تاریخ : 10:13 - 1398/04/11
کد خبر : 73137
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

پشت پرده انتصابات اخیر در شرکت خودروسازی سایپا/خیز قطعه سازان برای تصاحب سایپا

اندر احوالات یک شرکت خودروسازی؛

پشت پرده انتصابات اخیر در شرکت خودروسازی سایپا/خیز قطعه سازان برای تصاحب سایپا

سایت بازتاب نوشت : در دورانی که ارزش مادی خودروهای ساخت داخل به شکل چشم گیری افزایش یافته و از سویی نیز واردات خودروهای خارجی با حواشی فراوانی رو به رو شده است، شنیدن اخبار پشت پرده ای از انتصابات دوستانه و باندی در شرکت های خودروسازی کشور قابل تأمل و نگران کننده است؛ واقعیتی که نه تنها نمی توان آن را انکار کرد، بلکه با استناد به آن می توان آینده تاریکی که در انتظار این صنعت بزرگ داخلی است را به تصویر کشید.

در دورانی که ارزش مادی خودروهای ساخت داخل به شکل چشم گیری افزایش یافته و از سویی نیز واردات خودروهای خارجی با حواشی فراوانی رو به رو شده است، شنیدن اخبار پشت پرده ای از انتصابات دوستانه و باندی در شرکت های خودروسازی کشور قابل تأمل و نگران کننده است؛ واقعیتی که نه تنها نمی توان آن را انکار کرد، بلکه با استناد به آن می توان آینده تاریکی که در انتظار این صنعت بزرگ داخلی است را به تصویر کشید.
 
کارگر آنلاین : به گزارش سایت «بازتاب»، در سال های اخیر شرکت خودروسازی سایپا همانند دیگر شرکت بزرگ خوردوسازی ایران یعنی ایران خودرو تحت تأثیر چالش های فراوانی قرار گرفت که عملاً کارکرد و اهداف بالادستی این مجموعه بزرگ را به چالش کشیده است؛ مجموعه ای که باید در خدمت رشد و توسعه صنعت خودروسازی کشور باشد، اما بیش از این مهم در خدمت منافع برخی چهره ها و نام های مشخص قرار گرفته است.
این مهم را می توان از انتصاب های اخیر در شرکت خودروسازی سایپا متوجه شد که نه به واسطه صلاحیت و شایستگی بلکه به واسطه روابط دوستی میان مدیران بالادستی عملیاتی می شود و کار را برای اصلاح شرایط معیوب کنونی سخت و سخت تر می کند.
 
به عنوان مثال سید جواد سلیمانی مدیر عامل سایپا در اول بهمن ماه سال 1397، در احکامی حمیدرضا رستگار را به عنوان قائم مقام مدیرعامل درامور تامین و بازرگانی گروه خودروسازی سایپا، عبدالله بابایی را به سمت مشاور ارشد در فروش گروه خودروسازی سایپا و عباس قاسمی را به عنوان سرپرست مدیریت حوزه مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا منصوب کرد.
سلیمانی در ادامه این انتصابات بهزاد کهن خاکی را در جایگاه مشاور مدیرعامل منصوب کرد؛ اقدام های پر حاشیه ای که برخی منابع خبر می دهند برای انتصاب آنها استعلام های حراستی انجام نشده و ملاک تعیین صلاحیت قرار نگرفته است.
 
 
انتصاب حمید رضا رستگار به عنوان قائم مقام مدیرعامل در حالی اتفاق افتاد که رستگار عضو هیئت مدیره چندین شرکت قطعه ساز خصوصی متعلق به آقای عبدالله حقیقت بوده که به نام هلدینگ فرزانگان فارس در زمینه های قطعات خودرو از جمله جعبه فرمان، پلوس، شاتون، یاتاقان، بوش، قطعات فورج و آهنگری فعالیت دارد و گروه مشتمل بر شرکت های شتابکار، یاتاقان بوش، فورج البرز و گسترش طراحی قطعات آهنگری خودرو نیز متعلق به اوست.
 
