تاریخ : 10:00 - 1398/04/29
کد خبر : 73201
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

مصاحبه ای جنجالی از یک کارشناس ارشد رایانه/امنیت اینترنت اشیا ایرانیان را تهدید می کند

امیر سعید ایلوخانی مطرح کرد/حریم خصوصی در معرض تهدید؛

مصاحبه ای جنجالی از یک کارشناس ارشد رایانه/امنیت اینترنت اشیا ایرانیان را تهدید می کند

یک کارشناس ارشد رایانه نسبت به امنیت اینترنت اشیا هشدار داد و گفت: اگر امنیت اینترنتی اشیا جدی گرفته نشود، خطرهای بسیاری مردم و کشور را تهدید می کند.

به گزارش کارگر آنلاین ، امیرسعید ایلوخانی در سخنرانی نمایشگاه الکامپ (الکام تاکز) به تشریح اهمیت امنیت اینترنتی اشیا پرداخت و گفت: امروزه در هر دستگاهی از جمله گوشی همراه، تلویزیون یا هر بحث دیگری در زمینه خانه های هوشمند، از سنسورها استفاده می شود که قابلیت دیده شدن را دارد اما امنیت آن اهمیت دارد.
 
 
وی با اعلام اینکه اکنون 27 میلیون دستگاه به دنیای اینترنت متصل هستند گفت: تا سال 2025 بیش از75 میلیون دستگاه به دنیای اینترنت متصل خواهد بود که این گسترش مانند یک چاقوی دو لبه خواهد بود زیرا بدون آنکه بخواهیم یا بدانیم، اطلاعات خودمان را در اختیار شرکتها قرار می دهیم و آنها هر بلایی که بخواهند به روزگارمان می آورند که نمونه آن را در انتخابات آمریکا شاهد بودیم که فیس بوک انتخابات آمریکا را مدیریت کرد.
 
این مدرس چالشهای اینترنت اشیا را با اشاره به همه گیر شدن بحث امنیت در آن گفت: بین سه تا 5 سال طول می کشد که جهان به حداقل امنیت اشیا دست یابد و تا آن زمان با فاجعه های بسیاری رو به رو خواهیم بود.
 
 
وی با ابراز تاسف از اینکه همواره تاوان بی توجهی به استفاده درست از علوم روز را داده ایم گفت: فضای مجازی وارد کشورمان شد و فرهنگ استفاده از آن را هنوز هم یاد نگرفته ایم به همین دلیل نمی توانیم امنیت آن را تضمین کنیم.
 
ایلوخانی با اعلام اینکه هزینه امنیت اشیا در جهان تا دو سال قبل 1200 میلیون دلار بود گفت: این مساله به اندازه ای اهمیت دارد که اکنون هزینه امنیت اشیا به 1900 میلیون دلار رسیده و تا سال 2021 این عدد به 3200 میلیون دلار خواهد رسید.
 
وی با اشاره به اهمیت امنیت اینترنت اشیا در تحول صنایع و تولید، بدترین رخدادهای امنیت اشیا را در 5 گروه تقسیم بندی کرد و گفت: اولین مورد، بدافزاری است به نام Bashlite که روی دستگاه های اینترنت اشیا نشسته و علاوه بر زامبی کردن دستگاه برای اهداف خاص، شروع به ماینینگ رمز ارز می کند .
 
این کارشناس ارشد رایانه در تشریح دومین بدافزار گفت: سایلکس بدافزار دیگری است که مدتهاست روی سنسورها و هر چه مبنای اینترنت اشیا دارد می نشیند و حافظه آنها را پاک می کند و در نهایت به اهداف مورد نظر خودش حمله و سیستم خودش را جایگزین می کند.
 
وی سرباز بدافزار Mirai را یکی دیگر از بدافزارها توصیف کرد و گفت: سرباز بدافزار دایم با ورژنهای جدید فعال می شود که بزرگترین هدف آنها خواباندن سیستمهای اینترنی سازمانها بوده و اکنون سیستمهای بسیار از کشورها را آلوده کرده است. سرباز بدافزار تاکنون 1600 میلیون دلار با این حمله ها کسب درآمد کرده و حملات گسترده ای را داشته به نوعی که توییتر و اینستاگرام را برای ساعتها متوقف کرد.
 
ایلوخانی با اشاره به تهدیدهای خطرناک در نتیجه بی توجهی به امنیت اشیا گفت: امروزه جورابهایی برای کودکان آمده که آخرین اطلاعات در مورد وضعیت کودکان را به گوشی مادران اعلام می کند و کافی است که نسبت به این مهم حمله ای صورت بگیرد و باعث بحران هایی برای زندگی کودکان بشود.
 
وی با اشاره به وجود جاروهای هوشمند گفت: این جاروها که وظیفه نظافت خانه را دارند می توانند اطلاعات خانه را در اختیار سواستفاده کنندگان قرار دهند و هر تهدیدی را متوجه خانه ها می کنند.
 
این کارشناس ارشد رایانه بر اهمیت حریم خصوصی اشاره کرد و گفت: متاسفانه در بسیاری از موارد شاهد هستیم که در قالب تبلیغات روی گوشی به حریم خصوصی ما وارد می شوند و اطلاعات ما را مال خود می کنند.
 
وی با اشاره به قانون جی.دی.پی.آر گفت: قانون عمومی حفاظت از اطلاعات در سال 2016 تصویب و در 2018 پیاده سازی شد اما هنوز در کشور ما استفاده نمی شود.
 
ایلوخانی بیانات رهبر معظم انقلاب در زمینه پدافند غیر عامل را یادآور شد و گفت: ایشان بر کوچ مردم ایران از فضای  اینترنتی جهانی به شبکه ملی اطلاعات تاکید کردند که متاسفانه هنوز این مهم اجرایی نشده و همگان در انتظار هستند.
 
وی 5 چالش مهم امنیت اینترنت اشیا را تشریح کرد و گفت: اولین مورد ضعف در سیستم های عامل است. بدین معنا که هر چیز هوشمندی یک سیستم عامل دارد که می تواند اتفاقات عجیبی در آن رخ دهد. مورد دوم ارتباطات ناامن است که می تواند از بستر ناامن استفاده کند.مورد سوم نشت اطلاعات است که وقتی اتفاق می ا فتد که رمزگذاری مناسبی صورت نگرفته باشد. مورد چهارم حساسیت به بدافزارها و بقیه سواستفاده هاست بدین معنا که نرم افزاری بدون اطلاع کاربر روی سیستم ها نصب می شود که می تواند فاجعه آفرین باشد و مورد پنجم احتمال وقوع اختلال سرویس و زمانی است که یک دستگاه به موقع خبر ندهد که می تواند خطرساز باشد.
 
این کارشناس ارشد رایانه با اعلام اینکه دو سال روی بحث امنیت اینترنت اشیا ورود کرده است گفت: هنوز هیچ استارت آپی در زمینه امنیت اشیا ورود نکرده است.
 
وی با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات گفت: متاسفانه هنوز شبکه ملی اطلاعات برای بلاک چین ها تعریف نشده در حالی که تبعات بسیاری بر این مهم دارد.
 
ایلوخانی با تاکید بر اینکه تا پایان سال 2019 حداقل 20 درصد کسانی که در حوزه اینترنت کار می کنند باید دانش حداقلی در مورد بلاک چین و رمزارزها داشته باشند گفت: برای رسیدن به تامین امنیت اشیا در کشور می توانیم با استفاده از بستر بلاک چین ها در شبکه ملی اطلاعات به امنیت نسبتا خوبی دست پیدا کنیم.