تاریخ : 11:51 - 1398/03/28
کد خبر : 73115
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

فوری/احتمال وقوع فتنه های اقتصادی در حوزه کارگری کشور

پلیس هیچ‌گاه ‌در برابر قشر کارگر قرار نمی‌گیرد؛ جریانی به دنبال تبدیل اعتراضات صنفی ‌به ‌امنیتی بود

فوری/احتمال وقوع فتنه های اقتصادی در حوزه کارگری کشور

فرمانده انتظامی استان مرکزی گفت: اجازه تبدیل اعتراضات صنفی کارگری در استان مرکزی به موضوعات امنیتی نمی‌دهیم.

به گزارش کارگر آنلاین ، سردار کیومرث عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اراک، با اشاره به نگاه نیروی انتظامی استان به اعتراضات کارگری و اقدامات آنها برای جلوگیری از تبدیل شدن این اعتراضات صنفی به اعتراضات امنیتی اظهار داشت:  باتوجه به شرایط کنونی کشور، افرادی که در حوزه اقتصاد و تولید کار می‌کنند در اصل افسران جمهوری اسلامی در جبهه اقتصادی در برابر دشمنان هستند و انتظار می‌رود کارگران تنها به فکر کار کردن خود باشند هرچند که باید حقوق و مزایای کارگران نیز به موقع پرداخت شود.
 
وی افزود:  مدیران باید با برنامه‌ریزی مناسب  تلاش کنند اشتغال و کار برای کارگر، کارخانه و حوزه صنعتی خود فراهم کنند، تا در بحث رونق تولید که شعار سال هم هست، گام‌های موثری برداشته شود.
 
فرمانده انتظامی استان مرکزی تصریح کرد:  پلیس نیز موظف به تامین امنیت برای فعالان عرصه تولید و کار است، برهمین اساس بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز از برنامه‌های اولویت‌دار ناجا بوده و در دو ماه نخست امسال برای حمایت از تولید و رونق تولید، بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان نسبت به سال گذشته 157 درصد رشد مقابله‌ای(کشف و ضبط) داشته است.
 
عزیزی بیان کرد: جریاناتی وجود دارند که به دنبال خارج کردن حوزه کارگری، از حوزه صرفِ کارگری و به خیابان کشاندن کارگران هستند.
 
اعتراضات کارگری، اعتراضات صنفی است نه امنیتی
 
وی ادامه داد: معتقدیم اعتراضات کارگری، اعتراضات صنفی بوده و باید در بین صنف خود آنها حل و فصل شود، پلیس به عنوان نیروی خدمتگزار مردم و قشر کارگری بوده و نباید در برابر یکدیگر قرار گیرند.
 
فرمانده انتظامی استان مرکزی عنوان کرد: به عنوان پلیس هیچ‌گاه خود را در برابر قشر کارگر ندانسته و نمی‌دانیم، در  مقطعی از زمان، کارگران پلیس را در برابر خود احساس کردند، اما می‌توانیم با مستندات ثابت کنیم که در همان مقطع نیز پلیس با اقدامات خود و تصمیم‌سازی‌هایی که برای تصمیم‌گیران داشت، بیشترین کمک را به کارگران داشته است.
 
عزیزی خاطرنشان کرد: تعداد مکاتبات پلیس برای رسیدن کارگران به حق و حقوق خود، نه تنها کمتر از کسانی که مسئولیت حوزه کارگری دارند نبوده بلکه بیشتر هم بوده است.
 
وی افزود: هر روز وضعیت حوزه کارگری و صنعت را رصد کرده و مشکلات آنها را به بخش‌های مختلف، فرمانداران، استانداران، وزارت کشور و مرکز توسط ناجا ارسال می‌کنیم تا پیگیری شود.
 
 
فرمانده انتظامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: متاسفانه افراد نفوذی در کارخانجات و شرکت‌ها وجود دارند که با تصمیم‌سازی‌های که برای مدیران عامل و حوزه کارگری انجام می‌دهند، اگر آنها را عامل دشمن ندانیم، می‌توانیم گفت که آب در آسیاب دشمن می‌ریزند و بدشان نمی‌آید که کارگر را در برابر مدیر و پلیس قرار دهند و در اجتماع تنش ایجاد کنند.
 
