تاریخ : 12:54 - 1398/06/25
کد خبر : 73641
سرویس خبری : سیاسی
 

صحبت های جنجالی دختر هاشمی رفسنجانی

امام خمینی انقلاب را به هاشمی سپرد!

صحبت های جنجالی دختر هاشمی رفسنجانی

یکی از دستاوردهای همین تواضع این بود که در ملاقات آیت‌ا... هاشمی از امیرعبدا... خواستند که موافقت عربستان و کشورهای همراه، با برگزاری کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران اعلام شود که امیرعبدا... هم این درخواست را می‌پذیرد

فاطمه هاشمی در گفتگو با روزنامه نزدیک به خود ادعاهای جالبی را مطرح کرده که جدای از اینکه تا چه میزان به واقعیت نزدیک هست، قابل تامل هم است. وی گفته است که دلیل موفقیت پدرش در برابر آل سعود، تواضع او بوده است و آیت الله هاشمی به امام خمینی (ره) گفته بودند که مشکل مذاکره با آمریکا را در زمان حیات شان حل کنند!
 
به گزارش کارگر آنلاین به نقل از سایت جهان نیوز، گزیده اظهارات فاطمه هاشمی در گفتگو با روزنامه آرمان به شرح ذیل است:
 
*افرادی می‌گویند مکان‌های ورزشی جای مناسبی برای خانم‌ها نیست. چنین سخنانی می‌تواند توهین به آقایانی تعبیر شود که در ورزشگاه‌ها حضور می‌یابند. به این دلیل که به آسانی آنها را بی‌اخلاق می‌نامیم. باید بدانیم که این مشکل از ابتدای انقلاب در موارد زیادی تاکنون وجود داشته است.
 
*همسر حضرت امام(ره) از آیت‌ا... هاشمی درخواست کردند که به منزل ایشان بروند. چون به‌صورت مرتب هر چند وقت یکبار آیت‌ا... هاشمی به منزل حضرت امام(ره) رفت و آمد کرده و جویای احوال همسر حضرت امام(ره) بودند. ایشان گفتند من شنیده‌ام شما (آیت‌ا... هاشمی) نمی‌خواهید در انتخابات شرکت کنید. آیت‌ا... هاشمی هم صراحتا گفتند من قصد شرکت در انتخابات را ندارم. ایشان گفتند شما چطور نمی‌خواهید در انتخابات شرکت کنید. شما این انقلاب را می‌خواهید به دست چه کسانی بسپارید؟ مگر امام(ره) انقلاب را به شما نسپرد. اینجا بود که آیت‌ا... هاشمی به درخواست همسر حضرت امام(ره) تصمیم گرفتند وارد صحنه رقابت‌های انتخاباتی شوند. البته سیل درخواست‌های مردمی، دانشگاهی و نخبگان و حتی مراجع در قم، مشهد و... شرایط روز کشور نیز از دیگر دلایل است.
 
* به‌خاطر دارم این مساله را یک بار از آیت‌ا... هاشمی سوال کردم که چگونه یخ روابط میان تهران-ریاض شکسته شد؟ شما چه کاری انجام دادید؟ ایشان گفتند تواضع در عین اقتدار، ایشان تعریف کردند که در آن زمان من رئیس‌جمهور و امیر عبدا... ولیعهد عربستان بود. در حاشیه اجلاس‌ها و کنفرانس‌های بین‌المللی مقامات کشورهای مختلف با یکدیگر بر اساس عرف رایج دیپلماتیک دیدار می‌کنند. اجلاس کشورهای اسلامی در سنگال برگزار شد. امیر عبدا... گفته بودند که آیت‌ا... هاشمی می‌بایستی به اتاق من بیایند. آیت‌ا... هاشمی به اتاق ایشان می‌روند با اینکه گفته می‌شد از نظر پروتکل‌های دیپلماتیک بهتر می‌بود که ایشان نروند. این تواضع آیت‌ا... هاشمی و اقتدار در استدلال‌ها و مباحث فی‌مابین آغازی بر ارتباط میان تهران-ریاض می‌شود. آیت‌ا... هاشمی گفتند در نتیجه این مذاکرات هر دو طرف به این نتیجه رسیدیم که در بسیاری از موارد هر دو دیدگاه‌های بسیار نزدیکی نسبت به یکدیگر و جهان اسلام داریم. این سخنان فتح بابی برای آغاز روابط شد. به‌گونه‌ای که آیت‌ا... هاشمی صراحتا می‌گفتند که ایران هیچ‌گونه درگیری با همسایگان خود ندارد.
 
 
*یکی از دستاوردهای همین تواضع این بود که در ملاقات آیت‌ا... هاشمی از امیرعبدا... خواستند که موافقت عربستان و کشورهای همراه، با برگزاری کنفرانس سران کشورهای اسلامی در تهران اعلام شود که امیرعبدا... هم این درخواست را می‌پذیرد و این موفقیت بزرگ دیپلماسی در اوج فشارهای دهه هفتاد در سیاست خارجی برای ایران به‌دست می‌آید، البته این اجلاس پس از پایان دوره ریاست جمهوری آیت‌ا... هاشمی رفسنجانی و در دوره مسئولیت رئیس دولت اصلاحات در تهران برگزار شد اما امیرعبدا... که شخصا در این اجلاس شرکت کرده بود در مذاکرات و جلسات با مقام معظم رهبری و ریاست جمهوری صراحتا اعلام کرد که به‌خاطر آقای هاشمی، با برگزاری این اجلاس در تهران موافقت کردم.
 
*ایشان- آیت الله هاشمی- بارها می‌گفتند که در زمان حیات حضرت امام(ره) خدمت ایشان رفته و 7 مورد را خدمت ایشان مطرح کرده و گفتم اگر شما این موارد را در زمان حیات خود انجام ندهید پس از شما کسی این موارد را انجام نخواهد داد. یکی از این موارد گفت‌وگو با آمریکا بود. ایشان می‌گفتند کسی که منطق و استدلال قوی دارد مذاکره را بد نمی‌داند، اما مهم این است که از این مذاکرات چه دستاوردهایی می‌خواهید داشته باشید.