تاریخ : 17:16 - 1398/05/11
کد خبر : 73272
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

اگر مشکلات حل نشدنی کلیه دارید تا فصل این میوه تمام نشده مصرف کنید

فواید عجیب زغال اخته؛

اگر مشکلات حل نشدنی کلیه دارید تا فصل این میوه تمام نشده مصرف کنید

پوست زغال اخته تب بر است و در رفع اسهال مؤثر می باشد. حتی میوه آن نیز اثر قابض دارد، از این رو خوردن آن در رفع اسهال و ورم معده مؤثر است.

میوه های خانواده گیلاس و زغال اخته حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین هستند.حدود هفده ترکیب ضد اکسیدان از خانواده گیلاس استخراج شده است که ویتامین E و C و ملاتونین نیز جزء آنها هستند.
 
به گزارش کارگر آنلاین ، زغال اخته‌ها تیره‌ای از گیاهان دو لپه‌ای پیوسته گلبرگ که دارای ساقه‌های چوبی و برگ‌های منفرد و دایمی هستند.
 
گیاه زغال اخته به صورت درخت یا درختچه در کنار جریان آب و یا در بیشه ها می روید و از گروه گیاهان گل دار گلبرگ جدا محسوب می شود و در زبان انگلیسی به آن Cornelian Cherry گویند.
 
گل های زغال اخته، زرد رنگ و خوشه ای می باشد و شهد فراوانی برای زنبورهای عسل دارد.
 
برگ های سبز پررنگ و براق و نوک تیزی دارد. میوه آن به شکل بیضی و حدوداً به اندازه آلبالوی درشت است و طعم ترش و شیرینی دارد.
 
رنگ میوه آن قرمز بسیار خوش رنگ می باشد. درختچه زغال اخته حدود 300 سال عمر می کند و در حدود 25 سالگی تا 8 متر می رسد.
 
این درخت به طور کلی ارتفاعی حدود 8-4 متر دارد. چوب آن بسیار محکم است و در صنعت نیز کاربرد دارد.
 
زغال اخته در منطقه وسیعی از اروپا، آسیا به خصوص ایران، ارمنستان و قفقاز می روید.
 
محل رویش این گیاه در ایران، در جنگل های ارسباران، کوه های البرز، منطقه الموت، کوهین قزوین و در جنگل های بین مازندران و گیلان می باشد.
 
منطقه قزوین و رودبار به ویِژه در حاشیه البرز، بیشترین تولید کننده و صادر کنندگان زغال اخته کشور محسوب می شوند. میوه زغال اخته در اواخر تابستان آماده چیدن است.
 
ترکیبات و ارزش غذایی زغال اخته
 
میوه نرسیده آن به علت داشتن اسید زیاد، بسیار ترش است، ولی میوه رسیده آن به رنگ قرمز روشن و خوش مزه و شیرین است.
 
این میوه در تابستان، عرضه و معمولاً به صورت تازه مصرف می شود، ولی به صورت خشک، مربا، کنسرو، ترشی، آب میوه، سس، نکتار، ژله، مارمالاد، سرکه، لواشک و قرص های آنتی اکسیدان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.
 
این میوه حاوی مقادیر زیادی آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین های E ,B1 ,B2 ,C و فلاوونوئیدها است.
 
آنتوسیانین موجود در زغال اخته رنگدانه ای از گروه فلاونوئیدها می باشد که عامل رنگ قرمز در گوجه فرنگی و دیگر میوه ها است.
 
میوه های خانواده گیلاس (cherry) و زغال اخته (cornelian Cherry) حاوی مقادیر بالای آنتوسیانین هستند.
 
حدود هفده ترکیب ضد اکسیدان از خانواده گیلاس استخراج شده است که ویتامین E و C و ملاتونین نیز جزء آنها هستند.
 
قرص های آنتی اکسیدان در برخی کشورهای اروپایی به نام قرص های یکی در روز (one a day) معروف هستند و بدون تجویز پزشک نیز خریدشان برای عموم آزاد است.
 
فواید درمانی زغال اخته
 
میوه، برگ، پوست و ریشه درخت از قسمت هایی از این گیاه هستندکه در تغذیه درمانی استفاده می شود. عبارتند از:
 
1- مقدار فروکتوز و گلوگز زغال اخته کم است و مصرف آن برای افراد چاق و بیماران دیابتی مشکلی به وجود نمی آورد. جوشانده برگ آن با گل توت فرنگی برای درمان دیابت (مرض قند) مؤثر است.
 
