کارگران نبود. وی گفت: از دو سال پیش که قانون تنفس جنگل‌ها اجرایی شد، اجازه بهره‌برداری از جنگل‌ها دیگر داده نشد. در مقابل، اعلام شد که طرح حفاظتی جنگل جایگزین بهره‌برداری از جنگل‌ها می‌شود. در نتیجه از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور قراردادی با ما برای حفاظت از جنگل‌ها بسته شد.

وی گفت: حدود ۵۰۰ نفر و بیش از سی اتوموبیل و راننده مشغول فعالیت در جنگل‌ها و اقدامات حفاظتی هستند. محل درآمد افراد هم از بابت دریافتی شرکت از سازمان جنگل‌ها است. حقوقی که به کارگران داده می‌شد، حداقل حقوق مصوب وزارت کار بوده و مازادی به آنها پرداخت نمی‌شده است. این موضوع تا پایان فروردین امسال ادامه دارد.

وی اظهار داشت: سال گذشته، علاوه بر پیگیری برای تمدید زمان قرارداد حفاظتی، به دنبال این بودیم که از چوب درخت‌های شکسته و افتاده نیز بهره‌برداری به عمل آوریم. اما به‌رغم تصویب بودجه طرح حفاظتی، در ابتدای سال جدید متوجه شدیم که قرارداد مذکور با شرکت ما بسته نخواهد شد.

عدم تمدید قرارداد موجب بیکاری حدود ۲۲۰۰ نفر در این منطقه می‌شود

فردوسی‌پور افزود: به همراه ما بیش از سیزده شرکت در این حوزه هستند - بزرگترین‌ها شامل نکاچوب، شرکت چوب و کاغذ مازندران و شرکت چوب فریم هستند- که به مسئولان زیادی برای پیگیری این موضوع مراجعه کردند اما هیچکس کمکی نکرده است.

وی افزود: ما نه از وزیر جهاد کشاورزی، نه از دولت و نه از مجلس نتوانستیم پاسخ روشن و مثبتی پیرامون مطالبه‌مان دریافت کنیم. این امر موجب بلاتکلیفی ما و کارگران شده است. به ما گفته شده که طبق قرارداد باید عمل کرده و تا ۳۱ فروردین جنگل را تخلیه کنیم. طرف جدید قرارداد را هم سازمان جنگل‌ها قصد دارد با درج آگهی بیابد.

وی خاطرنشان ساخت: عدم تمدید قرارداد موجب بیکاری حداقل ۶۰۰ نفر در شرکت ما می‌شود و براساس برآوردهایمان از تعداد نیروهای شرکت‌های دیگر، احتمالا بین ۲۰۰۰ تا ۲۲۰۰ نفر در این منطقه از کار بیکار می‌شوند.

 نکاچوب در شرایط بسیار بدی به بانک ملی واگذار شد

فردوسی‌پور تصریح کرد: متولی نکاچوب خود وزارت جهاد کشاورزی بوده و این شرکتی نیست که خودسرانه از بدنه دولتی‌اش جدا شده باشد. اساس آن هم بر حفظ و احیاء جنگل‌ها بوده است. در سال ۹۲ نکاچوب بابت رد دیون وزارت جهاد کشاورزی به بانک ملی واگذار شد اما متاسفانه وزارت کشاورزی آن را در شرایط بسیار بد و آسیب‌خورده‌ای واگذار کرده است. به حدی که تعداد پرسنل آن از حدود سه هزار نفر به حدود ۶۰۰ نفر تقلیل یافته است.

مدیرعامل شرکت نکاچوب در پایان، یادآور شد: سیلی که اخیرا آمد به زراعت و باغداری عده قابل توجهی از مردم و کارگران این شرکت لطمات بسیار زیادی را وارد آورد. حال در یک چنین شرایطی مسئولان مربوطه قرارداد یاد شده را هم تمدید نمی‌کنند. ما هم دیگر نمی‌دانیم که چه باید بکنیم. . این مساله شرایط بسیار سختی را برای کارگران و آینده شرکت رقم خواهد زد. من هم نمی‌دانم چه جوابی باید به کارگران نکاچوب بدهم.