تاریخ : 16:44 - 1398/03/23
کد خبر : 73088
سرویس خبری : فرهنگی
 

اعمال مردم در آخر الزمان توسط کدام یک از اهل بیت (ع) سنجیده می‌شود؟

اعمال مردم در آخر الزمان توسط کدام یک از اهل بیت (ع) سنجیده می‌شود؟

در احادیث زمان‌های متفاوتی برای عرضه اعمال یا مشاهده نامه عمل ذکر شده است: هر صبح، هر شب هر دوشنبه و پنجشنبه، شب‌های جمعه، ابتدای هر ماه و نیمه شعبان کیفیت عرضه در زمان‌های مختلف متفاوت است

به گزارش کارگر آنلاین ، در احادیث زمان‌های متفاوتی برای عرضه اعمال یا مشاهده نامه عمل ذکر شده است: هر صبح، هر شب هر دوشنبه و پنجشنبه، شب‌های جمعه، ابتدای هر ماه و نیمه شعبان بر اساس این روایات، اعمال همه انسان‌ها در این زمان‌ها بر اهل بیت (ع) عرضه می‌گردد و اعمال شیعیان به طور ویژه در جمعه‌ها نیز بر ایشان عرضه.
 
 
کیفیت عرضه در زمان‌های مختلف متفاوت است، در برخی زمان‌ها به صورت اجمالی عرضه می‌گردد و امامان دارای درجات وجودی متفاوتی بوده و در هر زمان، عرضه بر یکی از این رتبه‌ها صورت می‌گیرد.
 
پیامبر خدا صلى الله علیه و آله:إنَّ أعمالَکُم تُعرَضُ عَلَیَّ کُلَّ یَومٍ، فَما کانَ مِن حَسَنٍ استَزَدتُ اللّه َ لَکُم، و ما کانَ مِن قَبیح استَغفَرتُ اللّه َ لَکُم. کارهاى شما هر روز به من نشان داده مى شود. اگر خوب باشد، از خدا مى خواهم بر کارهاى شما بیفزاید و اگر زشت باشد، برایتان از خدا آمرزش مى طلبم.
 
امام صادق علیه السلام: هر بامداد کارهاى بندگان، از نیک و بد، به رؤیت پیامبر خدا صلى الله علیه و آله مى رسد. بنا بر این، به هوش باشید و هر یک از شما باید شرم کند از این که کار زشت بر پیامبرش عرضه کند؛ و همین است معناى سخن خداوند متعال: «عمل کنید؛ زیرا بزودى خدا و رسول او عمل شما را مى بینند».
 
داوود بن کثیر گفت: نزد امام صادق علیه السلام نشسته بودم که حضرت بى مقدمه فرمود: اى داوود! روز پنجشنبه اعمال شما به من عرضه شد. در میان کارهایى که از تو به رؤیت من رسید، کمکى بود که به پسر عمویت، فلانى، کردى و من از این کار خوشحال شدم. این صله و کمک تو نابودى عمر او و کوتاه شدن اجلش را سرعت بخشید. داوود مى گوید: پسر عمویى داشتم که فردى معاند و دشمن اهل بیت و پلید بود. خبردار شدم که او و خانواده اش در وضع مالى بدى به سر مى برند؛ لذا پیش از آن که راهى مکّه شوم، مبلغى خرجى برایش حواله کردم. چون به مدینه رفتم، [حضرت]ابوعبداللّه (امام صادق علیه السلام) مرا از این کار خبر داد. امام رضا علیه السلام ـ وقتى عبد اللّه بن ابان عرض کرد:گروهى از دوستان شما از من خواسته اند که از شما تقاضا کنم برایشان دعا کنید ـ فرمود: به خدا قسم هر روز اعمال آن‌ها را بر خدا عرضه مى کنم.
 
منبع : جهان