تاریخ : 13:18 - 1398/06/08
کد خبر : 73486
سرویس خبری : فرهنگی
 

وعده خداوند در قرآن درباره ظهور امام زمان(عج)/زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند

وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ؛

وعده خداوند در قرآن درباره ظهور امام زمان(عج)/زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند

خداوند متعال در قرآن کریم درباره ظهور امام زمان(عج) بارها در سوره‌ها و آیات مختلف تأکید فرموده است. در قرآن کریم، آیه‌ای که نام صاحب الزمان(عج) در آن تصریح شده باشد، وجود ندارد اما احادیثی هستند که در آن‌ها به خالی نبودن زمین از حجت تأکید شده است و آیاتی نیز نازل شده که به حکومت صالحان بر زمین بشارت می‌دهند.

به گزارش کارگر آنلاین ، خداوند در قرآن آیه‌هایی را درباره ظهور امام زمان(عج) آورده و درباره حکومت او بر زمین سخن گفته است که این آیات را در این مطلب زیر می‌خوانید.
 
خداوند متعال در قرآن کریم درباره ظهور امام زمان(عج) بارها در سوره‌ها و آیات مختلف تأکید فرموده است. در قرآن کریم، آیه‌ای که نام صاحب الزمان(عج) در آن تصریح شده باشد، وجود ندارد اما احادیثی هستند که در آن‌ها به خالی نبودن زمین از حجت تأکید شده است و آیاتی نیز  نازل شده که به حکومت صالحان بر زمین بشارت می‌دهند.
 
آیه هشتم سوره هود
خداوند در سوره هود، آیه هشتم می‌فرماید «وَ لَئِنْ أَخَّرْنا عَنْهُمُ الْعَذابَ إِلی‏ أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ لَیَقُولُنَّ ما یَحْبِسُهُ أَلا یَوْمَ یَأْتِیهِمْ لَیْسَ مَصْرُوفاً عَنْهُمْ وَ حاقَ بِهِمْ ما کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ، اگر عذاب را تا مدت معینی(ظهور امام زمان) به تأخیر بیاندازیم، خواهند گفت چه چیز آن را باز داشت (و مانع ظهور امام زمان چیست). بدانید روزی که عذاب می‏ آید از آن‌ها برداشته نمی‌شود بلکه بر آنان فرود آمده و آنچه را استهزاء به آن می‌کردند، خواهند دید».
از حضرت امیرالمؤمنین(ع) روایت شده که در تأویل این آیه شریفه فرمود «أُمَّهٍ مَعْدُودَهٍ؛ اصحاب قائم آل محمد(ص) است که ۳۱۳ نفر هستند».
 
امام صادق (ع) فرمود «این عذاب قیام امام زمان(عج) و امت معدوده یاران او است که برابر با سپاه اسلام در جنگ بدر هستند؛ یعنی ۳۱۳ تن هستند».
 
آیه پنجم سوره ابراهیم(ع)
همچنین خداوند در آیه پنجم سوره ابراهیم نیز می‌فرماید «وَ لَقَدْ أَرْسَلْنا مُوسی‏ بِآیاتِنا أَنْ أَخْرِجْ قَوْمَکَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ إِنَّ فی‏ ذلِکَ لَآیاتٍ لِکُلِّ صَبَّارٍ شَکُورٍ، و در حقیقت موسى(ع) را با آیات خود فرستادیم [و به او فرمودیم] که قوم خود را از تاریکی ها به سوى روشنایى بیرون آور و روزهاى خدا را به آنان یادآورى کن که قطعا در این [یادآورى] براى هر شکیباى سپاسگزارى عبرت هاست».
در خصال صدوق از امام باقر(ع) روایت شده که فرمود «ایام اللَّه» سه روز است؛ «روز قیام قائم آل محمد(عج)، روز رجعت و روز قیامت».
 
آیه ۱۰۵ سوره انبیاء 
خداوند در آیه ۱۰۵ سوره انبیاء نیز می‌فرمایند:«وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ، در زبور (حضرت داود پیغمبر) بعد از کتب آسمانی سابق نوشتیم که: زمین را بندگان صالح ما بارث میبرند» و اینان قائم آل محمد و یاران او می باشند.
 
