تاریخ : 23:43 - 1398/05/18
کد خبر : 73319
سرویس خبری : فرهنگی
 

تبیین دلایل قرآنی عید بودن غدیر/ غدیر؛ آغاز طنین‌افکن شدن صوت عدالت انسانی

بزرگترین عید مسلمانان جهان؛

تبیین دلایل قرآنی عید بودن غدیر/ غدیر؛ آغاز طنین‌افکن شدن صوت عدالت انسانی

رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز در پاسخ به اینکه چرا روز غدیر را عید مسلمانان می‌دانند؟ گفت:‌ این مسئله دارای دو دلیل قرآنی است و در قرآن کریم ۲ آیه مستقیماً به واقعه غدیر اشاره دارد.

به گزارش سرویس فرهنگی سایت کارگر آنلاین ، رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز در پاسخ به اینکه چرا روز غدیر را عید مسلمانان می‌دانند؟ گفت:‌ این مسئله دارای دو دلیل قرآنی است و در قرآن کریم ۲ آیه مستقیماً به واقعه غدیر اشاره دارد.
محمدجواد سلمان‌پور، رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از فارس، در پاسخ به این سؤال که چرا از واقعه غدیر به عنوان عید مسلمانان یاد می‌شود؟ گفت: اینکه روز غدیر به عنوان عید مسلمانان یاد می‌شود دارای دلایل قرآنی است.
وی با بیان اینکه دو آیه در قرآن کریم به‌صورت مستقیم به واقعه غدیر خم اشاره دارد، افزود: یک آیه قرآن قبل از واقعه غدیر و یک آیه دیگر نیز بعد از واقعه غدیرخم بر پیامبر(ص) نازل می‌شود که این‌ها بیانگر اهمیت و جایگاه عید غدیر است.
 
 
اشاره به آیه‌ای که قبل از غدیر نازل شد
 
سلمان‌پور اظهار کرد: قبل از واقعه غدیر خم خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید «یا أَیهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ؛ اى پیامبر آنچه از جانب پروردگارت به سوى تو نازل شده ابلاغ کن و اگر نکنى پیامش را نرسانده‏ اى و خدا تو را از [گزند] مردم نگاه مى دارد آرى خدا گروه کافران را هدایت نمى ‏کند»، (مائده/۶۷).
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز ادامه داد: خداوند در آیه مذکور تأکید دارد که ای پیامبر(ص) آنچه به تو ابلاغ کردیم را به مردم بگو و اگر این کار را انجام ندهی، رسالتت را تمام نکردی و از سوی دیگر خداوند تأکید دارد که پیامبر(ص) را از مردم در امان نگه می‌دارد.
 
وی اضافه کرد: در اینجا در روز غدیر به پیامبر(ص) دستور می‌رسد که یک چیزی را ابلاغ کن و آن همان جمله معروف است که فرمود هر کس من مولای او هستم، این علی هم مولای است تا بعداً در تاریخ مردم نگویند که مولا و جانشین بعد از پیامبر(ص) مشخص نشده است، حتی برای اینکار پیامبر(ص) دست علی(ع) را بالا برد.
 
 
تبیین نحوه پیروی درست و کامل از اسلام توسط پیامبر(ص) در خطبه غدیر
 
سلمان‌پور با یادآوری اینکه پیامبر(ص) در این واقعه خطبه وسیعی را خواند و در آن خطبه بسیاری از حقایق را بیان کرد، گفت: پیامبر(ص) در این روز نحوه پیروی درست و کامل از اسلام را بیان کرد و جمله معروف «من کنت مولاه فهذا علی مولاه» را ابلاغ کرد و بعد از اینکه این مسئله را ابلاغ کرد آیه دیگری نازل می‌شود که بسیار مهم است و فلسفه اینکه چرا روز واقعه غدیر خم، عید است را بیان می‌کند.
 
رئیس دانشکده مطالعات تطبیقی قرآن کریم شیراز اظهار کرد: خداوند در آیه ۳ سوره مائده فرمود «... الْیوْمَ یئِسَ الَّذِینَ کَفَرُوا مِنْ دِینِکُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْیوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیکُمْ نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الْإِسْلَامَ دِینًا فَمَنِ اضْطُرَّ فِی مَخْمَصَةٍ غَیرَ مُتَجَانِفٍ لِإِثْمٍ...؛ ... امروز کسانى که کافر شده‏ اند از [کارشکنى در] دین شما نومید گردیده‏ اند پس از ایشان مترسید و از من بترسید امروز دین شما را برایتان کامل و نعمت‏ خود را بر شما تمام گردانیدم و اسلام را براى شما [به عنوان] آیینى برگزیدم و هر کس دچار گرسنگى شود بى‏‌آنکه به گناه متمایل باشد [اگر از آنچه منع شده است بخورد]....» یعنی اینکه ابلاغ کردی که علی‌بن ابیطالب(ع) امام و جانشین پیامبر(ص)، بلافاصله کفار از دین شما مأیوس شدند.
 
وی با تأکید بر اینکه روزی که کفار از دین خدا مأیوس می‌شوند، در حقیقت یک عید جانانه و واقعی است، گفت: ما نیز روزی که بفهمیم دشمنانمان از اینکه به ما لطمه بزنند، ناامید شده‌اند، بسیار خوشحال می‌شویم بنابراین این است که می‌گوییم که غدیر یک عید بزرگ برای مسلمانان است چرا که در آن روز کفار از دین اسلام ناامید شدند.
 
سلمان‌پور اظهار کرد: نکته دومی که خداوند در این آیه مطرح می‌فرماید آن است که امروز دین شما کامل شد و این مسئله بسیار مهم است زیرا ما دین اسلام را کامل‌ترین دین می‌دانیم و آن روزی که این دین کامل شد، خداوند می‌فرماید که نعمت بر ما تمام شد لذا طبیعی است روزی که دین کامل شد و نعمت تمام شد، روز عید است و ما باید آن روز را جشن بگیریم.
 
 
عید غدیر، روز کامل شدن دین و ناامید شدن کفار است
 
عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز با تصریح اینکه عید غدیر در حقیقت روز کامل شدن دین و ناامید شدن کفار است، گفت: هر کسی که به این واقعه به‌صورت حقیقی توجه کند، همانند جرج جرجداق مسیحی که علی(ع) را صوت عدالت انسانی می‌داند، این روز را فرخنده می‌داند.
 
وی یادآور شد: صوت عدالت انسانی زمانی است که یک فرد امام شود و بتواند صدای عدالت انسانی را به دنیا اعلام کند و روز غدیر، آغاز طنین‌افکن شدن صوت عدالت انسانی است.