تاریخ : 13:25 - 1398/06/07
کد خبر : 73470
سرویس خبری : سیاسی
 

 اروپا مایل است ایران ذیل برجام معطل بماند/سیاست روحانی اشتباه بود

ایزدی :

اروپا مایل است ایران ذیل برجام معطل بماند/سیاست روحانی اشتباه بود

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اروپا مایل است که ایران را ذیل برجام معطل کند، یعنی ایران به تعهدات خود عمل کرده ولی آنها نسبت به انجام تعهدات خود بی‌تفاوت باشند؛ این شرایط ایده‌آل غرب است.

به گزارش کارگر آنلاین ، فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر در پاسخ به این سوال که آیا اروپا می‌تواند اقدام عملیاتی یا کار خاصی در زمان باقیمانده تا پایان گام دوم انجام دهد یا خیر، اظهار داشت: به اعتقاد من اروپایی‌ها کار جدی، اساسی و خاصی قرار نیست انجام دهند، آنها علاقه‌مندند که ایران در برجام باقی بماند چرا که محدودیت‌هایی بر جامعه و نظارت‌های گسترده مندرج در برجام برای برنامه هسته‌ای ایران را خواهانند و دغدغه‌های خاصی هم نسبت به انجام تعهدات خود ندارند.
 
وی گفت: اروپا مایل است که ایران را ذیل برجام معطل کند به این نحو که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند و طرف مقابل، به طور خاص اروپایی‌ها، نسبت به انجام تعهدات خود بی‌تفاوت باشند، این شرایط ایده آل غربی ها است و به دنبال حفظ آن هستند.
 
ایزدی بیان کرد: بیانیه شورای عالی امنیت ملی در اردیبهشت مبنی بر برداشتن گام اول کاهش تعهدات ایران در قالب برجام به معنای آن است که ایران از شرایط موجود خسته شده است و خواهان تغییر وضعیت فعلی است، اما اروپایی‌ها می‌خواهند با انجام اقداماتی، مانع از کاهش تعهدات ایران در برجام شوند.
 
این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: به نظر من مدت زمان در نظر گرفته شده برای اروپایی ها که همان شصت روزه است خیلی زیاد است، شش روز کافی و مناسب بود. در واقع وقتی طرف مقابل به زمان بیشتری نیاز دارد که راهکارهایی را داشته باشد و برای عملیاتی کردن آنها به زمان نیاز داشته باشد. اما زمانی که اروپایی‌ها نه راهکاری دارند و نه تمایلی برای انجام تعهدات خود، فرصت شصت روزه زمان خیلی زیادی است.
 
ایزدی افزود: برداشتن گام های اول و دوم ایران باعث شده اروپا تا حدی نسبت به برجام دغدغه مند شود که البته این هم به پشتوانه برخی از اقدامات نظامی از جمله سرنگون کردن پهپاد آمریکایی، توقیف نفتکش انگلیسی و مواردی از این دست حاصل و متعاقب آن، طرف اروپایی متوجه جدیت ایران در پیشبرد اهداف خود شده است.
 
وی با بیان اینکه گذر زمان به نفع جمهوری اسلامی نیست بلکه به نفع طرف مقابل است، افزود: آنها به دنبال ایجاد فشار حداکثری علیه ایران و خسته کردن مردم و احیاناً ایجاد اغتشاش و ناآرامی در کشور هستند تا بدین وسیله برخی از آقایان در داخل بگویند که ما باید به طرف مقابل امتیازهای بیشتری بدهیم و این داستانی است که آنها به جد دنبال می کنند.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ما باید پیش از خروج آمریکا از برجام، این موضوع را مطرح می‌کردیم که اگر آنها چنین کاری کنند ایران هم از برجام خارج خواهد شد. اگر آن زمان این کار را انجام می دادیم خیلی بهتر بود. اما به جای آنکه اینطور بگوییم، رئیس‌جمهور و برخی از مقامات دولت ما گفتند اگر آمریکا خارج شود ما با اروپایی‌ها ادامه خواهیم داد و موضوع برجام اروپایی بدون حضور آمریکا را مطرح کردند.
 
ایزدی بیان کرد: امروز و پس از گذشت ۱۴ ماه مشخص شده که این سیاست اشتباه بوده و چیزی تحت عنوان برجام اروپایی نداریم، در واقع طرف اروپایی کار خاصی برای ما انجام نمی‌دهد که بخواهیم برجام اروپایی داشته باشیم، بنابراین ما باید هرچه زودتر این اسیاست اشتباه معطل ماندن برای اروپا را اصلاح کنیم.
 
وی ادامه داد: در شرایط فعلی، مهم‌ترین کاری که دستگاه دیپلماسی باید انجام دهد این است که برای طرف مقابل تبیین کند که سیاست خارجی دولت آقای روحانی با یک تحول جدی روبرو شده است و آن اینکه نه تنها امیدی به آمریکا ندارد، بلکه دیگر امیدی هم به اروپا ندارد و این مطلب را باید جا بیاندازند. اما اکنون از چنین تفکری برای اروپا و آمریکا ایجاد نکردیم.
 
این کارشناس مسائل بین الملل در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مواردی که دستگاه دیپلماسی باید به طور جدی آن را پیگیری کند این است که برای طرف مقابل این مطلب را به خوبی تبیین کند که سیاست های آنها در قبال ایران جواب نداده، شما ببینید، طرف مقابل اینطور مطرح کرده که یا جمهوری اسلامی ایران از بین خواهد رفت یا اینکه از ما امتیازات بیشتری خواهند گرفت، ما باید با اقدامات دیپلماتیک و استفاده از روش های موجود، آنها را متوجه این مطلب کنیم که سیاست آنها اشتباه بوده و نتیجه ای برایشان نداشته است.