تاریخ : 10:50 - 1398/06/09
کد خبر : 73487
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

جوانی که با سرمایه اندک صاحب یک گاوداری نیمه صنعتی شد

«کشاورزی»، ناجی اقتصاد| ایجاد گاوداری نیمه صنعتی با ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه اولیه

جوانی که با سرمایه اندک صاحب یک گاوداری نیمه صنعتی شد

استفاده از ظرفیت دامپروری یکی از زمینه های اشتغالزایی درکشور است که سرمایه گذاری و توجه ویژه به آن موجب کارآفرینی برای تعداد زیادی از جوانان این مرزوبوم می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین ، اشتغال جوانان دغدغه سال‌های دور و نزدیک اقتصاد ایران است. اقتصادی که وابسته به به گزارش کارگر آنلاین ، درآمد نفت بوده و تفکر پشت میز نشینی را از دبستانی تا دانشگاه‌ در ذهن جوانان پرورانده است و حالا این اقتصاد مریض با موج فارغ التحصیلان جویای کار روبرو شده که قدرت رسیدگی و پاسخ‌گویی به چنین حجمی را ندارد و جوابگوی شاغلان موجود هم نیست.
 
اما جوانانی هستندکه فارغ از هرگونه تفکر پشت میز نشینی با وجود فراز و نشیب های  مختلف توانسته اند هم برای خود و چند نفر دیگر هم اشتغال ایجاد کنند.
 
در حال حاضر، حدود یک میلیون و 600 هزار واحد دامداری زیر نظر اتحادیه ی دامداران ایران مشغول به فعالیت هستند که وظیفه تأمین گوشت و شیر کشور را به عهده دارند. بر اساس آمارهای اعلام شده توسط وزارت کشاورزی، در حال حاضر 3 میلیون نفر در امور دامپروری کشور در قالب واحدهای صنعتی، سنتی، دامی کوچک و بزرگ و عشایری فعالیت دارند که ارزش سرمایه ی آنان در زیربخش دام و طیور بیش از 209 هزار میلیارد ریال است.
 
برای گفتگو با یکی از جوانان فعال و تلاشگر بیجاری که با استفاده از ظرفیت دامپروری موجب ایجاد اشتغال برای خود ودو نفر دیگر نیز شده راهی روستای احمدآباد از توابع بخش کرانی شهرستان بیجار شدیم.
 
هادی کبودوندی متولد سال 1376 و ساکن روستای احمدآباد ، با بیان اینکه ایجاد اشتغال و کارآفرینی همت بلندی می خواهد ، اظهار داشت: در حال حاضر تعداد زیادی از جوانان شهرستان بیجار از بیکاری رنج می برند و برای فرار از معضل به شهرهای دیگر پناه میروند.
 
وی با بیان اینکه کار و اشتغال فقط پشت میز نشینی و دریافت حقوق ماهیانه نیست، افزود: جوانان ما با تحمل یکم سختی و اتکا به ظرفیت ها و داشته های خودشان هم می توانند منبع درآمد خانواده باشند.
 
این جوان کارآفرین بیجاری درباره آغاز به کارش در ایجاد گاوداری ، می گوید: با 15 راس گاو شیری مادر و 10 راس گوساله با سرمایه گذاری 100 میلیون تومان فعالیت خودم را آغاز کرده ام.
 
کبودوندی با اشاره به میزان تولیدات گاوداری خود گفت: با پرورش این 25 راس گاو و گوساله قادر به تولید 48 تن شیر در ماه و یک تن گوشت قرمز در سال هستیم که می تواند نقش مهمی در تنظیم بازار شهرستان بیجار داشته باشد.
 
این کار آفرین بیجاری افزود: با توجه به موقعیت خوب آب و هوایی منطقه به امید خدا تا 5 سال آینده بزرگترین گاوداری تمام صنعتی شهرستان بیجار را راه اندازی می کنیم.
 
وی با تاکید بر اینکه میزان سرمایه گذاری اولیه برای ایجاد یک گاوداری نیمه صنعتی بین 100 تا150 میلیون تومان است ، گفت: به نظر من گاوداری شغلی است که بهتره که با زاد ولد گاوها توسعه پیدا کنه تا اینکه بخواییم سرمایه گذاری بیشتری برای آن در نظر بگیریم.
 
برای جلوگیری از ورشکستگی باید علم کافی داشت
 
این کار آفرین اهل روستای احمدآباد بیجار ادامه داد: با یک تحقیق در سطح شهرستان بیجار متوجه این مشکل می شوید که متاسفانه خیلی از گاوداری های بعلت نداشتن علم کافی در اداره کردن گاوداری ورشکسته شده اند، که یکی از مهمترین دلیل آن نبود خوراک با کیفیت دام در شهرستان است که این عامل موجب پایین آمدن تولید میانگین شیر از هر گاو شده  و سلامتی دام نیز به خطر می افتد و به ناچار گاوداری های نمی توانند هزینه نگهداری دام را تامین و ورشکسته می شوند.
 
وی تصریح کرد: میزان تولید شیر در گاوداری های صنعتی از هر گاو میانگین بین 50 تا 60 کیلو است ، اما این میزان در گاوداری های شهرستان میانگین بین 20 تا 30 کیلوگرم می باشد و علت آنهم طرز صحیح خوراک دادن به دامها طبق علم دامپزشکی در این شهرستان وجود ندارد.
 
کبودوند بیان داشت: مشاوره گرفتن از افراد متخصص و کارشناس در امور تغذیه و دام و اصلاح نژاد یکی از برنامه های است که برای توسعه گاورداریم مطمئنن از آن استفاده میکنم.
 
این جوان کارآفرین بیجاری با تاکید بر اینکه گاوداری های که در شهرستان وجود دارد توان تولید شیر مورد نیاز شهرستان را ندارند و در بیجار کمبود شیر داریم ، گفت: امیدوارم با ارتقای گاوداری خودم نقش مهمی در اقتصاد مقاومتی و اتکا به تولیدات داخلی داشته باشم.