تاریخ : 12:51 - 1398/03/19
کد خبر : 73063
سرویس خبری : سیاسی
 

میزان حداکثر استفاده رئیس جمهور از اختیاراتش توسط مجلس اعلام شد

خجسته با تاکید بر کافی بودن اختیارات رئیس جمهور گفت:

میزان حداکثر استفاده رئیس جمهور از اختیاراتش توسط مجلس اعلام شد

عضو کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور در حال حاضر تنها ۱۵ تا ۲۰ درصد اختیارات خود را مدیریت می‌کند، گفت: رئیس جمهور باید در مجلس حاضر و به صورت شفاف درخواست خود را اعلام کند.

به گزارش کارگر آنلاین ، امیر خجسته در گفت‌وگو با خانه‌ملت با اشاره به سوء مدیریت در کشور و درخواست رئیس‌جمهور برای افزایش اختیارات، گفت: رئیس‌جمهور نیاز به اختیارات بیشتر و ویژه ندارد زیرا از همین اختیارات کنونی خود هم استفاده نکرده است، آقای رئیس جمهور و وزرای وی در اختیاراتی که دارند، نقش آفرین نبودند هرچند مجلس هم باید نظارت بیشتری کند.
 
شرایط منطقه و بین المللی افزایش اختیارات رئیس جمهور را ایجاب نمی‌کند
 
نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از حوزه‌ها چون گمرک، وضعیت اقتصادی مردم و بازار ارز رها شده است، آیا رئیس جمهور از اختلاس‌ها و فسادهای بانکی خبر دارد؟ آیا برای کنترل فساد و قاچاق به اختیارات بیشتر نیاز دارد؟
 
وی معتقد است: رئیس جمهور با اختیارات قانونی فعلی خود می‌تواند مانع بسیاری از مشکلات و مسائل در کشور شود، در حوزه سیاست خارجی هم قانون تکلیف را مشخص کرده است، بنابراین نیازی به اصلاح اختیارات وی نیست. رئیس‌جمهور برای انعقاد قرارداد برجام اختیارات کافی داشت، هم‌اکنون هم شرایط در سطح منطقه و بین الملل به نوعی است که رئیس جمهور نیازی به اختیارات ویژه ندارد.
 
وزارتخانه‌ها رها شده است
 
خجسته خاطرنشان کرد: رئیس جمهور باید در مجلس حاضر و به صورت شفاف درخواست خود را اعلام کند، متاسفانه رئیس‌جمهور در حال حاضر تنها 15 تا 20 درصد اختیارات خود را مدیریت می‌کند، وزارتخانه‌ها هم رها شده است.
 
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مدیریان ضعیف باید کنترل شوند، گفت: آیا رئیس‌جمهور نمی‌توانست داماد آقایان که در زندان هستند را کنترل کند، کنترل قاچاق در حوزه نفت، پتروشیمی و سوخت آیا از اختیارات رئیس‌جمهور خارج است؟ آیا دور زدن تحریم در شرایط کنونی از اختیارات رئیس‌جمهور نیست؟
 
آقای روحانی به صورت شفاف درباره اختیارات ویژه رئیس‌جمهور اعلام نظر کند
 
وی ادامه داد: ما متوجه نشدیم که رئیس‌جمهور دنبال چه اختیارات ویژه‌ای است، بنابراین وی باید به شکل شفاف موضوعات خود را اعلام کند، در شرایط کنونی جنگ اقتصادی به راه افتاده و رئیس‌جمهور فرمانده است، آیا به درستی این جنگ را فرماندهی کرده است؟
 
خجسته یادآور شد: آمریکا 500 هزار نخبه را در وزارت اقتصاد خود جمع کرده و به جنگ اقتصادی علیه ایران پرداخته است، در مقابل ما چه اقدامی انجام دادیم؟ رئیس‌جمهور همین وضعیت را مدیریت کند، گام اساسی در بهبود وضعیت داخلی کشور برداشته خواهد شد.
 
پرداختن به برگزاری رفراندوم  اولویت کشور نیست
 
وی در ادامه با تاکید بر اینکه برگزاری رفراندوم هم در شرایط کنونی کشور لازم و ضروری نیست، گفت: رفراندوم اصلی معیشت و اقتصاد مردم است بنابراین ضمن پرهیز از موضوعاتی چون برگزاری رفراندوم باید موضوعات معیشتی در اولویت و از پرداختن به موضوعات حاشیه‌ای و جناحی جلوگیری شود.
 
عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اصلاح معیشت مردم مهم است و هر موضوع دیگری در شرایط فعلی نباید در اولویت قرار گیرد، متاسفانه  سوء مدیریت این وضعیت را رقم زده و ما نمی‌توانیم در این شرایط از مردم بخواهیم که در رفراندوم شرکت کنند./