تاریخ : 18:05 - 1398/06/29
کد خبر : 73692
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبر خوب مدیر عامل صندوق شستای تامین اجتماعی برای کارگران و مردم

چاقو زیرگلوی مدیر حقوقی ما گذاشتند/ بزرگترین مزایده املاک کشور را برگزار می‌کنیم

خبر خوب مدیر عامل صندوق شستای تامین اجتماعی برای کارگران و مردم

مدیرعامل شستا به اعمال نفوذهای همراه با نقشه هماهنگ شده برخی افراد اشاره کرده و گفت: در یکی از پرونده‌های ما؛ مدیر حقوقی شرکت را مورد ضرب و شتم قرار دادند. فیلم این حمله موجود است و کاملا واضح است که چاقو زیر گلوی این مدیر گذاشتند و تهدید کردند که چک‌ها را پس بدهید تا کاری با شما نداشته باشیم.

به گزارش کارگر آنلاین ، محمد رضوانی‌فر (مدیرعامل شستا) در گفتگوی خود با ایلنا، با بیان این مطلب که صحبت‌هایی که من مطرح می‌کنم و گزارش‌ها و پرونده‌هایی که بیان می‌شود، تاکنون در هیچ‌ کجا مطرح نشده است و من تصمیم دارم برای اولین بار در ایلنا آنها را مطرح کنم زیرا این رسانه جایگاه ویژه‌ای در فضای اطلاع‌رسانی کشور دارد و با توجه به ماهیت کارگری آن لازم دیدم که اولین گزارش خود را در این رسانه مطرح کنم، به شرح برنامه‌های شستا و بورسی شدن آن پرداخت. او همچنین در این گفتگو از پروندهای حقوقی سخن به میان آورد که برخی از آنها به تهدید فیزیکی رسیده است. مشروح گفتگوی ایلنا با مدیرعامل شستا را در ادامه می‌خوانید.
 
در مقطعی موضوع سازمان تامین اجتماعی و شستا به غایت سیاسی و قضایی شد
 
محمد رضوانی‌فر با اشاره به همکاری مجموعه تحت مدیریت خود با نهادهای نظارتی و بازرسی گفت: در تمام گزارش‌هایی که به نهادهای بالادستی و نظارتی ارائه کردیم اعداد و ارقام پایه اصلی گزارش‌های ما بوده و سعی کردیم تمام آنها مستند به آ‌مار و گزارش حسابرسان و کارشناسان باشد تا هیچ‌گونه شک و شبهه‌ای در آن وجود نداشته باشد.
 
وی تصریح کرد: من اصلا به دنبال این نیستم که این سازمان را با دیگر نهادهای دولتی یا حاکمیتی مقایسه کنم. در مقطعی موضوع سازمان تامین اجتماعی و شستا به غایت سیاسی و قضایی شد و در برهه‌ای از زمان برخی مدیران تعاملات چندانی با سازمان‌های نظارتی و مجلس نداشتند این درحالی است که مجموعه چه بخواهد چه نخواهد باید با مجلس در تعامل باشد.
 
شستا مجموعه‌ای نامتقارن از صنایع
 
پدر خانواده از بچه‌ها کوچکتر است
 
مدیرعامل شستا با اشاره به تنوع فعالیت این هلدینگ گفت: ما در شستا با حجم تنوع بسیاری روبرو هستیم به‌طوری‌که یک بخش داروسازی داریم و بخش دیگر مجموعه‌ای مانند رایتل یا پتروشیمی. نکته دیگر آن است که در این خانواده‌ای که زیر یک چتر قرار گرفته؛ پدر خانواده از بچه‌ها کوچکتر است مثلا سازمان شستا 20 سال است تاسیس شده در صورتی که ما شرکتی داریم که 80 سال قدمت دارد.
 
وی ادامه داد: امروز شرکت‌هایی که زیر پک پرچم جمع شده‌‌اند، بخشی ایجادی و بخشی رد دیون هستند و گاها مشاهده می‌کنیم که هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند.
 
