تاریخ : 12:44 - 1398/06/13
کد خبر : 73521
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

اگر میگرن دارید داروی شما به بازار آمد +جزییات

نخستین داروی درمان میگرن در جهان معرفی شد

اگر میگرن دارید داروی شما به بازار آمد +جزییات

«میگرن کات» به‌عنوان نخستین داروی درمان میگرن در جهان به شکل دارویی اسپری بینی توسط شرکتی دانش‌بنیان که در پارک فناوری پردیس معاونت علمی مستقر است، معرفی شد. این دارو بر پایه داروهای گیاهی تولید شده است.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ اعلان رسمی تولید صنعتی داروی اسپری ملی درمان میگرن  «میگرن کات» برای نخستین بار در جهان با حمایت پارک فناوری پردیس معاونت علمی صورت گرفت.
 
در این مراسم رضا رمضانی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان توسعه‌یافته میم دارو  بیان کرد: 11/67 درصد مردم ایران دچار بیماری میگرن هستند، یعنی چیزی حدود 9 و نیم میلیون نفر. در جهان این رقم 12 درصد و حدود 800 میلیون نفر است. پس رنج عظیمی در جهان است که طی مطالعات آمریکا در سال 2010، این بیماری 21 میلیارد دلار برای هر بیمار هزینه در بر دارد. 
 
وی افزود: در ایران سالیانه 8 هزار میلیارد تومان برای میگرن هزینه می‌شود. یعنی 840 هزار تومان برای هربیمار سالیانه و 74 هزار تومان ماهیانه. اما این دارو می‌تواند با 500 هزار تومان در دوره کامل درمان که 4 تا 6 ماه طول می‌کشد این بیماری را به طور کل درمان کند. این درحالی است که هزینه بیماران میگرن متداوم و سالیانه است اما این هزینه یک‌بار برای همیشه خواهد بود. 
 
رمضانی با تاکید بر این که در تمام دنیا این باور وجود دارد که بیماری میگرن درمان پذیر نیست، گفت: این ناباوری در علم پزشکی به نوعی برخی موارد سد راه ما شد، چرا که هیچکس باور نمی‌کرد میگرن درمان داشته باشد. اما من به عنوان یکی از بیماران میگرن در طول سالیان، امروز کاملاً از این بیماری درمان شدم. 
 
به گفته وی یک بشکه داروی «میگرن کات» ارزشی برای با 10 هزار بشکه نفت با احتساب قیمت ارز داخلی در بر دارد. 
 
مدیرعامل شرکت دانش بنیان تولید کننده این داروی درمان میگرن، بیان کرد: تا امروز 200 هزار نسخه از این دارو تولید شده و در 130 داروخانه با ورود کمتر از یکماه توزیع شده است. در حال حاضر داروخانه‌های تهران، اصفهان، رشت و قم این دارو را عرضه می‌کنند که تا 6 ماه دیگر امیدواریم تمامی استان‌های کشور از آن بهره مند شوند. 
 
وی با تاکید بر حمایت‌های پارک فناوری پردیس معاونت علمی، آن را موهبت خواند و افزود: تولید این دارو از نظر جهانی ادعای بزرگی است. دوست نداریم این دارو محبوس باشد و تلاش می‌کنیم تا فراتر از دایره ایران جلو رفته و به کشورهای دیگر نیز عرضه شود. 
  
میگرن چیست؟ 
 
یکی از علائم میگرن، سردردی معمولاً ضربان دار و یک‌طرفه، با شدت متوسط تا شدید است که با فعالیت جسمانی تشدید می‌شود، اغلب با نورگریزی، صداگریزی، تهوع و استفراغ همراه است و بین 4 تا 72 ساعت به طول می‌انجامد.  
 
روزانه در سراسر جهان 20 میلیون حمله‌ی میگرنی رخ می‌دهد. آمار مبتلایان به میگرن در زنان بالغ 3 برابر مردان بالغ است. 10 درصد از کودکان بین سنین 5-15 سال از میگرن رنج می‌برند. 50 درصد زنان میگرنی بیش از یک حمله‌ی میگرنی در ماه دارند. علاوه بر ناتوان‌کنندگی، میگرن ریسک ابتلا به سایر بیماری‌های جسمی و روانی را بیشتر می‌کند. بیماری میگرن هزینه‌های مالی و روانی برای خانواده‌ها، مدیران و کشورها به بار می‌آورد. هزینه‌ی سلامت یک خانواده با یک فرد میگرنی، 70 درصد بیش از خانواده بدون فرد میگرنی است.  
 
میگرن کات چیست؟ 
 
میگرن‌کات دارویی است حاصل 25 سال مطالعات محققان ایرانی و بین‌المللی و متشکل از عصاره‌ی ترکیب گیاهان دارویی برگرفته از منابع طب سنتی است. میگرن کات علاوه بر اثربخشی مثبت و درمان سردردهای میگرنی، به کاهش شدت سایر سردردها در زمان درد نیز کمک می‌کند. داروی میگرن‌کات به شکل اسپری بینی بوده و با توجه به این‌که اکثر افراد میگرنی مشکلات گوارشی و به‌ویژه تهوع و استفراغ را تجربه می‌کنند، این روش دارو رسانی می‌تواند بهترین گزینه برای مصرف در فاز حاد (حمله) میگرن نیز باشد. داروی میگرن‌کات در مرحله‌ی کارآزمایی بالینی بر بیش از 3 هزار بیمار مورد مطالعه قرار گرفته که این دارو در حدود 96 درصد از بیماران میگرنی استفاده‌کننده تغییرات قابل توجهی در روند درمان داشته که در حدود 81 درصد از بیماران میگرنی استفاده کننده از میگرن‌کات، سردردهای میگرنی به صورت قطعی درمان شده است.