تاریخ : 20:18 - 1398/04/27
کد خبر : 73189
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

با یک کار آفرین نمونه در بوم گردی آشنا شوید

«بوم‌گردی در نهالستان گل و گیاه»؛

با یک کار آفرین نمونه در بوم گردی آشنا شوید

نورانی، فعال کارآفرین با اشاره به اینکه مشاهده کردیم که در شهرهای جنوبی تولید کننده گل و گیاه وجود ندارد گفت: چون این کار برایم قابل قبول بود، به دنبال راه اندازی یک نهالستان افتادم.

به گزارش کارگر آنلاین ، برای اقامت گردشگران خارجی در ایران در کنار هتل‌ها و اقامت گاه‌های مدرن، شایسته است خانه‌های بوم‌گردی گسترش پیدا کنند، اقامتگاه‌هایی که در بافت سنتی شهرهای تاریخی شکل‌گرفته و حاصل مرمت خانه‌های قدیمی است. این اقامتگاه‌ها علاوه بر آنکه به حفظ هویت تاریخی شهرها کمک می‌کند می‌تواند مرکزی باشد برای عرضه و رویت صنایع‌دستی یا حتی چشیدن طعم غذاهای سنتی.
 
عبدالله نورانی از ساکنان جزیره مینو است. جزیره نام‌آشنا برای ایرانی‌ها که اسمش را در فیلم‌های دفاع مقدس زیاد شنیده‌اند. حالا و پس از نزدیک سی سال از پایان جنگ جزیره مینو و مضیف حاج عبدالله میزبان گردشگران خارجی است.
 
*از باغ گل تا اقامتگاه بوم‌گردی
 
عبدالله نورانی از فعالین بومی منطقه خوزستان است. وی با شناخت استعداد محل زندگی خود توانسته قدم‌های خوبی در جهت کارآفرینی و راه‌اندازی کسب‌وکار بر دارد.
 
نورایی در مورد چگونگی آغاز به کارش می‌گوید:ما کارمان را در سال 1387 با راه‌اندازی نهالستان پرورش گل و گیاه آغاز کردیم. در آن زمان تحقیق کردیم و دیدیم در شهرهای جنوبی استان خوزستان مثل اهواز و آبادان و ماهشهر و خرمشهر و... تولیدکننده گل و گیاه وجود ندارد. مردم و ادارات برای رفع نیازشان مجبورند به شهرهای شمالی مراجعه کنند.
 
به همین خاطر توجیه اقتصادی کار برای ما قابل‌قبول بود. این‌طور بود که در زمینی به مساحت یک و نیم هکتار نهالستانی با 130 هزار اصله گیاه افتتاح کردیم. از آن زمان توانستیم در کنار عرضه مستقیم گل و گیاه، پیمان‌کاری فضاهای سبز و پارک‌های استانی را هم به عهده بگیریم.
 
وی در مورد راه‌اندازی اقامتگاه و مرکز پذیرایی حاج عبدالله می‌گوید:ما کنار فعالیتی که داشتیم توانستیم مرکز گردشگری، تفریحی مضیف حاج عبدالله را هم دایر کنیم. مضیف در لغت عربی به معنای محل ضیافت است و ترجمه اش می­شود جایی برای پذیرایی. در محل ما ساخت خانه ­های حصیری قدمت 6 هزار ساله دارند. من به خاطر علاقه ­ام به ساخت این نوع خانه­ ها، یک نمونه را در باغ نهالستان بنا کردم. این خانه بیشتر به خاطر علاقه خودم ساخته شد؛ اما بعد از دیدن استقبال مردم و مسئولین توانستیم کار را گسترش دهیم. امروز 14 مضیف در باغ نهالستان ما ساخته شده است. مضیف­  هایی که میزبان مهمانان خارجی و داخلی است. این مضیف­ ها به منظور صرف غذا و اقامت چند ساعته است. ما هنوز برای اقامت شبانه­ روزی برنامه­ ای نداریم.
 
 انتهای پیام/