تاریخ : 13:17 - 1398/06/13
کد خبر : 73526
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

با بهشت بازنشستگان اشنا شوید

بهشت بازنشستگان کجاست؟

با بهشت بازنشستگان اشنا شوید

کشورها در سراسر جهان درگیر تلاش‌های جدی برای اصلاح حقوق و قوانین بازنشستگی دارند که اغلب این تلاش‌ها شامل استفاده بیشتر از برنامه‌های بازنشستگی است که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از ایسنا، در این میان برای برنامه‌ریزی بهتر سیاست‌گذاران و جامعه نظارتی و همچنین شرکت‌کنندگان در بخش خصوصی، نیاز فزاینده‌ای به استفاده از تجربیات برنامه سایر کشورهای موفق در این زمینه دارند. از آنجایی که تمهیدات بازنشستگی با هدف تامین مالی همراه است در نتیجه نقش مهمی در تامین امنیت درآمد بازنشستگی در بسیاری از کشورها ایفا  می‌کند و سرمایه گذاری در دارایی‌های بازنشستگی طی سال‌های آینده بر بازارهای اوراق بهادار نیز تاثیر خواهد گذاشت، بنابراین آمار رسمی بین المللی ابزار لازم برای سیاست‌گذاران و فعالان در این بخش را فراهم خواهد کرد.
 
پروژه جهانی آمار بازنشستگی (GPS) در سال ۲۰۰۲ توسط کارگروه OECD در خصوص حقوق بازنشستگی خصوصی و کارگروه آن در زمینه آمار بازنشستگی آغاز شد و این آمار ابزاری با ارزش برای تعیین میزان و نظارت بر بخش بازنشستگی را فراهم می‌کند. با این ابزار آمار و شاخص‌های فعلی در جنبه‌های کلیدی سیستم‌های بازنشستگی در کشورهای عضو OECD و کشورهای غیر OECD تعیین می‌شود. داده‌ها به صورت مداوم جمع‌آوری می‌شوند تا به راحتی شناسایی و تجزیه و تحلیل شوند. این آمار طیف‌های مختلفی از شاخص‌ها را در بر می‌گیرد و به تعریف گسترده‌ای از سرمایه‌گذاری و برنامه‌های بازنشستگی بودجه خصوصی مربوط می‌شود که خود با استفاده از مفاهیم، تعاریف و روش‌های آماری منسجم به دسته‌بندی‌های دقیق تقسیم می‌شوند.
 
براساس آمار صندوق های بازنشستگی OECD داده‌های اولیه در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که دارایی‌های صندوق‌های بازنشستگی ۲۷.۶ تریلیون دلار در منطقه OECD و نزدیک به چهار درصد کمتر از سال ۲۰۱۷ بوده است. دارایی صندوق بازنشستگی محاسبه شده در ۱۲ کشور از ۳۴ کشور گزارش شده در OECD تغییر یافته که می‌توان به ژاپن با منفی ۱.۱ درصد، هلند با منفی ۱.۲ درصد، سوئیس با منفی ۰.۷ درصد، انگلستان با منفی ۰.۳ درصد و ایالات متحده با منفی ۰.۵ درصد اشاره کرد.
 
البته برای ارزیابی در مورد سیستم‌های بازنشستگی، موسسه‌های مختلفی وجود دارند که گزارش آماری ارائه می‌دهند و آخرین آمار ارائه شده در این زمینه مربوط به موسسه «مرکر» ملبورن استرالیا است.
 
طبق اعلام فهرست این موسسه، در سال ۲۰۱۸ هلند بهترین سیستم بازنشستگی را داشته است. این موسسه سیستم‌های بازنشستگی کشورهای سراسر قاره آمریکا، اروپا، آسیا و اقیانوسیه را بررسی کرده و توصیه‌هایی در مورد چگونگی بهبود آنها ارائه داده است.
 
در این فهرست سیستم‌های درآمد بازنشستگی مقایسه و هر یک بر اساس شایستگی، پایداری و درستی آن ارزیابی شده است. شاخص اندازه‌گیری در این روش برای هر کشور بین صفر تا ۱۰۰ نشان داده شده که شاخص‌های بالاتر، سیستم‌های بازنشستگی مطلوب‌تری را نشان می‌دهد.
 
