تاریخ : 16:27 - 1398/06/02
کد خبر : 73417
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

علت عدم همسان سازی حقوق ها در سازمان تامین اجتماعی اعلام شد

ساختارِ دولتیِ تامین اجتماعی به شدت متزلزل شده/

علت عدم همسان سازی حقوق ها در سازمان تامین اجتماعی اعلام شد

عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهر خرم آباد، می‌گوید: سازمان تامین اجتماعی به خاطر تغییراتِ مدیریتی از توان لازم برای دریافت بودجه از دولت به منظور اجرای قانون همسان‌سازی برخوردار نیست.

به گزارش کارگر آنلاین ، «محمدحسن موسیوند» با اشاره به وعده‌های مکرر مدیران سازمان تامین اجتماعی مبنی بر جبران فاصله خط فقر اعلامی توسط مرکز آمار و میزان مستمری بازنشستگان، گفت: بدون در نظر گرفتن گذشته‌‌، از هفته تامین اجتماعی سال ۹۷ تا هفته تامین اجتماعی سال جاری، مسئولان سازمان تامین به صورت مداوم با اشاره به خط فقر بر لزوم اجرای قانون همسان‌سازی در سازمان تامین اجتماعی تاکید کرده‌اند. 
 
وی افزود: متاسفانه سازمان تامین اجتماعی، به خاطر تغییراتِ مدیریتی از توان لازم برای دریافت بودجه از دولت به منظور اجرای قانون همسان‌سازی برخوردار نیست. مدیران عامل سازمان می‌خواهند حمایت دولت را داشته باشند که این به تعارض منافع می‌انجامد. سازمان برنامه و بودجه هم که سهم زیادی در تخصیص بودجه عمومی کشور دارد، وابستگی مدیران سازمان به دولت را به حساب ضعف آنها می‌گذارد و در عمل بودجه‌‌ای در اختیار سازمان نمی‌گذارد. 
 
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهر خرم آباد با بیان اینکه در موضوع مهم بدهی دولت به تامین اجتماعی، ضعف قدرت چانه‌زنی و امتیازگیری مدیران عامل سازمان مشهود است، گفت: دولت به راحتی می‌گوید بودجه‌ای ندارم یا می‌گوید طلب سازمان یک چهارم میزان فعلی‌‌اش (بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان) هم نیست. 
 
موسیوند با بیان اینکه تحولاتِ اقتصادی شوکه‌کننده به سرعت منجر به ثروتمند شدن گروه‌های ذی‌نفعِ و صاحبان نفوذ می‌شود، افزود: این دسته کار چندانی برای کسب ثروت انجام نمی‌دهند. با وجود اینکه دارایی‌های غیرنقدی آنها مانند دفاتر شرکت‌ها و... روز به روز مستهلک می‌شوند؛ اما ارزشِ ریالی‌شان چند برابر می‌شود. مستمری‌بگیران اما در مقابل این شوک اقتصادی بی‌دفاع هستند و تنها اجازه خانه‌هایشان افزایش می‌یابد. 
 
دبیر خانه کارگر لرستان، افزود: در چنین فضایی نمی‌توان دست روی دست گذاشت و منتظر عنایت دولت ماند. سازمان برنامه و بودجه به شرایط معیشتی مستمری‌بگیران توجهی ندارد. تجمع‌های بازنشستگان مقابل سازمان برنامه و بودجه هم بی‌نتیجه بوده است؛ هرچند از همین فرصت برای به پرسش کشیدن عملکرد آقای نوبخت به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه بهره بردند. 
 
وی تصریح کرد: تاکید داریم که اجازه نمی‌دهیم اجرای قانون همسان‌سازی پشت گوش انداخته شود. اگر مسئولان سازمان تامین اجتماعی قدرت فشار وارد کردن به دولت را ندارند، تشکل‌های بازنشستگی کشور این کار را می‌‌کنند؛ چراکه بازنشستگان بیش از این طاقت فشارهای معیشتی را ندارند. 
 
موسیوند با بیان اینکه به منظور رهایی از فشارهای دولت باید استقلال سازمان تامین اجتماعی را به دولت بقبولانیم، افزود: ساختار دولتی سازمان تامین اجتماعی به شدت متزلزل شده است لذا بیش از هر زمانی ضروری است که استقلال آن را تثبیت و پایه‌های آن را تحکیم کنیم. دولت باید بپذیرد که نباید بیشترین سهم از صندلی‌های هیات امنای سازمان تامین اجتماعی را در اختیار داشته باشد. در غیر این صورت سازمان تامین اجتماعی دودی می‌شود در چشم دولت‌ها. 
 
عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان شهر خرم آباد، افزود: شرایط مستمری‌بگیران هم به گونه‌ای است که نیاز مبرم به اجرای قانون همسان‌سازی دارند؛ حتی اگر ۱۰۰ هزار تومان به مستمری‌های آنها افزوده شود. هرچند تشکل‌های بازنشستگی نه تنها خواهان اجرای قانون همسان‌سازی که خواهان اجرای یک رشته‌ سیاست‌های پایدار حمایتی هستند.
منبع : ایلنا