رضوانی‌فر ادامه داد: تقریبا 45 درصد پرتفوی ما رد دیونی است یعنی شرکت‌هایی که به‌جای مطالبات خود از سوی دولت دریافت کرده‌ایم و اکنون تجمیع این مجموعه‌ها چیزی به نام شستا شده است. حتی در بخش‌های ایجادی که خودمان آنها را احداث کردیم، قسمت‌هایی وجود دارد که از سر تکلیف یا در تعاملات با نمایندگان مجلس شکل گرفته است با وجود تمام این مسائل شستا امروز به فعالیت خود ادامه می‌دهد.
 
مدیرعامل شستا ادامه داد: ما در شستا مجموعه‌ استراتژی خود را در 10 محور تعریف کردیم. اولین محور ما که دغدغه همیشگی شستا بوده، بحث ساماندهی است. برخی فکر می‌کنند که ساماندهی یعنی واگذاری درحالی‌که منظور ما از این موضوع اعم از ادغام، انحلال، بورسی کردن، خرید سهام و واگذاری است. ما یک پرتفوی داریم که به بنگاه‌داری نزدیک است و بازده کمی دارد. البته اول باید تعریف و معیار خود را از بازدهی مشخص کنیم آنهم در مجموعه‌ای که یک دارایی بین نسلی برای کارگران محسوب می‌شود.
 
به دنبال سهامداری هستیم نه بنگاهداری
 
۲۶ شرکت شستا در مرحله ادغام قرار دارند
 
وی ادامه داد: ما می‌خواهیم بیشتر سهام‌داری کنیم و کمتر بنگاه‌داری و البته بازدهی بیشتری داشته باشیم. برای این منظور یک برنامه اساسی تدوین شده و اکنون ما در آن ریل قرار گرفتیم و تا امروز 10 تا 15 درصد پیشرفت داشته‌ایم. امروز ما می‌دانیم که چه تعداد شرکت را می‌توانیم ادغام، انحلال یا بورسی کنیم و چقدر را می‌توانیم واگذار کنیم و با منابع حاصل چه کاری باید انجام دهیم که اسم آن بنگاه‌داری نباشد و سهام‌داری کنیم آنهم با بازدهی بالا.
 
به گفته وی؛ اکنون 26 شرکت شستا در مراحل ادغام قرار دارند. رضوانی‌فر گفت: این تحرکات باعث می‌شود که انسجام مدیریت بیشتر شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند و در نهایت سودآوری بیشتر شود. در بخش انحلال ما یکسری شرکت داریم که دیگر موضوع فعالیت آنها از بین رفته حالا به خاطر تکنولوژی یا شرایط بازار.
 
۲۶ شرکت در مرحله ادغام و ۲۸ شرکت وارد بورس می‌شود
 
وی با اشاره به بورسی شدن شرکت‌های تابعه شستا گفت: امسال 28 شرکت به بورس وارد خواهند شد به‌طوری‌که 50 درصد از عرضه اولیه‌هایی که امسال در بورس صورت گرفته؛ متعلق به شستا بوده و در نهایت 28 شرکت را وارد بورس خواهیم کرد.
 
رضوانی‌فر ادامه داد: بحث بعدی افزایش کارآیی و نظارت بر عملکرد شرکت‌ها نیز مطرح است. اکنون ما برای همه شرکت‌ها اقدام به صدور کارنامه کرده‌ایم یعنی بر اساس 20 شاخص که بر اساس نظر نخبگان و استانداردهای روز دنیا تعیین شده، عملکرد سه ماهه شرکت‌ها را نمره دادیم. امروز ما کارنامه 187 شرکت شستا که مربوط به عملکرد سه ماهه آخر آنهاست را در اختیار مدیران آنها قرار دادیم تا بر اساس آن؛ نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند.
 
مدیرعامل شستا در خصوص افزایش سود و میزان بازدهی این مجموعه گفت: ممکن است برخی بگویند این مسئله به خاطر تغییرات نرخ ارز است که البته تا حدی این حرف درست است اما صحبت ما این است که با دیگران نیز مقایسه کنیم؛ اگر در بحث دارو ما رشد 300 درصدی داشتیم، با 30 شرکت بورسی نیز مقایسه کنند. اگر افزایش نرخ ارز برای ما بوده برای آنها نیز اعمال شده است.
 
