تاریخ : 12:54 - 1398/04/31
کد خبر : 73216
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

سئوال از وزیر صمت/چرا عضو هیات مدیره یک شرکت واردکننده خودرو را به مدیرعاملی سایپا انتخاب کردید؟

چه رابطه‌ای بین انتصاب مدیرعامل سایپا با واردات خودرو وجود دارد؟

سئوال از وزیر صمت/چرا عضو هیات مدیره یک شرکت واردکننده خودرو را به مدیرعاملی سایپا انتخاب کردید؟

سید جواد سلیمانی که ارتباط نزدیکی با وزیر صنعت دارد، در شرکتی عضو هیئت مدیره بوده که این شرکت در زمان قائم مقامی آقای رضا رحمانی در وزارت صنعت، مورد توجه ویژه این وزارتخانه بوده به طوری که در برخی از اسناد نهادهای نظارتی به موضوع ثبت سفارش‌های غیرقانونی توسط این شرکت اشاره شده است.

به گزارش کارگر آنلاین ، به نقل از سایت شعار سال و سایت نود اقتصادی ، صنعت خودروسازی یکی از مهم‌ترین بخش‌های صنعت به شمار می‌رود که نقش لوکوموتیو را برای صنعت ایفاء می‌کند.

 

به نظر می‌رسد دولت‌ها با ایجاد بی‌ثباتی در مدیریت شرکت‌های خودروسازی و یا انتصاب مدیران بعضا سیاسی و غیرمتخصص بخشی از پتانسیل‌های این صنعت را تقلیل داده‌اند.

 

بی شک، برکناری‌ها و یا ابقای مدیران خودروسازی بیش از آنکه به علت تخصص و درایت و توانمندی افراد صورت گیرد، به دلیل روابط سیاسی آنها با دولت و وزیر صنعت است.

 

دولت دوازدهم هم از این قاعده مستثنی نیست. شاهد این مدعا تغییر مدیرعامل سایپا در این اواخر است. در کمتر از چند ماه از روی کارآمدن رضا رحمانی، وزیر جدید صنعت، در اقدامی محمدرضا سروش برکنار و سید جواد سلیمانی به عنوان مدیر عامل جدید شرکت خودروسازی سایپا منصوب شد.

بیشتر بخوانید : پشت پرده انتصابات اخبر در سایپا 

این اتفاق، اما و اگرهایی را به دنبال داشته است. هرچند که در سوابق سیدجواد سلیمانی فعالیت در شرکت‌های خودروسازی دیده می‌شود، ولی عضو هیئت مدیره بودن وی در شرکت واردکننده خودرو لوکس یکی از نکات جالب سوابق او است. طبق اسناد روزنامه رسمی سیدجواد سلیمانی تا قبل از اینکه به عنوان مدیرعامل شرکت سایپا انتخاب شود برای مدتها یعنی از سال 1393 تا اواسط 1397 عضو هیئت مدیره شرکت واردکننده خودرو بنام پرشیا خودرو بوده است.

 

از این رو انتصاب وی به عنوان مدیرعامل سایپا چندین ابهام را در ذهن ایجاد می کند. سید جواد سلیمانی که ارتباط نزدیکی با وزیر صنعت دارد، در شرکتی عضو هیئت مدیره بوده که این شرکت در زمان قائم مقامی آقای رضا رحمانی در وزارت صنعت، مورد توجه ویژه این وزارتخانه بوده به طوری که در برخی از اسناد نهادهای نظارتی به موضوع ثبت سفارش‌های غیرقانونی توسط این شرکت اشاره شده است.

 

وزیر صنعت اول باید نظر خود در خصوص این ثبت سفارش‌ها در زمان حضور مدیرعامل سایپا در این شرکت اعلام کند. ابهام دیگر این است که بنا به چه ضرورتی محمدرضا سروش که به تازگی فعالیت خود را در شرکت سایپا آغاز کرده بود به یکباره برکنار شد و فردی با سابقه عضویت در هیئت مدیره یک شرکت واردات کننده خودرو به جای آن بر کرسی نشست؟ و سوال آخر اینکه چرا وزیر صنعت به یکباره در خصوص سایپا چنین تصمیمی را می گیرد ولی درخصوص شرکت ایران خودرو که طبق اسناد آشکار تخلفاتی در آن رخ داده هنوز هیچ واکنشی نشان نداده است؟

مگر مردم صرفا از عملکرد سایپا ناراضی هستند؟ و یا موضوع دیگری در خصوص شرکت ایران خودرو مطرح است؟!