سوره حج آیه ۹۳ 
همچنین خداوند در سوره حج آیه۳۹ می‌فرمایند: «أُذِنَ لِلَّذِینَ یُقاتَلُونَ بِأَنَّهُمْ ظُلِمُوا وَ إِنَّ اللَّهَ عَلی‏ نَصْرِهِمْ لَقَدِیرٌ،به کسانى که جنگ بر آنان تحمیل شده رخصت (جهاد) داده شده است چرا که مورد ظلم قرار گرفته‏ اند و البته خدا بر پیروزى آنان سخت تواناست»
 
ابن ابی عمیر از عبداللَه بن مسکان از امام جعفر صادق(ع) روایت کرده که فرمودند:«او قائم آل محمد است که برای خون- خواهی حسین(ع) قیام می‌کند».
 
سوره صف آیه هشت
در قرآن کریم در سوره صف آیه هشت آمده:«یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ؛ مى‏ خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آنکه خدا گر چه کافران را ناخوش افتد نور خود را کامل خواهد گردانید »
 
از حضرت موسی بن جعفر(ع) معنی آیه «یُرِیدُونَ لِیُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ» را پرسید، حضرت فرمودند:«مقصود، دوستی امیرالمؤمنین (ع) است وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ یعنی خداوند امامت را به آخر می‌رساند به دلیل آیه شریفه:«الذین فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِی أَنْزَلْنا» که مقصود از نور همان امام است». محمد بن فضیل می‌گوید:«عرض کردم:هوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‏ وَ دِینِ الْحَقِّ»یعنی چه؟» حضرت فرمودند:«یعنی خداوند به پیغمبرش دستور داد که لزوم دوستی جانشین خود «امیر المؤمنین» را به مردم اعلام کند، و دوستی وصی پیغمبر «دین حق» است»
عرض کردم «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ» چیست؟ فرمودند:«یعنی خداوند به هنگام ظهور قائم ما دین حق را بر همه ادیان باطله پیروز می گرداند. چنان که خود فرموده:«وَ اللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ» یعنی خداوند نور خود را با ولایت قائم آل محمد تمام می‌کند «وَ لَوْ کَرِهَ الْکافِرُونَ» یعنی هر چند دشمنان علی این را نخواهند». 
 
سوره ملک آیه ۳۰ 
همچنین خداوند در سوره ملک آیه ۳۰ می‌فرمایند: «قوُلْ أَ رَأَیْتُمْ إِنْ أَصْبَحَ ماؤُکُمْ غَوْراً فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ؛ مَعِینٍ ،بگو به من خبر دهید اگر آب [آشامیدنى] شما [به زمین] فرو رود چه کسى آب روان برایتان خواهد آورد»
از حضرت امام رضا(ع) روایت است که فرمودند:«مائکم، یعنی (ابوابکم) که ائمه هستند و ائمه ابواب (ودرهای رحمت الهی) می‌‍باشند «فَمَنْ یَأْتِیکُمْ بِماءٍ مَعِینٍ» یعنی کیست که علم امام را برای شما بیاورد؟ (و آن درها را بروی شما بگشاید)
سوره صف آیه ۹ و سوره توبه آیه ۳۳ 
خداوند در دو سوره صف و توبه می‌فرمایند: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‏ وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ،خدا فرستاده خود را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر همه دین‌ها غالب شود. هر چند مشرکین نخواهند»
 
راوی می‌گوید:از امام هشتم(ع) از آیه هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی‏، سؤال کردم. فرمودند:«هنوز موقع تأویل این آیه نرسیده است»، گفتم:«قربانت گردم! کی موقع آن فرا می‌رسد؟» فرمود:«ان شاء اللَّه هنگامی که قائم قیام کند و چون قیام کند هر جا کافر و مشرکی باشد، ظهور او را ناخوش دارد تا جایی که اگر کافری در دل سنگی پنهان شود سنگ صدا می‌‎زند ای مؤمن! کافری یا مشرکی در من پنهان شده او را بکش، خداوند او را بیرون می‏‌آورد و یاران قائم او را به قتل می‌رسانند.
 