وی در خصوص روند اصلاحات در مجموعه تحت امر خود گفت: در این حوزه باید کارهای زیادی انجام شود ازجمله اصلاح فروش، اصلاح خرید، اصلاح فرآیند ترکیب محصولات و دیگر موارد. ما باید از ظرفیت‌های قانونی حداکثر استفاده را ببریم. سال گذشته با کمک سازمان تامین اجتماعی ما از ظرفیت بند و تبصره 5 در خصوص تهاتر با بدهی‌های بانکی به خوبی استفاده کردیم که نتیجه‌اش این شد که امسال هزینه مالی ما بسیار کاهش پیدا کرده است. این اتفاق نتیجه تعامل با نمایندگان مجلس است که به ظرفیت آنها نیز قبلا اشاره کردم.
 
بیش از ۷۰ هزار پروژه‌ نیمه‌تمام در کشور داریم
 
رضوانی‌فر با اشاره به پروژه‌های شستا گفت: برنامه چهارم ما تمرکز بر روی همین موضوع است. یکی از مسائل بزرگ ما در شستا سر و سامان دادن پروژه‌هاست. ما ابتدا شروع به بررسی کردیم که این پروژه‌ها در چه مرحله‌ای قرار دارند و با توجه به محدودیت منابع و زمانی پروژه‌هایی که باید بر روی آن تمرکز کنیم را مشخص کردیم.
 
وی با اشاره به وضعیت نابسامان پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور گفت: ما الان بیش از 70 هزار پروژه‌ نیمه‌تمام در سطح کشور داریم که علاوه بر معطل ماندن سرمایه‌های کشور باعث ایجاد عدم اطمینان و ناامیدی در بین مردم شده‌اند. بنابراین با توجه به تغییرات بزرگی که در نرخ ارز بر اقتصاد کشور اتفاق افتاده بود، پروژه‌ نیمه‌تمام خود را به‌روزرسانی کردیم و تمرکز را روی پروژه‌‌هایی گذاشتیم که ضرورت آنها مشخص شده است و اکنون به صورت هفتگی پیشرفت آنها را بررسی می‌کنیم.
 
مدیرعامل شستا با اشاره به هجمه‌های اخیر علیه این مجموعه که با هدف ضربه وارد آوردن به آن طرح می‌شود، گفت: پرونده‌های حقوقی و پیگیری مطالبات باعث به وجود آمدن این جو شده است. ما کمیته‌ای به اسم وصول مطالبات تشکیل دادیم که به صورت جدی پرونده‌های حقوقی را پیگیری می‌کند. مواردی وجود دارد که شخص، معامله‌ای در یک بستر ناسالم تجاری انجام داده است. یعنی از همان اول بستر انجام این‌گونه معاملات سالم نبوده که منجر به این شده پول شرکت‌های ما را ندهند که بعضی از آنها بیش از یک دهه است بر همین اساس ما تیم حقوقی هلدینگ‌ها و به تبع آن تیم حقوقی شرکت‌ها را تقویت کردیم و آیین‌نامه به خدمت گرفتن وکلا را به‌روزرسانی کردیم و فشار پیگیری پرونده‌ها را به صورت روزانه انجام می‌دهیم.
 
سوگند خوردم پیگیر حقوق کارگران باشم
 
کتابچه مطالبات ۱۵ هزار میلیارد تومانی شستا را در اختیار سازمان‌های نظارتی قرار داده‌ایم
 
وی در خصوص میزان پرونده‌های حقوقی شستا نیز گفت: همان‌طور که آقای وزیر اعلام کردند رقمی نزدیک به 15 هزار میلیارد تومان است که البته هر پرونده در مراحل مختلفی است. من در این بحث هیچ تعارفی ندارم و شخصا سوگند یاد کردم که به صورت جدی پیگیر حقوق کارگران باشم.
 