نتایج آخرین شاخص این موسسه که در اکتبر ۲۰۱۸ منتشر شده رتبه بندی سیستم‌های بازنشستگی ۳۴ کشور به نمایندگی از ۶۰ درصد از جمعیت جهان است که به شرح ذیل است:
 
هلند، دانمارک و فنلاند به ترتیب دارای بهترین سیستم‌های بازنشستگی هستند.
 
بر اساس این نتایج، چالش‌های رایج سیستم‌های بازنشستگی در سراسر جهان که باید به آن توجه شود شامل افزایش میانگین سن بازنشستگی به دلیل افزایش امید به زندگی، تشویق به پس‌انداز بیشتر و محدود کردن دسترسی به بودجه قبل از بازنشستگی است.
 
میانگین امتیاز برای ۳۴ کشور موجود در این فهرست ۶۰.۵ بوده است. در ذیل موارد مربوط به سیستم بازنشستگی هلند آورده شده است.
 
هلند
 
امتیاز سیستم بازنشستگی در این کشور ۸۰.۳ اعلام شده است. در این کشور سیستم درآمد بازنشستگی شامل مستمری عمومی با نرخ متوسط و حقوق بازنشستگی نیمه اجباری مرتبط با درآمد فرد و قراردادهای صنعتی است.   بیشتر کارمندان هلند عضو این برنامه شغلی هستند. نتایج این تحقیق مشخص کرد  سیستم هلند با افزایش پس‌انداز و کاهش بدهی خانوار و افزایش مشارکت نیروی کار در میان کارگران مسن با افزایش امید به زندگی موفق‌ترعمل خواهد کرد.
 
سیستم بازنشستگی در هلند
 
سیستم بازنشستگی در هلند، یک سیستم پرداختی برای جمعیت کارگر همراه با مزایای بازنشستگی است که با یک سیستم سرمایه‌گذاری فردی ترکیب شده است. در سیستم سرمایه گذاری فردی، سرمایه‌گذاری‌های پرریسک و یا کم‌خطر مکمل دریافتی بازنشستگان از دولت می‌شود. این سیستم سه رکن اساسی دارد.
 
رکن اول: حقوق بازنشستگی دولت یا AOW
 
حقوق بازنشستگی ایالتی یا AOW از سن ۶۵ سالگی پرداخت می‌شود و سودهای اولیه تا ۷۰ درصد از حداقل دستمزد خالص است. بر اساس قانون عمومی AOW  که در سال ۱۹۵۷ به اجرا درآمد، همه افرادی که در هلند بین ۱۵ تا ۶۵ سال زندگی یا کار کرده‌اند حقوق بازنشستگی دولت را دریافت خواهند کرد.
 
میزان حقوق بازنشستگی ایالتی به حقوق بازنشستگی فرد  طی زندگی کاری خود در هلند بستگی دارد. با پرداخت بیمه سلامت فردی در هلند در هر سال، فرد می‌تواند دو درصد از مزایای بازنشستگی دولت را دریافت کند.
 
حداکثر پرداخت ماهانه بازنشستگی کشوری
 
برای داشتن یک ایده کلی در مورد چگونگی انتظار یک فرد از حقوق بازنشستگی دولت، می توان به نمونه استاندارد افرادی که از ۱۵ تا ۶۵ سالگی در هلند زندگی کرده‌اند و افرادی که مستمری کامل دریافت می‌کنند  نگاه کرد:
 
-زوج‌هایی که باهم زندگی می‌کنند
 
در هر ماه خالص دریافتی هریک از آنان تقریبا ۷۰۰ یورو (۵۰ درصد از حداقل دستمزد فعلی) است.
 
-افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند
 
در حدود ۱۰۰۰ یورو در ماه (۷۰ درصد از حداقل دستمزد فعلی آنان) است.
 
توجه به این نکته ضروری است که حقوق بازنشستگی دولت هلند فقط مزایای مالی محدودی را برای بازنشستگان فراهم می‌کند، به همین دلیل رکن ۲ و ۳ تکمیل‌کننده این حقوق است.
 