از ابن عباس روایت شده که وی درباره آیه «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ لَوْ کَرِهَ الْمُشْرِکُونَ» گفت:«این در زمانی است که تمام یهودیان و نصاری و پیروان هر کیشی بدین حنیف اسلام بگروند و گرگ، میش، گاو، شیر، انسان و مار از جان خود ایمن باشند، موقعی که دیگر موش انبانی را پاره نمی‌کند وقتی که حکم جزیه گرفتن از اهل کتاب ساقط می‏شود و هر جا صلیبی است شکسته می‌گردد و خوک‌ها معدوم می ‏شود و این به هنگام قیام قائم آل محمد(ص) خواهد بود.
سوره نور آیه ۵۵ 
در قرآن کریم سوره نور آمده است:«وَعَدَ اللَّهُ الَّذِینَ آمَنُوا مِنْکُمْ وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ لَیَسْتَخْلِفَنَّهُمْ فِی الْأَرْضِ کَمَا اسْتَخْلَفَ الَّذِینَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ لَیُمَکِّنَنَّ لَهُمْ دِینَهُمُ الَّذِی ارْتَضی‏ لَهُمْ وَ لَیُبَدِّلَنَّهُمْ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِمْ أَمْناً یَعْبُدُونَنِی لا یُشْرِکُونَ بِی شَیْئاً،خدا به کسانى از شما که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده‏ اند وعده داده است که حتما آنان را در این سرزمین جانشین [خود] قرار دهد همان گونه که کسانى را که پیش از آنان بودند جانشین [خود] قرار داد و آن دینى را که برایشان پسندیده است به سودشان مستقر کند و بیمشان را به ایمنى مبدل گرداند [تا] مرا عبادت کنند و چیزى را با من شریک نگردانند و هر کس پس از آن به کفر گراید آنانند که نافرمانند » در غیبت شیخ روایت می‌کند که این آیه نیز در باره مهدی موعود و یاران او نازل شده است.
سوره قصص آیه پنج
همچنین در سوره قصص آیه پنج خداوند می‌فرمایند: «وَ نُرِیدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّهً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِینَ، و ما بر آن هستیم که بر مستضعفان روی زمین نعمت دهیم و آنان را پیشوایان سازیم و وارثان گردانیم»
در غیبت شیخ از امیرالمؤمنین(ع) روایت می‌کند که در تفسیر این آیه فرمودند:«اینان که در زمین ضعیف گشته‌‏اند آل پیغمبرند که خداوند مهدی آن‌ها را برانگیزد تا آنان را عزیز و دشمنانشان را ذلیل گرداند.»
در سوره نمل آیه ۶۲ آمده است: «أَمَّنْ یُجِیبُ الْمُضْطَرَّ إِذا دَعاهُ وَ یَکْشِفُ السُّوءَ وَ یَجْعَلُکُمْ خُلَفاءَ الْأَرْضِ أَ إِلهٌ مَعَ اللَّهِ قَلِیلاً ما تَذَکَّرُونَ ، یا [کیست] آن کس که درمانده را چون وى را بخواند اجابت مى ‏کند و گرفتارى را برطرف مى‏ گرداند و شما را جانشینان این زمین قرار مى‏ دهد آیا معبودى با خداست چه کم پند مى ‏پذیرید.»
 
در حدیثی از امام صادق (ع) چنین آمده:
«نزلت فی القائم من آل محمد علیهم السلام هو و اللَّه المضطر اذا صلی فی المقام رکعتین و دعا الی اللَّه عز و جل فاجابه و یکشف السوء و یجعله خلیفة فی الارض»
آیه در مورد مهدی آل محمد نازل شده، به خدا سوگند ! مضطر او است، هنگامی که در مقام ابراهیم دو رکعت نماز به جا می‌آورد . دست به درگاه خداوند متعال بر می‌دارد . دعای او را اجابت می‌کند، ناراحتی‏ها را بر طرف می‌کند، و او را خلیفه روی زمین قرار می‌دهد» 
منبع : ایکنای خراسان رضوی