رضوانی‌فر گفت: ما می‌دانیم که این روندی که آغاز کردیم صدای خیلی‌ها را درآورده است. بالاخره افرادی که نابحق منابعی را از این مجموعه خارج کردند نگران شفاف‌سازی و پیگیری جدی پرونده‌ها هستند. برخی از این افراد عادت کردند که چیزی را بکنند و دل‌خوش کنند به تغییرات مدیران و مرور زمان باعث بشود که دیگر کسی دنبال آن نیاید اما ما کاری کردیم که دیگر این اتفاقات به راحتی رخ ندهد. کتابچه مطالبات 15 میلیارد شستا که با جزئیات دقیق هر پرونده و آخرین گردش کار آن تدوین شده را در اختیار تمام سازمان‌های نظارتی ذیربط قرار دادیم و دقیقا معلوم است که کدام پول در چه سالی و در زمان کدام مدیریت به چه شکلی از مجموعه خارج شده است. بدون تعارف، هرقدر ما تحت فشار قرار بگیریم یا فحش بشنویم، آن را پیگیری خواهیم کرد. این پول سود خالصی است که اگر به سیستم وارد شود باعث تحول بزرگی در مجموعه شستا می‌شود. از طرف دیگر این پیغام فرستاده می‌شود که دیگر نمی‌توان به راحتی پول مجموعه کارگران را خورد.
 
درباره پرونده‌ها اطلاع‌رسانی می‌کنیم تا مشخص شود چه افرادی سرمایه کارگران را با اعمال نفوذ به یغما بردند
 
مدیرعامل شستا تصریح کرد: ما در این حوزه از همه کمک می‌خواهیم ازجمله رسانه‌ها که در موقع مناسب پرونده‌ها را با تمام اطلاعات و اسامی در اختیار شما قرار می‌دهیم تا مشخص شود چه افرادی سرمایه کارگران را با شیوه‌های خارج از بستر تجاری و با اعمال نفوذ به یغما بردند.
 
 اسم شخصی را نمی‌آورم زیرا الان فایده‌ای ندارد
 
برخی با نقشه هماهنگ آدم فرستادند تا در سیستم به نفع آنها اعمال نفوذ کند
 
وی در خصوص میزان اثرگذاری مدیران ارشد شستا بر این تخلفات و در پاسخ به این پرسش که آیا در زمان مرتضوی بیشترین تخلفات رخ داده، گفت: من نمی‌خواهم اسم شخصی را بیاورم زیرا حس می‌کنم که الان فایده‌ای ندارد اما می‌توان به راحتی حدس زد. چیزی که می‌توانم به جرأت بگویم این است که سه - چهار مدیر اخیر شستا که در دولت تدبیر و امید آمدند جزو مجموعه پاک دست‌ترین مدیرانی بودند که در مجموعه نظام مدیریتی کشور وجود داشتند. البته طبیعی است که این سطح سلامت در مجموعه مدیران میانی ما نبوده است. ضمن آنکه در برخی مواقع از بیرون ازسوی اعمال کنترل و نظارت‌های ما نهایت سوءاستفاده شده است و برخی از آنها با نقشه هماهنگ شده آمده‌اند؛ اینکه آدم بفرستند در سیستم که به نفع آنها اعمال نفوذ کنند.
 
چاقو زیرگلوی مدیر حقوقی ما گذاشتند
 
رضوانی‌فر افزود: نکته دیگر این است که اسامی این افراد موجود است و ما آن را در اختیار سیستم‌های نظارتی قرار دادیم و جالب این است که آنها اکنون چندین برابر آن پول‌ها را در اختیار دارند اما فکر می‌کنند که پیگیری نمی‌شود یا با یک تهدید و ترساندن؛ ما عقب خواهیم کشید. به طور مثال در یکی از پرونده‌های ما؛ مدیر حقوقی شرکت را مورد ضرب و شتم قرار دادند. فیلم این حمله موجود است و کاملا واضح است که چاقو زیر گلوی این مدیر گذاشتند و تهدید کردند که چک‌ها را پس بدهید تا ما دیگر کاری با شما نداشته باشیم. اینها افرادی هستند که برای 15 میلیون آدم می‌کشند چه برسد به 15 هزار میلیارد تومان. این‌گونه اتفاقات حداقل هزینه‌هایی است که سیستم ما باید پرداخت کند و ما کاملا آمادگی آن را داریم.
 
