تاریخ : 10:55 - 1398/04/25
کد خبر : 73178
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

قانون بیمه بیکاری اصلاح می شود؟

هادی ابوی مطرح کرد؛

قانون بیمه بیکاری اصلاح می شود؟

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارگران بر اصلاح هرچه سریع‌تر قانون بیمه بیکاری تاکید کرد و گفت: کارگران مقصر زیاد شدن تعداد بیکاران، مشکلات کارخانه‌ها و چالشهای اقتصاد کشور نیستند که آنها را از دریافت مقرری بیمه بیکاری محروم کنیم.

به گزارش کارگر آنلاین ، هادی ابوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: بیمه بیکاری یکی از موضوعاتی است که در قانون تحت عنوان رفاهیات کارگر دیده شده و ضمانتی است تا هر کارگری که به هر دلیلی بیکار شد بتواند از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: اینکه الان دچار یکسری بحران‌های اقتصادی هستیم و کارخانه‌ها به مشکل برخوردند و تعداد بیکاران زیاد شده مقصرش کارگران نیستند که بگوییم منابع بیمه بیکاری ته کشیده یا دچار کسری شده پس کارگران بیکار شده را رها و از دریافت مقرری بیمه بیکاری محروم کنیم.

تقویت منابع صندوق بیمه بیکاری با چند راه

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران تاکید کرد: اگر دولت یا سازمان تأمین اجتماعی یا وزارت کار مشکل را در نبود منابع بیمه بیکاری می‌دانند برای تقویت صندوق برنامه بدهند و برای این کار می‌توانند دو کار انجام بدهند، اول اینکه بسیاری از مشاغل تحت پوشش بیمه بیکاری نیستند و طبعاً در زمان بیکاری نمی‌توانند از بیمه بیکاری استفاده کنند، این شغل‌ها را شناسایی و آنها را مشمول بیمه بیکاری کنند و دوم اینکه نرخ حق بیمه‌های پرداختی را تغییر دهند تا ورودی صندوق افزایش یابد.

ابوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر کارفرما معادل ۲۳ درصد و کارگر هفت درصد بابت حق بیمه به صندوق تأمین اجتماعی می‌پردازند که از این ۳۰ درصد ۹ درصد صرف بیمه درمان تأمین اجتماعی، سه درصد بیمه بیکاری و مابقی امور بیمه‌ای می‌شود و سه درصدی که به صندوق بیمه بیکاری واریز می‌شود در واقع از سهم ۲۳ درصدی کارفرما است و برای مواقع خاص و در جهت حمایت از کارگر بیکار شده ذخیره می‌شود.

وی متذکر شد: نمایندگان کارگری بیش از هر چیزی مصالح سازمان تأمین اجتماعی را در نظر دارند و اگر تاکید می‌کنیم که کارگران بیکار شده از مزایای بیمه بیکاری بهره‌مند شوند حقی است که در قانون برای شرایط خاص پیش بینی شده و ما نمی‌توانیم کارگر بیکار شده با دو فرزند را بدون در نظر گرفتن امرار معاش او در جامعه رها کنیم.

اصلاح هرچه سریع‌تر قانون بیمه بیکاری

این مقام مسئول کارگری با تاکید بر اصلاح هرچه سریع‌تر قانون بیمه بیکاری، گفت: در حال حاضر سه درصد حداقل حقوق که یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است معادل ۴۵ هزار تومان می‌شود و این مبلغی است که کارگر ماهانه بابت حق بیمه بیکاری می‌پردازد. بنابراین نباید به کارگری که یکسال بیمه پردازی داشته و حق بیمه واریز کرده تنها شش ماه بیمه بیکاری تعلق بگیرد.

ابوی یادآور شد: سه درصدی که بابت بیمه بیکاری پرداخت می‌شود الزامی است که قانونگذار تعیین کرده و کسانی که نگران زیاد شدن افراد تحت پوشش صندوق بیمه بیکاری هستند بهتر است طرح و برنامه بدهند چون با شرایط سختی که برای پرداخت مقرری بیمه بیکاری در پیش گرفته شده عدالت هرگز رعایت نخواهد شد.

به گفته دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران، قانونگذار تاکید کرده منابع صندوق بیمه بیکاری جداگانه به خود صندوق واریز شود تا منابع آن در مواقع ضروری و بیکاری مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش ایسنا، پیگیری اشتغال مجدد مقرری بگیران بیمه بیکاری در اولویت وظایف قانونی متولیان اجرای قانون بیمه بیکاری است و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مکلف است زمینه آموزش مهارت‌های مورد نیاز بازار کار و بازآموزی مهارت کارگران تحت پوشش بیمه بیکاری را از طریق آموزش در کارخانه‌ها یا مراکز این سازمان فراهم کند. بر اساس اعلام اداره کل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۱۸ هزار نفر از مقرری‌بگیران بیمه بیکاری اخیراً مجدداً به چرخه فعالیت و اشتغال بازگشته‌اند.