بررسی ها نشان می دهد رستگار به عنوان قائم مقام جدید مدیرعامل در امور تامین و بازرگانی گروه خودروسازی سایپا همچنین در شرکت های فورج البرز ، گشترش طراحی و تولید قطعات آهنگری و شرکت شتاب کار به استناد سایت روزنامه رسمی قوه قضاییه عضو هیئت مدیره است؛ شرکت هایی که متعلق به هلدینگ فرزانگان فارس است و مدیرعامل آنها عبدالله حقیقت است.
“عبدالله حقیقت” که بر اساس توضیحات داده شده می توان نقش کلیدی او را در انتصاب های اخیر مشاهده کرد، صاحب شرکت های قطعه سازی مانند جعبه فرمان، پلوس، شاتون، یاتاقان، بوش، قطعات فورج و آهنگری (گروه مشتمل بر شرکت های شتابکار، یاتاقان بوش، فورج البرز و گسترش طراحی قطعات آهنگری خودرو) است .
توضیح بیشتر اینکه بر اساس اطلاعات روزنامه رسمی کشور سید جواد سلیمانی عضو هیئت مدیره شرکت پرشیا خودرو متعلق به آقای حقیقت بوده و این ارتباط تنگاتنگ در سال های گذشته بر شدت ابهام فعالیت های اخیر افزوده است .
 
در میان شرکت های وارد کننده خودروهای معروف و لوکس در سال گذشته ، خودرو ب ام  شرکت پرشیا خودرو با اعضای هیئت مدیره آن یعنی عبدالله حقیقت زاده- غلامرضا حاجی زاده – ساسان حریری- سید جواد سلیمانی- سید هادی سلیمانی ملکان- محمود کوشش- نوید نیری نیا نیز به چشم می خورند که هم اکنون گروه سایپا در اختیار تیم مدیریتی سید جواد سلیمانی قرار دارد.
 
 
روابط دوستی و رفاقت های کاری پر پیچ و خمی که سئوال های فراوانی را ایجاد می کند که مهم ترین آنها این است که آیا خرید سهام سایپا و تغییرات فعلی و آتی در مسیر هماهنگ سازی خرید سهام 16 درصدی سایپا از دولت است یا خیر؟
این سئوال از آنجایی به صورت جدی تر مطرح می شود که بدانیم مازیار بیگلو دبیر انجمن قطعه سازان در گفتگویی با خبرگزاری ایلنا در تاریخ چهارم تیرماه سال جاری به نکته ی قابل توجهی اشاره کرده و این چنین گفته است :وزیر صمت، اعلام کرده که سهام دولت در سایپا و ایران خودرو نهایتا تا پایان سال 99 واگذار می‌شود ارزش این 14 درصد یک هزار و 200 تا یک هزار و 100 میلیارد تومان پیش بینی شده و تاکنون سه گروه برای خرید آن اعلام آمادگی کرده‌اند؛ گروه اول کنسرسیومی از قطعه سازان که عضو انجمن هستند، گروه دوم یک شرکت دیگر قطعه ساز است و گروه سوم یک شرکت فولادی است.
حالا با توجه به اخبار منتشر شده و بر اساس روزمه “حقیقت” باید پرسید آیا دوستی و آشنایی وی و مدیران نامبرده اش و همزمانی مدیر عاملی سایپا می تواند او را خریدار اصلی سهام در اختیار دولت شرکت سایپا در زمان خصوصی سازی معرفی نماید یا خیر؟
این البته همه دلایلی که می توان در مورد مناسبات پشت پرده شرکت سایپا نگران شد و در مورد آن تذکر داد، نیست.
موضوع دیگر اینکه محمد حسن محمدی زاده که همسر وی دختر خاله همسر جواد سلیمانی است به عنوان مدیر عامل سایپا دیزل و یکی از بزرگترین خریداران قطعات از قطعه سازان منصوب می شود.همچنین عباس قاسمی که حتی سایت رسمی سایپا تاریخ تولد وی و رزومه وی را در بخش معرفی مدیران ارشد منتشر نکرده در جمع دوستان سلیمانی از پتروشیمی تبریز تا کنون قرار دارد .
 
از سویی دیگر فروش زمین چند صد میلیارد تومانی شرکت رنگ و رزین سایپا (طیف) واقع در چهارراه ایران خودرو -جاده قدیم تهران کرج در دستور کار برخی از مدیران سایپاست که با توجه به ناکامی در فروش همچنان قصد فروش با شرایط خاص را دنبال می نمایند.
 
مجموعه دلایلی که نه تنها زد و بندهای پشت پرده و نگران کننده شرکت های خودروسازی کشور به ویژه شرکت سایپا را آشکار می کند، بلکه نگرانی ها را در مورد آینده این مجموعه صنعتی نشان می دهد؛ مجموعه ای که باید در خدمت رشد و توسعه صنعت و اقتصاد کشور باشد اما به نظر می رسد در خدمت عده ای خاص قرار گرفته است.