2- زغال اخته دارای تانن و اسیدهای آلی، آنتوسیانین ها (گروهی از فلاونوئیدها) به ویژه از خانواده فلاون و ایزوفلاون، کاروتنوئیدها، آنتی اکسیدان ملاتونین (که به صورت قرص آنتی اکسیدان حاصل از فرآورده های طبیعی به بازار عرضه می شود) می باشد.
 
آنتی اکسیدان ها مقاومت بدن در برابر بیماری های غیرواگیر که از رادیکال آزاد تولید می شود را بالا می برند و به پیش گیری از صدمه به سلول ها و بافت های بدن در مقابل این رادیکال های آزاد کمک می کنند.
 
رادیکال های آزاد، داخل بدن تولید می شوند و یا از طریق عوامل محیطی وارد بدن می گردند.
 
رادیکال آزاد اتمی با یک کمبود الکترون در آخرین مدار خود است و می تواند به بافت های بدن آسیب برساند و بیماری هایی چون بیماری قلبی، سرطان، دیابت، تصلب شرایین، آب مروارید، آرتروز و آرتریت را به وجود آورد.
 
آنتی اکسیدان هایی چون فلاونوئیدها، ویتامین E ،C، ملاتونین، آنتوسیانین ها با دادن یک الکترون، باعث خنثی شدن رادیکال های آزاد بدن می شوند، در نتیجه از این بیماری ها جلوگیری می کند.
 
3- هورمون ملاتونین موجود در آن خواب انسان را راحت و عمیق می کند. این عمل به طور طبیعی و روزمره انجام می شود.
 
این هورمون مسئولیت تنظیم ریتم 24 ساعته ی، روز و شب بدن را به عهده دارد. زغال اخته حاوی مقادیر زیادی ملاتونین است.
 
4- پوست زغال اخته تب بر است و در رفع اسهال مؤثر می باشد. حتی میوه آن نیز اثر قابض دارد، از این رو خوردن آن در رفع اسهال و ورم معده مؤثر است.
 
برای درمان اسهال بهتر است یک قاشق سوپخوری زغال اخته را با یک فنجان آب سرد مخلوط نموده و آن را به مدت 5 دقیقه بجوشانید و پس از 15 دقیقه دم کشیدن آن را صاف کرده و هر روز 2 تا 6 فنجان بنوشید.
 
5- محققی به نام دکتر Leclerc,h. نشان داده است که جوشانده پوست زغال اخته در درمان بیماری مالاریا مؤثر است.
 
جوشانده 60 گرم پوست درخت زغال اخته در یک لیتر آب اثر تب بر و ضد مالاریا دارد. جوشانده فوق را باید به تدریج صبح و ظهر و شب به میزان 1 یا 2 استکان با کمی قند میل نمود.
 
6- زغال اخته به عنوان ضد اتصال چند نوع باکتری در ادرار و مدفوع شناخته شده است؛ به عبارت دیگر زغال اخته به خروج باکتری ها از بدن کمک می کند.
 
باکتری اشرشیاکلی عامل 85 درصد عفونت های مجاری ادراری است.
 
یکی از متداول ترین عفونت ها، التهاب مثانه است که به ویژه در خانم ها شایع است که به نظر می رسد.
 
اسید بنزوئیک موجود در زغال اخته در ایجاد خواص درمانی و پیشگیری نقش داشته باشد؛ هر چند تحقیقات اخیر نشان می دهند که این اثر احتمالاً به دلیل وجود پلیمری در زغال اخته است که ماهیت آن هنوز شناخته نشده است.
 
این ملکول ناشناخته از اتصال اشرشیاکلی، به دیواره مثانه و مجاری ادراری جلوگیری می کند و به این ترتیب، از رشد و تکثیر باکتری و ایجاد عفونت، جلوگیری می کند.
 
لازم به ذکر است که زغال اخته نمی تواند جایگزین آنتی بیوتیک شود، اما استفاده از این میوه و آب آن می تواند اثر داروهای مورد استفاده در این شرایط را تقویت کند.
 
7- همچنین دریافت منظم آب زغال اخته برای اسیدی کردن ادرار در افراد مبتلا به ادرار بدبو و سنگ های ادراری مؤثر است.
 
اگر سنگ کلیه از جنس کلسیمی باشد، آب زغال اخته در رفع آن اثر چشمگیری دارد.
 
