تاریخ : 02:53 - 1398/03/15
کد خبر : 73044
سرویس خبری : سیاسی
 

گفته‌ها و ناگفته‌هایی از قیام ۱۵ خرداد ورامین

گفته‌ها و ناگفته‌هایی از قیام ۱۵ خرداد ورامین

‌نیم‌قرن پیش کشاورزان خشمگین دشت ورامین برای دفاع از ولایت و مرجعیت ۲۷ کیلومتر را در اوج گرما با پای پیاده طی کردند تا مرجع تقلید خود را آزاد کنند.

به گزارش کارگر آنلاین ، سید مرتضی ۳۸ ساله زمانی که خبر دستگیری امام خمینی (ره) را شنید، خشمگین شد، طاقت دستگیری مرجع تقلید خود را نیاورد و به سوی روستا و نزد دوستان و بستگانش حرکت کرد تا خشم خود را به آن‌ها منتقل کند، سید مرتضی به محمدآباد عرب‌ها، زادگاهش می‌رسد و فریاد برمی‌آورد که چه نشسته‌اید، مرجع تقلید شما را دستگیر کرده‌اند و شما نشسته‌اید؟
 
با این جمله‌ها، خون کشاورزان مؤمن و انقلابی روستای محمدآباد عرب‌ها از توابع شهرستان ورامین، به جوش می‌آید و به سوی تهران حرکت کردند.
 
 
 
حجت الاسلام سیدمحسن محمودی امام‌جمعه موقت شهرستان ورامین که از محققین قیام ۱۵ خرداد ۴۲ نیز است، در این مورد به خبرنگار ایسنا گفت: روستای محمدآباد عرب‌ها در ۱۵ خرداد ۴۲ درخشید، زمان رسیدن خبر دستگیری امام (ره) به روستای محمدآباد عرب‌ها، شهید سیدمرتضی طباطبایی بر بام مسجد اذان گفته و مردم روستا اجتماع می‌کنند و به مردم روستا اعلام می‌کند که سید روح الله خمینی دستگیر شده است، پس به همراه روستایان با پای پیاده به طرف ورامین به راه می‌افتند.
 
وی تصریح کرد: شهید عرب مقصودی که از زمین کشاورزی به روستا می‌آمد، با دیدن جمعیت به آنها ملحق شده و در نهایت ۲ شهید قیام ۱۵ خرداد از این روستا بوده است.
 
امام جمعه موقت شهرستان ورامین افزود: از آنجایی که ۱۵ خرداد ۴۲ مصادف با روز بنی اسد بود، مردم مؤمن و عزادار پیشوا هم در صحن امامزاده جعفر (ع) جمع و مشغول عزاداری بودند که یکی از اهالی شهر پیشوا بالای منبر رفت و اشک‌ریزان گفت: مردم در نیمه‌شب گذشته مرجع تقلید شما، آیت‌الله خمینی را در شهر قم دستگیر کرده و ایشان اکنون در زندان رژیم به سر می‌برند.
 
رئیس ستاد ۱۵ خرداد استان تهران گفت: در این هنگام شخص دیگری از بلندگو اعلام کرد مردم وصیت و غسل شهادت کنید و آماده حرکت شوید، این جمله سبب حرکت خشم‌آلود عزاداران حسینی به‌سوی تهران شد، مردم شهر پیشوا از جاده اصلی و مردم محمدآباد از بیراهه به سمت ورامین به راه افتادند و هیچ‌کدام از حرکت یکدیگر اطلاع نداشتند.
 
حجت‌الاسلام سید محسن محمودی در این خصوص گفت: این در حالی بود که مردم شهر ورامین نیز در پی اطلاع از دستگیری حضرت امام مغازه‌ها را تعطیل کرده و پس از آن تعدادی از شهروندان، توسط شهربانی دستگیر شدند.
 
وی یادآور شد: مردم عزادار و متعرض پس از اجتماع در میدان اصلی شهر برای آزادی انقلابیون به سوی شهربانی حرکت کردند و مردم در حال مشورت با یکدیگر جهت اقدام برای آزادی امام بودند، در نهایت مردم ورامین، پیشوا، محمدآباد عرب‌ها و سایر روستاها در حالی که کفن پوشیده و لباس عزای سیدالشهدا (ع) به تن داشتند، همچون سیل خروشانی به سوی تهران به راه افتادند.
 
صحنه سوم، ورامین است، شهری که مردم آن بیش از نیم‌قرن پیش، آماده جان‌فشانی در راه ولایت بودند، محمدعلی تاجیک، یکی از شاهدان عینی قیام ۱۵ خرداد که در آن روز جوانی با سن کم بود، در گفتگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: من در میدان روغن‌کشی، ایستاده بودم که خبر دستگیری امام خمینی (ره) به ما رسید، با رسیدن این خبر همه مردم خشمگین شدند و حتی بسیاری از کسبه درب مغازه‌های خود را نبستند و قصد حرکت به‌سوی تهران و نجات مرجع تقلید خود را کردند، در این حال خبر دادند که پیشوایی‌ها نیز در حال حرکت به سوی ورامین هستند.
 