عزیزی عنوان کرد: آنها به گونه‌ای می‌خواهند بگویند که ناکارآمدی در نظام وجود دارد، پلیس در این حوزه هوشیار بوده و از کارگران هم درخواست داریم تا آنها هم مواظب باشند و همه حوزه کارخانه، کار و تولید را یک ماه حقوق نبینند زیرا آنها به مدت 30 سال در یک کارخانه کار می‌کنند، بر همین اساس باید به سر پا بودن کارخانه کمک کنند.
 
وی تصریح کرد: هرچند نگرفتن حقوق مشکل معیشتی برای همه ایجاد می‌کند، این حق کارگر است که به موقع حقوق و مزایای خود را دریافت کند.
 
فرمانده انتظامی استان مرکزی بیان کرد: مشکلاتی که کارخانه‌های بزرگ ما (به ویژه مثل آذرآب) دارد کمبود سفارش و دیر تحویل دادن سفارشات است که شاید خود کارگران نیز در آن دخیل هستند.
 
نبود برنامه و چشم‌انداز بلندمدت در واحدهای تولیدی بزرگ استان
 
عزیزی ادامه داد: کارخانه‌های ما متاسفانه برنامه درازمدت و چشم‌انداز چندساله ندارند، هپکویی که 50 سال است تولید می‌کند هنوز نتوانسته طراحی داخلی داشته باشد، تنها با شرکت‌های خارجی قرارداد داشتند و قطعات وارد کردند و سپس در داخل آنها را سرهم کردند و فروخته‌اند.
 
وی افزود: این شرکت در این 50 سال هیچ گاه احساس نمی‌کرده که امکان دارد شاید فلان شرکت در آینده به آنها قطعات مورد نیاز را ندهد، این روند برای یک واحد تولیدی سم است که 50 سال کار کند اما برنامه‌ای برای خودکفایی نداشته باشد.
 
فرمانده انتظامی استان مرکزی تصریح کرد: چگونه است که توانایی تولید موتور موشک را داریم اما واقعا نمی‌توانیم یک ماشین بهتر یا موتور گریدر تولید کنیم؟
 
لزوم توجه به کار پژوهشی در حوزه اقتصاد
 
عزیزی بیان کرد: مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب ابتدا به توسعه و پژوهش و سپس بر اخلاق و اقتصاد تاکید کردند.
 
وی عنوان کرد: قرار گرفتن این سه موضوع در کنار یکدیگر، نشان از کد دادن مقام معظم رهبری در زمینه کم بودن کار پژوهشی در حوزه اقتصادی و رعایت نکردن اخلاق در این حوزه است.
 
فرمانده انتظامی استان مرکزی خاطرنشان کرد: واحدهایی وجود دارند که علی‌رغم تمام مسائل و مشکلات، با کار پژوهشی حرکت رو به جلو داشته و کمتر دچار مشکل می‌شوند.
 
احتمال وقوع فتنه‌های اقتصادی در حوزه کارگری
 
عزیزی با اشاره به احتمال وقوع فتنه‌های اقتصادی در حوزه کارگری گفت: باتوجه به هشدار مقام معظم رهبری در زمینه احتمال وقوع فتنه‌های اقتصادی در سال 98، نمود پیدا کردن فتنه‌های اقتصادی در حوزه کارگری هیچ بعید نیست.
 
وی ادامه داد: برهمین اساس پلیس و دستگاه‌های امنیتی مسائل را رصد کرده و هیچ دوست ندارند که محیط کارخانجات را امنیتی کنند، بلکه می‌خواهیم کمک کنیم که آنها مشکلات را در محیط صنفی خود برطرف کنند.
 
دولت و سازمان خصوصی‌سازی در نحوه واگذاری‌ها چاره‌اندیشی کنند
 
فرمانده انتظامی استان مرکزی افزود: خواهش بزرگتر را از دولت و سازمان خصوصی‌سازی داریم که چاره‌اندیشی در زمینه خصوصی‌سازی انجام دهند.
 
عزیزی تصریح کرد: در روند کنونی، واگذاری‌ها آثاری جز زیان برای استان مرکزی نداشته است، زیرا هر جا که خصوصی‌سازی انجام شد مشکلاتی به‌وجود آمد، این مهم یعنی یا فرآیند خصوصی‌سازی یا نتایج آن، دچار مشکل است که حتما باید توسط کارشناسان مورد بررسی قرار گیرد.
 
انتهای پیام/ش