8- زغال اخته در بند آمدن خون مؤثر است. لذا خوردن میوه خام و سایر فرآورده های آن برای بیماران توصیه می شود.
 
در این رابطه ابوعلی سینا دانشمند و پزشک مشهور اسلام، آب زغال اخته را برای شستشوی زخم های جلدی و گرد ریشه آن را برای التیام زخم ها بکار می برد.
 
9- شربت زغال اخته ضد عطش است. خصوصاً در تابستان برای جلوگیری از گرمازدگی نوشیدن شربت آن بسیار مؤثر است.
 
10- نظریه ای وجود دارد که زغال اخته برای درمان شب ادراری بچه ها هم مفید است.
 
بدین منظور 30 گرم برگ آن را در یک لیتر آب بریزید و آن را بقدری بجوشانید تا یک سوم آن بخار شود و پس از صاف نمودن آن را با شکر شیرین کنید و قبل از خواب 1 فنجان به کودک بدهید.
 
چرا زغال اخته در ایران ناشناخته است؟
 
این میوه و فواید زیاد آن در ایران ناشناخته مانده است، بدین دلیل که؛
 
1- این میوه به صورت بسته بندی غیربهداشتی، فله‌ای و عمدتاً توسط دست فروشان دوره گرد عرضه می گردد.
 
2- متخصصان صنایع غذایی در مورد صنایع تبدیلی این میوه مثل خشک کردن، مربا، شربت، ژله، مارمالاد و ... تحقیقات انجام نداده اند.
 
3- متخصصان علم تغذیه در مورد تأثیر زغال اخته بر سلامتی بدن تحقیقات زیادی انجام نداده اند.
 
4- متخصصان داروساز در مورد تولید داروهای ضد اکسیدان و ضدالتهابی و ... این میوه بررسی های لازم را به عمل نیاورده اند.
 
 
آب زغال اخته و این همه خواص
 
آب زغال اخته دارای فواید و خواص بی نظیری است، همچنین آب زغال اخته فواید فراوانی برای سلامتی، زیبایی پوست و مو دارد.
 
خواص آب زغال اخته
زغال اخته را بیشتر به خاطر طعم و مزه ی آن استفاده می کنیم ،آب این میوه نه تنها از لحاظ غذایی ارزش بالایی دارد ، بلکه خواص درمانی بسیار زیادی نیز دارد و در درمان بیماری های قلبی و دیابت استفاده می شود. آب زغال اخته خالص برای سلامتی و بهداشت از مزایای فوق العاده ای برخوردار است و از نظر تغذیه ای، ارزش بالایی دارد.خواص آب زغال اخته
 
بیایید نگاهی به مزایای زغال اخته و چگونگی بهره بردن از آن در زندگی روزمره درباره سلامتیمان داشته باشیم.
 
ارزش غذایی آب زغال اخته:
یک فنجان آب زغال اخته، دارای ظرفیت حدود 8983 آنتی اکسیدان می باشد.این آنتی اکسیدان ها ، شامل:فلائونوئید ، سیانیدین ، پئونیدین ،کورستین ،تانین ها و 87.13 گرم آب در هر 100 گرم است.
 
همچنین منبع خوبی از اسید سالیسیلیک و ویتامین c است.
 
آب زغال اخته، بدن را با کربوهیدرات ها، پروتئین ها ، مواد معدنی مانند :کلسیم ، فسفر، آهن ، سدیم منیزیم، پتاسیم ، روی و ویتامین هایی مانند نیاسین، ریبوفلاوین، B6 , E و K تغذیه می کند.
 
مزایای آب زغال اخته برای سلامتی:
زغال اخته، یک میوه همه کاره با مزایای فراوانی برای سلامتی است که در این بخش از سلامت نمناک به ان خواهیم پرداخت. خواص دارویی آن قرن ها شناخته شده است و بومیان آمریکایی از زغال اخته خام برای پوشاندن زخم استفاده می کردند.
 
مواد مغذی گیاهی آن ، به جلوگیری از بسیاری بیماری ها کمک می کند. زغال اخته ها منبع خوبی از آنتی اکسیدان ها نیز هستند.هریک از ما به طور مداوم میزبان آنتی اکسیدان ها و رادیکال های آزاد در بدن خود هستیم. برخی از آنتی اکسیدان ها توسط خود بدن ساخته می شوند و بقیه ی موارد از طریق تغذیه و خوردن غذاها و نوشیدنی های حاویِ آنتی اکسیدان که به عنوان غذاهای ضد التهاب نیز شناخته می شوند، تأمین می شوند.
 
