تاریخ : 10:14 - 1398/05/30
کد خبر : 73394
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبری نگران کننده برای مخاطبین تامین اجتماعی منتشر شد

بیماران تامین اجتماعی از مطب‌های خصوصی سردرمی‌آورند؛

خبری نگران کننده برای مخاطبین تامین اجتماعی منتشر شد

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با اشاره به مشکلات درمانی بازنشستگان گفت: با توجه به تورم و گرانی‌های به وجود آمده، حقوق ناچیز بازنشستگان پاسخگوی هزینه‌های درمان آنها نیست.

 
به گزارش کارگر آنلاین ، مجید سبزعلیان با اشاره به افزایش هزینه‌های درمان همزمان با گران شدن دیگر کالاها به خبرنگار ایلنا گفت: هزینه‌های درمانی به اندازه‌ای بالا رفته که اگر یک بازنشسته تمام حقوقش را هم برای هزینه‌های درمانی اختصاص دهد، بازهم جوابگو نیست.
 
وی با ذکر نمونه‌ای گفت: یکی از بازنشستگان که مبتلا به سرطان شده و به کانون مراجعه کرده بود گلایه می‌کرد که تمام حقوقش را صرف خرید داروهای شیمی درمانی می‌کند و از سقف خدمات درمانی بیمه آتیه‌سازان حافظ نیز استفاده کرده و سازمان تامین اجتماعی نیز حاضر نیست خدمات درمانی کاملی در این زمینه ارایه کند.
 
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران از شلوغ بودن بیمارستان‌های تامین اجتماعی انتقاد کرد و گفت: این بازنشسته مبتلا به سرطان که برای دریافت کمک به کانون مراجعه کرده بود به دلیل آنکه بیمارستان‌های تهران شلوغ بود، خودش در بابل زندگی می‌کرد و از خانواده دور شده بود تا بتواند از خدمات یک بیمارستان در بابل استفاده کند. این بازنشسته اعلام می‌کرد که بیمارستان‌های تهران مانند فیاض بخش و میلاد به اندازه‌ای شلوغ است که اگر قرار باشد از خدمات این بیمارستان‌ها استفاده کند شش ماه دیگر هم نوبت به او نخواهد رسید.
 
وی با ابراز تاسف از اینکه میزان فرانشیز بیمه تامین اجتماعی در حال افزایش است، گفت: بازنشستگانی به کانون مراجعه می‌کنند که برای آزمایش به بخش خصوصی مراجعه کرده‌اند اما یک سوم هزینه را بیمه پرداخت کرده و دو سوم را بازنشسته پرداخته است. بدین معنا که 55 هزار تومان از هزینه آزمایش 140 هزار تومانی را سازمان تامین کرده و بقیه را بازنشسته پرداخت کرده است.
 
سبزعلیان با اشاره به اینکه تبلیغات بسیاری در خصوص ارایه خدمات درمانی تامین اجتماعی صورت می‌گیرد، گفت: بارها در جلسات کانون به بازنشستگان اعلام کرده‌ایم که سازمان خدمات درمانی مناسبی ارایه می‌کند اما در واقع این طور نیست و انتظار داریم مدیران تامین اجتماعی نسبت به درمان توجه بیشتری داشته باشند.
 
وی با ابراز تاسف از اینکه بازنشسته با حقوق یک میلیون و 500 هزار تومانی به پایین از عهده هزینه‌های درمانی برنمی‌آید، گفت: ویزیت پزشکان بی‌حساب و کتاب گران می‌شود، قیمت دارو بالا می‌رود و از سوی دیگر 79 قلم دارو از لیست تعهدات درمانی سازمان حذف می‌شود که بارها نسبت به آن انتقاد کرده‌ایم زیرا بازنشستگان بیش از هر داروی دیگری به این داروهای حذف شده نیاز دارند.
 
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با انتقاد از اینکه داروهای تقویتی در لیست بیمه تعریف نمی‌شود، گفت: وقتی فردی بازنشسته می‌شود، توان خود را از دست می‌دهد و نیاز به داروهای تقویتی دارد تا بتواند سرپا باشد. این در حالی است که همواره تاکید می‌شود که پیشگیری بهتر از درمان است و اگر بازنشسته تقویت شود نسبت به بیماری‌های بسیاری مصونیت پیدا می‌کند.
 
وی با پذیرفتن اینکه گران شدن هزینه درمان در بخش خصوصی باعث شده تا بازنشستگان به مراکز ملکی درمانی هجوم بیاورند، گفت: این را قبول داریم که مراکز درمانی سازمان پاسخگوی حجم بسیار بالای مراجعه‌کنندگان نیست و به همین خاطر بیمه تکمیلی را پذیرفتیم.
 
سبزعلیان با اعلام اینکه دو درصد از حقوق بازنشستگان بابت هزینه درمان کسر می‌شود، گفت: با این وجود بخشی از حقوق بازنشستگان نیز بابت بیمه تکمیلی کسر می‌شود تا بتوانیم در موارد خاص هزینه‌های درمانی را جبران کنیم که این هم جوابگوی هزینه‌های درمانی نیست.
 
وی با تاکید بر اینکه نباید خدمات درمانی بیمارستان‌های تامین اجتماعی را نادیده بگیریم، گفت: بازنشستگانی که به بیمارستان لواسانی مراجعه می‌کنند رضایت کامل دارند اما کسانی که به بیمارستان میلاد مراجعه کرده‌اند، گلایه‌مند هستند.
 
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران با تاکید بر اینکه بیمارستان میلاد متعلق به بیمه‌شدگان و بازنشستگان است و از حق بیمه‌های کارگران ساخته شده است، گفت: متاسفانه هنگامی که بیمار به میلاد مراجعه می‌کند، با نوبت‌های طولانی رو به رو می‌شود که در برخی موارد تا شش ماه نوبت درمان داده‌اند.
 
وی با انتقاد از اینکه برخی پزشکان در بیمارستان ویزیت می‌کنند اما بیماران را به مطب یا بیمارستان‌های خصوصی می‌برند، گفت: بارها بازنشستگان به کانون مراجعه و انتقاد کرده‌اند که چون نوبت بیمارستان طولانی است و امکان انجام درمان سریع وجود ندارد، پزشکان کارت ویزیت مطب خودشان را داده‌اند و درمان را در بخش خصوصی و البته با هزینه‌های سرسام‌آور انجام داده‌اند.
 
سبزعلیان افزود: افراد بسیاری را سراغ داریم که برای ویزیت به بیمارستان‌های تامین اجتماعی مراجعه کرده‌اند اما سر از مطب دکتر و بیمارستان خصوصی درآورده و مبالغ زیادی بابت درمان هزینه کرده‌اند که دست‌شان هم به جایی بند نیست.
 
وی از نبود تعامل بین بیمارستان‌های تامین اجتماعی و کانون بازنشستگان انتقاد کرد و گفت: قرار بود نگاه مدیریت این بیمارستان‌ها به بازنشستگان مهربان‌تر باشد اما هنوز هم بازنشستگان نمی‌توانند نوبت بگیرند و همواره سرگردان هستند