وی ادامه داد: جمعیت مردم محمدآباد عرب‌ها، پیشوا و ورامین در میدان رازی فعلی ورامین به یکدیگر ملحق شده و همه فریاد «یا مرگ یا خمینی» سر داده و به سوی تهران حرکت کردیم.
 
شاهدان عینی، جمعیت پیشوا و محمدآباد عرب‌ها را بیش از ۱۵ هزار نفر تخمین زده‌اند.
 
آیت الله سیدمرتضی محمودی گلپایگانی که بالای ۴۰ سال امام جمعه دیار ۱۵ خرداد است، قیام ۱۵ خرداد را سند افتخار مردم ورامین دانست و بیان کرد: مردم ورامین، پیشوا و قرچک به قیام ۱۵ خرداد افتخار می‌کنند، پدران این مردم، در اوج مظلومیت نشان دادند که در راه دفاع از حق، مبارزه با ظلم و ستم و پیروی از مرجعیت و ولایت ایستاده‌اند.
 
وی گفت: مقام معظم رهبری در خطبه‌های نماز جمعه ۱۹ خرداد ۶۳ فرمودند: "من از همه کسانی که در باب ۱۵ خرداد چیزی می‌نویسند، همه کسانی که آن را در تاریخ ثبت می‌کنند، خواهش می‌کنم فراموش نکنند که محور اصلی و پیام حقیقی ۱۵ خرداد این پیام سه عنصری بود: «اسلام، امام، مردم» یا پیوند امت و امام به برکت اسلام و زیر سایه اسلام است".
 
باسابقه‌ترین امام جمعه کشور ادامه داد: زمانی که در تاریخ می‌خوانیم، شهید طباطبایی با داشتن چهار فرزند به نام‌های حسن، حسین، محسن و زینب برای دفاع از اسلام و امام جان خود را فدا کرد، به خوبی عنصر اسلام و امام را درک می‌کنیم، جمعیت چند ۱۰ هزار نفری قیام کنندگان مظلوم و شجاع این منطقه نیز عنصر مردم را به خوبی نشان می‌دهند.
 
نماینده ولی فقیه و امام جمعه شهرستان ورامین افزود: بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران، در وصف مردم شجاع دشت ورامین، فرمودند: "آقایان محترم و جوانان معظم ورامین به ما حق ویژه ای دارند؛ آنها در ۱۵ خرداد زحمت کشیده‌اند، جوانان خودشان را از دست داده‌اند".
 
آیت الله محمودی بیان کرد: حضرت امام عنایت ویژه ای به مردم ورامین داشتند، تا جایی که پس از بازگشت ایشان به ایران اسلامی طی چند مرحله مردم ورامین را به حضور پذیرفتند و در سخنانشان از این مردم تجلیل کردند.
 
امام جمعه شهرستان ورامین تصریح کرد: این حرکت شجاعانه، تحسین مقام معظم رهبری را نیز در پی داشت تا جایی که ایشان در سخنرانی خود در ۲۲ خرداد ۸۲ فرمودند: "مردم ورامین نشان دادند که در راه حقیقت و دفاع از حق و اسلام ایستاده‌اند، حتی به قیمت جانشان، آن روز هیچکس گمان نمی‌کرد روزی خواهد رسید که این شهدای مظلوم و گمنام، مثل ستاره‌های درخشان، نه فقط در آسمان ورامین، بلکه در آسمان ایران اسلامی خواهند درخشید. آنها در مظلومیت جان دادند و خدا به مظلومیت و غربت آنها برکت داد و مجاهدت آنها در پی خود، مجاهدت‌های دیگری را به وجود آورد و حرکت حق، هر روز قوی‌تر و ستبرتر شد".
 
 
 
سیدمحمدحسن محمودی، نویسنده که از وی چند جلد کتاب درباره نقش مردم ورامین در ۱۵ خرداد و صحنه‌های مختلف انقلاب چاپ و منتشر شده است، اظهار کرد: ورامین شهری است که اکثر شخصیت‌های علمی و دینی از مراجع بزرگ تقلید گرفته تا علمای برجسته و چهره‌های سیاسی شامل رؤسای جمهور، مجلس و دستگاه قضائی و بسیاری از چهره‌های ورزشی و تبلیغی، حتی شخصیت‌های خارجی درباره ۱۵ خرداد ورامین سخن گفتند و روحیه شهادت طلبی و ایثارگری این مردم را تحسین کردند که مجموعه سخنان این چهره‌ها در کتابی به ورامین انقلابی چاپ شده است.
 
وی تصریح کرد: تصور من این است که این حجم از اظهار نظر شخصیت‌ها درباره یک شهرستان در کشور بی نظیر است.
منبع : ایسنا