فلائونوئیدها و پلی فنول های موجود در آب زغال اخته ، وارد بدن می شوند و از آسیب سلول ها جلوگیری می کنند و خطر ابتلا به عفونت را کاهش می دهند.در ادامه این خش از خواص خوردنی ها در نمناک درباره خواص آب زغال اخته به طور کامل توضیح خواهیم داد:
 
 
فواید و خواص آب زغال اخته
1. آب زغال اخته برای جلوگیری از عفونت های مجاری ادراری:
عفونت مجاری ادراری، به دلیل حضور میکروارگانیسم های بیش از حد، در ادرار است. شواهد و مطالعات قابل توجهی وجود دارند که نشان می دهند، آب زغال اخته به جلوگیری از عفونت ادراری کمک می کند.
 
پروآنتوسیانیدین که در آب زغال اخته وجود دارد، به جلوگیری از اتصال باکتری ها به سلول های دیواره مثانه کمک می کند. این ترکیبات باعث جلوگیری از میزان افزایش باکتری ها و بروز عفونت ادراری می شود.
 
آب زغال اخته، ادرار را اسیدی تر می کند و باعث می شود که محیطی ایجاد شود، تا باکتری ها از بین بروند.نوشیدن منظم آب زغال اخته ، می تواند از بروز عفونت های مزمن در میانسالی و بین زنان باردار جلوگیری کند.
 
2. آب زغال اخته خواص ضد تومور دارد:
پلی فنول موجود در آب زغال اخته، خواص و اثرات ضد توموری دارند.مصرف منظم آب این میوه، مانع از گسترش تومورهای ریه، سینه، روده بزرگ و پروستات می شود.اسید سالیسیلیک موجود در زغال اخته، از ایجاد لخته های خون، که باعث ایجاد تومور می شوند، جلوگیری می کند.
 
3. آب زغال اخته برای بهبود و تقویت سلامت قلب و عروق:
آب زغال اخته احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش می دهد و باعث بهبود عملکرد آن می شود.فلائونوئید ها وآنتی اکسیدان های موجود در زغال اخته، احتمال ابتلا به بیماری تصلب شریان ها را کاهش می دهد.تصلب شریان ها، شرایطی است که به علت جمع شدن چربی در آن ها ایجاد می شود، که مانع از جریان خون غنی از اکسیژن به قسمت های مختلف بدن می شوند، در نهایت باعث حمله قلبی یا حتی سکته مغزی می شود.
 
آب زغال اخته برای قلب
 
بهبود و تقویت سلامت قلب و عروق
4. آب زغال اخته برای مبارزه و جلوگیری از پوسیدگی دندان ها:
پروآنتوسیانیدین که در زغال اخته وجود دارد، مانع از رشد باکتری هایی می شود که باعث ایجاد پلاک در دندان ها می شود و به دلیل ایجاد نشدن حفره روی دندان ، از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.بهداشت خوب و منظم دندان ها، همراه با مصرف زغال اخته ، باعث ترویج سلامت دندان ها می شود.
 
آب زغال اخته شیرین نشده ، میزان باکتری ها در دندان را کاهش می دهد و همچنین بوی بد دهان را از بین می برد.دوز سالم این آب میوه ، سلامت همیشگی دندان ها را تضمین می کند.
 
5. آب زغال اخته برای مبارزه با عفونت های معمول:
آب زغال اخته در درمان عفونت هایی مانند سرماخوردگی ، آنفولانزا و گلودرد موثر است.همچنین باعث بهبود و سلامت دستگاه تنفسی می شود و از ایجاد عفونت در دستگاه تنفسی جلوگیری می کند، که علت شایع عفونت ها و ویروس های عفونی در کودکان است.مطالعات و تحقیقات بسیاری، نشان داده اند که مصرف آب زغال اخته، مغز را از آسیب های عصبی و سایر بیماری های مرتبط، محافظت میکند.
 
6. آب زغال اخته برای تسکین ناراحتی های ناشی از زخم معده:
فلائونوئید موجود در زغال اخته، موجب کاهش و یا بهبود اختلالات معده ، مانند زخم معده می شود.زیرا هلیکوباکتری ها و باکتری هایی که باعث ایجاد عفونت در معده می شوند را از بین می برد.مطالعات نشان می دهند، بیمارانی که زغال اخته را به طور منظم مصرف کرده اند، زودتر از سایرین بهبود یافتند.
 
