تاریخ : 23:01 - 1398/05/26
کد خبر : 73360
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

با این کار آفرین یک شبه پولدار شوید

کارآفرینی با دستان خالی/

با این کار آفرین یک شبه پولدار شوید

کارآفرینانی که با دستان خالی و ایده های پُر به نمایشگاه توانمندی های روستاییان وعشایر آمده اند، منتظر استخدام دولتی و طرح های مختلف اشتغالزایی نیستند،بلکه با ایده های نوین و کسب و کارهای مختلف علاوه بر اشتغالزایی به بازارهای صادراتی دست یافته اند.

به گزارش کارگر آنلاین ، چهارمین نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر 24 تا 27 مرداد برگزار می شود. این نمایشگاه در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران و در 10 سالن شامل سالن های 7، 8، 9، 10، 11، 12، 13، 14، 25 و 27 به مساحت 26 هزار متر مربع و 14 هزار متر مربع فضای بیرونی در مجموع چهل هزار متر مربع برگزار می شود.
دراین نمایشگاه 180 واحد تولیدی که طرح های موفق دریافت کننده تسهیلات بانکی از منابع قانون توسعه اشتغال پایدار روستایی و عشایری هستند، در این نمایشگاه حضور می یابند و معرفی می شوند.
 
لازم به ذکراست سالن 27 با دو هزار متر مربع مساحت شامل اکوسیستم استارت آپی با حضور کنشگران این عرصه است که 95 استارت آپ و شرکت دانش بنیان در حوزه های کشاورزی، گردشگری، فناوری های فرهنگی، محیط زیست، پسماند، تهویه و بهداشت و تجارت الکترونیک ارایه خواهد شد.در سالن 14 این نمایشگاه به مساحت هزار متر مربع مجموعه فعالیت های حوزه عشایر عرضه خواهد شد.
 
25 موسسه خیریه، سازمان های مردم نهاد و گروه های جهادی و دانشجویی خدمت رسان، موسسات مالی و نهادهای عمومی غیر دولتی نظیر بنیاد برکت، کمیته امداد امام خمینی و بنیاد علوی حضور خواهند داشت. صندوق کارآفرینی امید و بانک توسعه تعاون نیز در این نمایشگاه  در سالن 9-8 حضور دارند.
 
*اشتغالزایی 80نفری در سیستان بلوچستان
 
 یکی از کارآفرینان که در زمینه صنایع دستی سیستان و بلوچستان فعالیت می کند درباره میزان اشتغال زایی می گوید: کیمیا مالکی، جوان 27 ساله ای است. حدود 80نفر اشتغالزایی کردیم،سوزن دوزی روی چرم یکی از ابتکاراتی است که انجام می دهیم. مانتو،کت جین،رومیزی،کوسن،تابلوهای دیواری از جمله فعالیت های مجموعه ما است. قراردادی را با ارگان های دولتی منعقد کرده ایم و برای آنها مناسبت های مختلف برای آنها تولیدات دارم. در سال 95 حدود 10 میلیون تومان وام دریافت کردم. درحال حاضر حدو د80 میلیون درآمد ماهیانه ما است که بین 80 نفر به تناسب کاری که انجام داده اند حقوق پرداخت می شود. کارم را به سه نفر نیرو شروع کردم. اما در طول زمان با حضور در نمایشگاه های مختلف تعداد نیروهایم افزایش یافت.
 
 
*صبوری: درآمد میانگین4 میلیونی برای روستاهای شیراز
 
صبوری یکی از کارآفرینان است که در غرفه حصیر بافی از روستای فشتکه خمام(روستای ملی حصیر)  حضور یافته است. وی از تسهیلات گیرندگان این روستا است که کسب و کارخوبی با حمایت صندوق کارآفرینی برپا کرده است.
 
وی بیان کرد:با طرح یک روستا یک محصول فعالیت خود را شروع کردیم. یکی از استراتژی های محصول،همان یک روستا یک محصول بود که صندوق گیلان موفق شد در این زمینه موفقیت به دست بیاورد. محصولات متنوعی را با حصیر تولید می کنیم. با فعالیت همه جانبه موفق شدیم برند خود را ثبت کنیم.
 
این کارآفرین با بیان اینکه حدود 50 نفر از اهالی روستا به صورت کارگاهی و خانگی فعالیت می کنند. درآمد هر نفربه صورت میانگین حدود 3 تا 4تومن است. اما درآمد نهایی بستگی به خود فرد دارد.
 
 *نیک اقبال:ایجاد 1500 شغل در 30 روستا
 
ثریانیک اقبال، مدیر عامل صندوق خرد و محلی در یکی از روستاهای استان شیراز است. برای توسعه کارهایمان حدود 30 میلیون تسهیلات دریافت کردیم. همه محصولات روستاهای استان فارس را جمع آوری کردیم و در فروشگاهی در شیراز می فروشیم. حدود 1500 شغل در 30روستا ایجاد کردیم،بعضی از افرادی که با ما همکاری می کند مدرک فوق لیسانس و دکتری دارد. در حال حاضر بازار فروش ما سفارشی است.البته نمایشگاه هایی هم در ادارات برگزاری می کنیم . از هر اداره ای حدود 300 مشتری دائمی داریم.
 
 
 
*کارآفرین کرمانشاهی:ایجاد اشتغال برای 1200 نفربرای جوانان بیکار کرمانشاهی
 
فریبرز عزیزی، جوان کارآفرین موفق کرمانشاهی 3سالی است که در منطقه اورامانات زبانزد عام و خاص است؛ این جوان که دانشجوی مدیریت دکترای صنعتی، دکترای مهارت کارآفرینی و دکترای افتخاری مهارت آموزی از ژاپن را دارد. جوانی است که با اراده ی قوی برای برای جلوگیری از مهاجرت جوانان به روستا و شهرهای خالی از روستا گام برداشته و تا کنون 1200 نفر از اهالی خطه کرمانشاه را صاحب شغل کرده است.
 
 این جوان روستایی علاوه بر کارآفرینی چندین اختراع داشت است و در کنار اشتغالزایی در روستاهای اطراف پاوه به برگزاری مراسم سنتی و ایجاد کارگاه‌های مختلف تولید صنایع‌دستی و کارگاه‌های پخت نان، همگی درخدمت بالا رفتن کیفیت زندگی مردم این منطقه قرار گرفته است. این جوان روستایی با همت بالا و حمایت‌های صندوق کارآفرینی امید توانست تولیدات بومی فراموش شده را دوباره راه‌اندازی و امید را در دل مردم روستانشین منطقه اورامانات زنده کند.
 
اختراع دستگاه پخت نان ساجی و راه‌اندازی 10کارگاه پخت نان در شهرهای مختلف و ایجاد اشتغال برای 150نفر از زنان روستایی تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های این دانشجوی مقطع دکتری مدیریت صنعتی است.
 
 وی درباره فعالیت هایش می گوید:از بچگی کارگری می کردم و پینه دستانم نشان از کودکی سخت در کارگری در منطقه عسلویه دارد. بعد از آنکه با سختی درس خواندم و در رشته مدیریت صنعتی دانشگاه اراک پذیرفته شدم و تحصیلاتم را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم با توجه به اختراعات بسیاری که به ثبت رساندم، هم اکنون بدون کنکور در مقطع دکتری مدیریت صنعتی در دانشگاه کرمانشاه مشغول به تحصیل هستم.
 
 انتهای پیام/