تاریخ : 00:42 - 1398/06/25
کد خبر : 73631
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

کارآفرین خیاط زن چگونه به روش ساده ثروتمند شد+متن مصاحبه

کارآفرینی زن ایرانی با دستهای خالی/ تأسیس ۲ کارگاه و ایجاد ۵۰ شغل بدون حمایت دولت

کارآفرین خیاط زن چگونه به روش ساده ثروتمند شد+متن مصاحبه

کارآفرین زن ایرانی که با دستهای خالی ۲ کارگاه خیاطی تأسیس و حداقل ۵۰ شغل ایجاد کرده است، از عدم حمایت دولت از کارآفرینان به‌ویژه در صنعت پوشاک گله دارد.

خیاطی صرفاً هنر دوخت‌ودوز نیست بلکه در درجه اول هنر به‌کارگیری ابتکار و خلاقیت در مسیر تولید طرح‌های جدید و بازارپسند است. در شرایطی که بسیاری از کارگاه‌های خیاطی به‌دلایل گوناگون از جمله واردات قاچاق پوشاک ترک و چینی و فقدان حمایت دولت از صنعت پوشاک با چالش مواجهند، یک خانم جوان بدون دریافت تسهیلات و در واقع با دستهای خالی موفق به احداث دو کارگاه خیاطی در نسیم‌شهر و لویزان شده و توانسته برای 50 نفر اشتغالزایی کند، وی با توانمندسازی کارجویان آنها را به مسیری هدایت می‌کند که به‌هرشکل در نهایت شاغل می‌شوند، یعنی یا در کارگاه وی مشغول کار می‌شوند یا با مهارتی که کسب می‌کنند می‌توانند برای خود درآمدی را تعریف کنند.
 
به گزارش کارگر آنلاین ، خبرگزاری تسنیم به محل کار این زن کارآفرین ایرانی رفت تا گزارشی از فعالیتهای وی کسب و منتشر کند.
 
کارگاه پر شده از صدای چرخ خیاطی و ‌برش خوردن پارچه. 15 زن مشغول کارند. عده‌ای از آنها الگوی لباس در سایزهای مختلف را طراحی می‌کنند، عده‌ای دیگر پارچه را برش می‌دهند و عده‌ای هم پس چرخ در حال دوخت پارچه‌های برش‌خورده هستند.
 
مدیر کارگاه، فاطمه جانی‌خانی، متولد 1352 و لیسانس طراحی دوخت است، به‌قول خودش حاضر نیست لحظه‌ای از این شغل را با شغل دیگری عوض کند. عاشق کارش است و تنها تفریحش کار است. علاقمند است آ‌ن‌قدر پیشرفت کند که نه‌تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر هم برند معرفی کند تا علاوه بر اینکه برای کشور ارزآوری داشته باشد، شرایطی مهیا کند تا حال و روز خیاط‌ها از نظر مالی بهتر شود.
 
کارگاه، در یک واحد آپارتمانی در یک مجتمع است که چرخ‌های خیاطی و زیگزاگ‌‌دوز و میز بزرگ برش و قفسه دوک‌های رنگی نخ گوشه گوشه‌های سالن آپارتمان را  تصاحب کرده. صدای چرخ‌ها حتی از بیرون در آپارتمان هم شنیده می‌شوند. زن‌ها تندوتیز تکه‌پارچه‌ها را به هم می‌دوزند. اول وقت است و تمام نیروها تازه‌نفس کار خود را آغاز کرده‌اند.
 
خانم جانی‌خانی معتقد است: اقتصاد مقاومتی یعنی روی پای خود ایستادن و مصرف تولید داخلی. متأسفانه خارجی‌ها بازار پوشاک ایران را قبضه کرده‌اند، این در حالی است که اگر تولید پوشاک داخلی مورد حمایت قرار بگیرد، اشتغال بسیار زیادی در این بخش می‌توان ایجاد کرد. در گذشته بیشتر خانم‌های ایرانی از خیاطی سر در می‌آوردند و خودشان پوشاک مورد نیازشان را تأمین می‌کردند. خوشبختانه در حال حاضر نیز تمایل به فراگیری مهارت زیاد شده است و هنرجویان با کسب مهارت برای خود اشتغالزایی می‌کنند.
 