آب زغال اخته و سلامتی 
 
خواص بی نظیر آب زغال اخته
7.جلوگیری از بیماری اسکاروی ، (که ناشی از کمبود ویتامین ث می باشد):
محتوای بالای ویتامین ث در آب زغال اخته ، برای کلاژن سازی در بدن، که مسئول عملکرد سالم بافت ها می باشند، ضروری است. همچنین از وقوع بیماری هایی مانند اسکاروی و سایر بیماری های مشابه ، جلوگیری می کند.
 
8. آب زغال اخته برای تسکین التهاب:
خواص ضدالتهابی آب زغال اخته ، بر روی بیماری های التهابی ، به خصوص التهاب ریه ناشی از ویروس آنفولانزا بسیار موثر و کارآمد است.
 
9. آب زغال اخته برای کمک به کم کردن وزن:
آب زغال اخته بر روی چربی های ذخیره شده در بدن، اثر امولسیون دارند و به نوبه خود در از بین بردن انها بسیار موثر هستند و به کاهش وزن کمک می کنند و با توجه به فیبر بالایی که دارد، شکم را برای مدت زیادی پر و سیر نگاه می دارد.
 
خاصیت آب زغال اخته
 
کم کردن وزن با کمک آب زغال اخته
10. آب زغال اخته برای بهبود و افزایش سیستم ایمنی بدن:
آب زغال اخته غنی از آنتی اکسیدان و خواص فیتوشیمیایی است،( مادۀ غیرمغذی و فعال زیستی که به طور طبیعی در گیاهان وجود دارد و در کاهش خطر ابتلا به سرطان و بیماری های قلبی ـ عروقی سودمند است) که باعث تقویت و سلامت سیستم ایمنی بدن می شود.همچنین علائم مربوط به کهولت سن، مانند از دست دادن حافظه ، عدم هماهنگی و غیره را کاهش می دهد.
 
11.آب زغال اخته برای جلوگیری از عفونت مخمری:
آب زغال لخته ، همچنین برای جلوگیری از نوعی عفونت نادر بنام عفونت مخمر نیز موثر است.عفونت مخمر، ناشی از رشد بیش از حد باکتری های طبیعی در بدن است.که در مردان و کودکان شایع تر است.این آب میوه ، حاوی مواد و ترکیباتی است که خاصیت باکتری ها را کاهش می دهد و مانع از اتصال آنها به روده یا دستگاه ادراری می شوند.آب زغال اخته تازه ، مخمر و سایر قارچ های بیشمار را از بدن خارج می کند.
 
12. آب زغال اخته برای جلوگیری از ایجاد پوکی استخوان:
کلسیم موجود در زغال اخته ،سلامت دندان ها و استخوان ها را افزایش می دهد و آنها را تقویت می کند. بنابراین خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش می دهد و از بروز آن جلوگیری می کند.
 
آب زغال اخته برای استخوان ها 
 
خواص آب زغال اخته برای استخوان ها 
13. آب زغال اخته برای جلوگیری از ایجاد و تشکیل سنگ کلیه:
اسید کوینیک موجود در زغال اخته ، از ایجاد سنگ کلیه جلوگیری می کند.
 
مزایای آب زغال اخته برای زیبایی و سلامت پوست:
زغال اخته ها برای پوست بسیار مفید هستند و باعث مرطوب و روشن شدن پوست می شوند. و در درمان چین و چروک، که اغلب ناشی از وجود رادیکال های آزاد است، نیز موثرند.
 
14. آب زغال اخته خواص ضد پیری دارد:
میزان بالای آنتی اکسیدان ها، ویتامینهای C، B3 ، B5 باعث می شود که نوشیدن هر روزه آنها به طور متناوب، سبب افزایش گردش خون و مقاومت در برابر آسیب های ناشی از عوامل محیطی شود.رادیکال های آزادی که در محیط پیرامون وجود دارند، باعث ایجاد چین و چروک ، خطوط ریز در پوست و از بین رفتن رنگدانه ها و شادابی پوست می شوند.
 