رکن دوم: صندوق‌های بازنشستگی
 
منبع دوم مزایای بازنشستگی هلند، طرح‌های بازنشستگی جمعی است که به یک صنعت یا شرکت خاص وصل هستند. چنین طرح‌های جمعی یا خصوصی توسط صندوق‌های بازنشستگی (pension funds) یا شرکت‌های بیمه اداره می‌شوند.
 
شرکت‌ها به نمایندگی از کارمندان خود، ماهانه سهم مالی را به صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌کنند. سود این سرمایه‌گذاری به عنوان مزایای بازنشستگی در حال و آینده به بازنشستگان پرداخت می‌شود. کارمندان می‌توانند نوع صندوق بازنشستگی خود را انتخاب کنند و در این مورد مهم است که در صورت اشتغال به کار جدید جزئیات را به صندوق بازنشستگی اطلاع دهند.
 
صندوق‌های بازنشستگی غیر انتفاعی
 
اگرچه صندوق‌های بازنشستگی ممکن است به یک شرکت یا صنعت خاص وصل باشد، اما بر اساس قانون موظفند از نظر قانونی و مالی مستقل بمانند و باید به عنوان سازمان‌های غیر انتفاعی فعالیت کنند. در این روش اگر یک شرکت مرتبط دارای مشکلات مالی باشد از صندوق‌های بازنشستگی آنان محافظت می‌شود.
 
انواع صندوق‌های بازنشستگی در هلند
 
سه نوع صندوق بازنشستگی جمعی در هلند وجود دارد:
 
-صندوق‌های بازنشستگی صنعت: افرادی که در بخش‌هایی مانند هتل، خواروبار، خرده‌فروشی، صنایع ساختمانی یا خدمات ملکی مشغول به کار هستند تحت پوشش این صندوق قرار می‌گیرند.
 
-صندوق‌های بازنشستگی شرکت: که مربوط به شرکت‌های واحد و مستقل است.
 
-صندوق‌های بازنشستگی حرفه‌ای مستقل: برای متخصصان پزشکی، دندانپزشکان و غیره.
 
صندوق‌های بازنشستگی الزامی است
 
دولت هلند با ایجاد صندوق‌های بازنشستگی اجباری در بیشتر صنایع، ثبات و یک برنامه بازنشستگی خوب برای همه کارمندان ایجاد کرده است. بیشتر حقوق بازنشستگی در هلند توسط صندوق‌های بازنشستگی پرداخت می‌شود و بیش از ۹۰ درصد کارمندان هلند از طریق کارفرمای خود تحت پوشش برنامه بازنشستگی قرار می‌گیرند.
 
میزان حقوق
 
برای اطلاع از میزان سهم بازنشستگی باید با صندوق بازنشستگی مربوطه تماس گرفته شود. در صورت خروج از هلند نیز باید با صندوق بازنشستگی هماهنگ شود. البته مهاجران معمولا هنگام تغییر کشور، حقوق بازنشستگی ذخیره خود را از دست می‌دهند.
 
رکن سوم: بازنشستگی فردی
 
بخش سوم سیستم بازنشستگی هلند، محصولات بازنشستگی فردی یا مکمل‌های آن است. این مکمل‌ها بیشتر در صنایع بدون صندوق بازنشستگی جمعی توسط افراد شاغل و کارمندان استفاده می‌شود. از این طریق افراد می‌توانند گزینه‌های بازنشستگی یا سرمایه‌گذاری‌هایی مانند بیمه عمر، سهام یا دارایی را به طور مستقل خریداری و مدیریت و از معافیت‌های مالیاتی مربوطه استفاده کنند.
 
سن بازنشستگی در هلند
 
سن بازنشستگی یعنی زمانی که فرد واجد شرایط دریافت حقوق بازنشستگی خود باشد.
 
- در سال ۲۰۱۵ سن بازنشستگی ۶۵ سال بود.
 
- در سال ۲۰۱۷ سن بازنشستگی ۶۵ سال و نه ماه بود.
 
- در سال ۲۰۱۸ سن بازنشستگی ۶۶ سال بود.
 
-در سال ۲۰۲۱ به ۶۷ سال افزایش می‌یابد.
 
- از سال ۲۰۲۲ سن بازنشستگی با امید به زندگی مرتبط خواهد بود.