این کارآفرین درباره آغاز فعالیت خود می‌گوید: از سال 86 کارم را شروع کردم. اگر قبل از سال 86 هم کار خیاطی را آغاز نکردم به‌دلیل این بود که خواهر خوبی داشتم که کارهای خیاطی ما را انجام می‌داد و نیازی به کار خیاطی نداشتیم ولی زمانی رسید که من با خواهرم فاصله گرفتم. به‌دلیل شرایط شغلی همسرم به شهر دیگری منتقل شدیم، در همان زمان من تصمیم گرفتم خیاطی را یاد بگیرم، همزمان با آموزش خیاطی، به دوستانم هم آموزش می‌دادم. صبح کلاس آموزشی می‌رفتم و بعدازظهر برای دوستانم کلاس آموزشی می‌گذاشتم. از سال 86 همزمان با اولین جلسه‌ای که آموزش خیاطی را شروع کردم 15 هنرجو داشتم. در دو شهر نسیم‌شهر و لویزان کارگاه آموزشی دارم، در حال حاضر حدود 50 هنرجو دارم، اما تا کنون بیش از 600 نفر آموزش دیده‌اند و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند، تنها آموزش مهم نیست این کار است که باعث پیشرفت می‌شود.
 
وی با بیان اینکه "دوره‌های آموزشی ما متناسب با فنی و حرفه‌ای است" اظهار داشت: اکثر افرادی که به من مراجعه می ‌کنند فارغ التحصیل دانشگاه هستند که مهارتی ندارند، با این آموزشی که فرا می‌گیرند، می‌توانند مشغول کار شوند و برای خود شغلی دست‌وپا کنند. کمک به اقتصاد خانواده با صنعت خیاطی برای هنرجویان محقق می‌شود.
 
جانی‌خانی متذکر شد: کشورهای دیگر به مهارت‌آموزی توجه بسیاری دارند. در کشورهای دیگر اول به مهارت توجه دارند و سپس مدرک برایشان مهم است، اما ایران به‌عکس است، مدارک بیشتر از مهارت حائز اهمیت است. به‌طور معمول حدود 6ماه زمان لازم است که تا یک فرد با گذراندن دوره‌های نازک‌دوزی مشغول به کار شود. با توجه به حجم بیکاری در کشور بخش زیادی از فارغ التحصیلان برای یافتن شغل نیازمند کسب مهارت هستند. با توجه به ظرفیت اشتغالزایی در عرصه پوشاک تقاضا برای یاد گرفتن خیاطی بسیار زیاد است.
 
این کارآفرین با گلایه از اینکه دولت در پرداخت تسهیلات سخت‌گیری‌های بسیاری در فرآیند بانک دارد گفت: بارها برای دریافت تسهیلات به بانک‌ها مراجعه کردم اما مسیر ضمانت‌ها بسیار سخت بوده است، متأسفانه تا کنون موفق به دریافت تسهیلاتی نشدم. اگر دولت از کارآفرینان حمایت کند، بسیاری از مشکلات در مسیر اشتغالزایی و تولید برطرف می‌شود.
 
جانی‌خانی با ابراز اینکه "مجوز مشاغل خانگی دارم" گفت: در شرایطی که کشور تحریم است، دولت با حمایت کارآفرینان می‌تواند گامی بلند در جهت شکستن تحریم در بحث پوشاک و استفاده از ظرفیت بالای اشتغالزایی در این عرصه داشته باشد، با تمام امکاناتی که دارم آمادگی کامل را برای همکاری و کمک به دولت در جهت حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال دارم. اما متأسفانه حمایتی از کارآفرینان نمی‌شود، دریافت وام اشتغالزایی با هزاران مشکل روبه‌روست، به‌نوعی سنگ‌اندازی در مسیر کارآفرینان برای اخذ مجوزهای متخلف و حمایت‌های مالی وجود دارد.
 
وی ادامه داد: با توجه به اینکه جوانان در کار دولتی آرامش خاطر در بحث حقوق هرچند اندک را دارند از کارآفرینی فرار می‌کنند، اما کارآفرینی می‌تواند زمینه‌ساز پیشرفت‌های بزرگتر در زندگی آنها باشد، یکی از دلایلی که به‌سمت استخدام دولتی نرفتم علاقه‌ام به آموزش مهارت خیاطی و ایجاد شغل بود، کارآفرین نه‌تنها خودش شاغل است بلکه برای دیگران شغل ایجاد می‌کند. دولت باید از کارآفرینان حمایت کند تا زمین نخورند.