آب زغال اخته برای پوست 
 
خواص ضد پیری آب زغال اخته
15.عملکرد بعنوان یک تونر پوستی:
خاصیت اسیدی زغال اخته ،به افرادی که دارای پوست چرب هستند، کمک می کند.این میوه از ترشح بیش از حد سبوم جلوگیری می کند.آب زغال اخته را با عسل ترکیب کنید و روی صورتتان اعمال کنید و پس از 20 دقیقه، با آب ولرم بشویید. این ترکیب فوری ، بعنوان یک تونر فوق العاده برای پوست عمل می کند.
 
16. آب زغال اخته برای کمک به سفت و محکم شدن پوست:
ویتامین ث موجود در آب زغال اخته ، برای کلاژن سازی در بدن لازم و ضروری است.کلاژن به عروق خونی کمک می کند و اکسیژن وسایر مواد مغذی را حمل می کند و به نوبه خود باعث نرم شدن و جوانسازی و محکم شدن پوست می شود.همچنین پوست را در برابر آسیب های شرایط آب و هوایی در زمستان نیز مقاوم نگهمی دارد و محافظت می کند.
 
17. آب زغال اخته برای درمان آکنه:
خواص ضدعفونی آب زغال اخته ، برای درمان جوش و آکنه بسیار موثر است. زغال اخته، غنی از رسوراترول می باشد که آنتی اکسیدان است و در کاهش جوش و آکنه تاثیرگذار می باشد.با آب زغال اخته ، ماسک درست کنید که بعنوان یکی از مواد اولیه برای شادابی و روشن شدن پوست عمل می کند.آب زغال اخته را با پودر پوست پرتقال و کمی عسل مخلوط کنید و آنرا به تمام پوست صورتتان بمالید و بعد از 20 دقیقه، با آب ولرم شستشو دهید. این درمان را به طر منظم و همیشگی تکرار کنید. و مطمئن باشید که باعث روشن تر شدن پوستتان خواهد شد.
 
خواص آب زغال اخته
 
درمان آکنه با آب زغال اخته
مزایای آب زغال اخته برای مو:
18. کمک به افزایش رشد مو:
 
آب زغال اخته یکی از بهترین ها برای داشتن موهایی بلند و سالم و براق است. ویتامین آ و ث که در رغال اخته وجود دارند ، دو عنصر اصلی هستند که به رشد مو کمک می کنند.مصرف منظم آب زغال اخته ، مانع هز ریزش مو نیز می شود.
 
19. آب زغال اخته برای جلوگیری از بیماری پسوریازیس و آلوپسی:
خواص ضد عفونی و ضد قارچی زغال اخته ، از شوره سر، پسوریازیس و دیگر مشکلات پوسته سر جلوگیری میکند.زمانی که آب زغال اخته به طور مستقیم روی پوست سر تعمال شود، کمک می کند تا از شر مشکلات مربوط به آن خلاص شوید. ویتامین ث در آب زغال اخته یک ماده ضروری برای درمان موهای آسیب دیده و جلوگیری از انواع مشکلات مربوط به مو است.آب زغال اخته می تواند به مبارزه با آوپسی و طاس شدن سر مردان کمک کند.
 
20. یک رنگ موی طبیعی:
یک فنجان آب خالص زغال اخته را با یک چهارم فنجان آب ترکیب کنید.و بعد از شستشوی معمول آن را روی سرتان اعمال کنید. این محلول بر روی موهای تیره تر و دارای تناژ قرمز، بهتر عمل میکند و از آسیب مو، در برابر نور خورشید محافظت می کند.
 
مضرات آب زغال اخته
 
فواید آب زغال اخته برای مو 
اثرات جانبی و عوارض آب زغال اخته:
اگرچه مزایای این آب میوه، بی نظیر است. اما باید توجه داشته باشید که آن را در حد متوسط مصرف کنید.
 
آب زغال اخته در درمان همه مسائل مربوط به سیستم ادراری جوابگو نمی باشد.
 
افرادی که از فیبروز کیستیک بینابینی رنج می برند، باید به شدت از مصرف این آب میوه اجتناب کنند.
 
مصرف بیش از حد این آب میوه ، ممکن است که به مینای دندان ها آسیب بزند.
 
همچنین می تواند منجر به ناراحتی های معده ،اسهال و حتی افزایش قند خون شود.
 
همینطور ،با برخی داروها اثرات ضد و نقیض دارند که باید با پزشک مشورت شود و تداخل پیدا کند، که اگر آن را نادیده بگیرید، حتی می تواند منجر به مرگ شود.