تاریخ : 20:27 - 1398/07/02
کد خبر : 73783
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

بالاخره اقتصاد ایران در دست کیست؟

بالاخره اقتصاد ایران در دست کیست؟

طبق اعلام معاون وزارت اقتصاد اندازه دارایی های دولت حدود١٨.٣ هزار هزار میلیارد تومان است.

به گزارش کارگر آنلاین ، کانال تلگرامی مکتوبات یادداشتی از مجید شاکری درباره اقتصاد ایران را منتشر کرد.
 
بوروکرات های دولتی در همه دوره های ریاست جمهوری دوست دارند وانمود کنند دولت کنترلی بر اقتصاد ندارد و نهادهای نظامی، موسسات و بنیادها همه اقتصاد ایران را قبضه کرده اند. ان ها مدعی هستند و این ادعا به شدت با پیوست رسانه ای تقویت می شود که دولت هیچ کاره است و  همه اشکال سرمایه در انحصار نهادهای موازی است. آیا این گزاره صحیح است؟
 
طبق اعلام معاون محترم وزارت اقتصاد اندازه دارایی های دولت حدود١٨.٣ هزار هزار میلیارد تومان است. چنان که مطلعید بدهی های دولت در نقطه أوج خود حدود ٧٥٠ هزار میلیارد تومان بوده است به بیان دیگر سرمایه در اختیار دولت کمی بی ش از١٧ هزار هزار میلیارد تومان است.
 
اصلی ترین و مهمترین نهادهای اقتصادی که تحت کنترل دولت  نیستند و در نحوه تامین درامد  هم قید برون سازمانی علنی ندارند شامل ستاد اجرایی، بنیاد مستضعفان، بنیاد تعاون سپاه، بنیاد تعاون ناجا، بنیاد تعاون ارتش هستند. اگر چه درباره بنیاد مستضعفان عدد دارایی ها در صورت های حسابرسی شده اش تا پایان سال ٩٤ مشخص است( ٥٦ هزار میلیارد تومان) اما درباره الباقی این نهادها صورت مالی ای دو دست نیست.
 
با این همه رویترز براوردی نسبتا متاخر (٢٠١٣) از کل دارایی های ستاد اجرایی فرمان امام ارائه کرده که حدود ٩٥ میلیارد دلار( حدود ٤٠٠ هزار میلیارد تومان) است. اگر چه به وضوح و به دلائل بسیار سایز سرمایه و نیز سایز دارایی های تحت کنترل سه بنیاد تعاون نظامی کمتر از ستاد اجرایی است اما برای راحتی خیال بروکرات های دولتی فرض می گیریم این سه نهاد هم دقیقا هم سایز ستاد اجرایی هستند و باز فرض می گیریم اصلا بدهی ندارند و دارایی ان ها متناظر با سرمایه ان هاست. واضح است که این فرض ها نتایج را شدیدا به نفع ادعای دولتی ها تورش دار می کند چنان که مثلا اندازه بدهی های بنیاد تعاون ناجا به قوامین مشخص و در صورت های قوامین مشخص است.
 
با همه این فرض ها جمع کل دارایی این پنج نهاد اصلی برابر است با هزار و ششصد و پنجاه و شش هزار میلیارد تومان.
 
به بیان دیگر با همه این تورش ها به نفع دولت، کل سایز همه  این پنج نهاد کمتر از نه درصد دارایی های دولت است.
 
دارایی های اقتصاد ایران در اختیار دولت است، این با من و شماست که به بروکرات های دولتی- متعلق به هر جناحی که می خواهد باشند- فرصت می دهیم ناکارآمدی خود را پشت چنین ادعاهای به وضوح غلطی پنهان کنند.
 
توجه کنید که ان چه حساب شد دارایی های خود دولت است نه دارایی های تحت اختیار ان و بنیاد شهید، صندوق های بازنشستگی،... اصلا در دارایی دولت محاسبه نشده!