به زودی بزرگترین مزایده املاک کشور را برگزار خواهیم کرد
 
وی در خصوص سبک‌سازی و ساماندهی زیرمجموعه شستا گفت: ما یکسری دارایی‌های غیرمولد داریم که آنها را باید به دارایی‌های مولد تبدیل کنیم. ما لیست همه املاک مازاد شستا را مشخص کردیم و به زودی در هفته‌های آینده یکی از بزرگترین مزایده املاک کشور را برگزار خواهیم کرد. در همه بخش‌ها از کارشناسی تا باز کردن پاکت‌ها سعی کردیم که به صورت شفاف عمل کنیم به‌طوری‌که در روز بازگشایی پاکت‌ها با حضور تمام نمایندگان سازمان‌های بازرسی و دیوان محاسبات در سالن تلاش و به صورت مستند با پنج دوربین فیلمبرداری خواهد شد و منابع حاصل از فروش این املاک مستقیما صرف توسعه همان شرکت‌ها خواهد شد.
 
همه معوقات شرکت‌ها را تسویه کرده‌ایم
 
شستا نهایتا در آبان وارد بورس می‌شود
 
مدیرعامل شستا با بیان این مطلب که با وجود شرایط سخت اقتصادی، ما اکنون در هیچکدام از شرکت‌ها معوقات نداریم و تا پایان تیر ماه همه را تسویه کردیم، به روند بورسی کردن شستا اشاره کرد و گفت: دستور ویژه رئیس‌جمهور در ابتدای سال این است که هرچه زودتر این فعل صورت بگیرد و ما امسال شاهد بزرگترین عرضه در بورس خواهیم بود. بر همین اساس ما مجمع شستا را در هفته‌های آینده انجام خواهیم داد و انتظار داریم نهایتا در آبان ماه شستا وارد بورس شود. بحث افزایش سرمایه شستا نیز با حمایت سازمان به زودی صورت خواهد گرفت.
 
پروژه‌ سیمان العماره در عراق آماده‌ بهره‌برداری است
 
وی با اشاره به فعالیت‌های بین‌المللی این مجموعه نیز گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که وجود دارد ما توسعه تعاملات بین‌المللی را جدی گرفتیم و از راه‌های مختلف این کار را انجام می‌دهیم. پروژه‌ العماره در عراق که برای سیمان است، آماده‌ بهره‌برداری است هرچند اکنون عراقی‌ها به اندازه کافی در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌اند.
 
وی افزود: منابع ارزی حاصل از صادرات را در 17 هفته اول سال جاری به میزان 2/98 درصد ایفا کردیم و ارز حاصل از صادرات را در سامانه نیما به فروش رساندیم.
 
اعتراف می‌کنم که از ظرفیت خانم‌ها و برادران اهل سنت به میزان کافی در مدیریت استفاده نکردیم
 
رضوانی‌فر ادامه داد: در بخش توسعه منابع انسانی کارهای زیادی انجام دادیم ازجمله اینکه متوسط سن مدیران هلدینگ‌ها را به میزان 8 تا 10 سال کاهش دادیم هرچند اعتراف می‌کنم در خصوص خانم‌ها و برادران اهل سنت به میزان کافی از ظرفیت آنها در بخش مدیریت استفاده نکردیم و سعی داریم این روند را اصلاح کنیم.
 
فروش تجمیعی هلدینگ‌ها با ۷۰ درصد رشد به ۲۰ هزار میلیارد رسیده است
 
وی از ارائه برخی آمار در چهار ماه ابتدایی سال جاری خبر داد و گفت: فروش تجمیعی هلدینگ‌ها از 11 هزار میلیارد تومان سال گذشته امسال به 20 هزار میلیارد رسیده است. یعنی نزدیک به 70 درصد رشد داشته است. البته تمام این اتفاقات و ادامه این روند در راستای خروج از بنگاه‌داری و رفتن در نقش سهام‌داری است. ما مجموعه خود را ساماندهی می‌کنیم که الزاما کوچک شدن نیست بلکه هدف ما بالا رفتن بازدهی است.
 
مدیرعامل شستا افزود: اکنون یک دوره ویژه در شستا ایجاد شده است. شخص آقای شریعتمداری سابقه بازرگانی و مدیریت دارند ضمن آنکه ایشان به صورت جدی در بحث معیشت در زندگی کارگران بحث دارد. من در جلسات شاهد هستم که اگر 10 تماس گرفته می‌شود و در مورد مجموعه‌های شستا سوال می‌شود، حتما نیمی از سوالات این است که وضعیت حقوق کارگران چگونه است؟