تاریخ : 17:30 - 1398/07/08
کد خبر : 73860
سرویس خبری : فرهنگی
 

چگونگی نفوذ ابتذال فرهنگی در مراسم آیینی

حجت‌الاسلام خادمیان تشریح کرد؛

چگونگی نفوذ ابتذال فرهنگی در مراسم آیینی

مدرس حوزه و دانشگاه با بیان اینکه منبری‌ها باید توجه کنند که منبر بی‌مطالعه زینت شیطان است، اظهار کرد: باید در برابر کتاب‌ها و شبه شعر‌هایی که برخی پیاده‌نظام طاغوت فرهنگی در مجالس آیینی، به واسطه برخی شاعرنما‌های بی‌سواد، ترویج می‌دهند حساس و مراقب باشیم.

به گزارش کارگر آنلاین ، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدحسین خادمیان نوش‌آبادی، مدرس حوزه و دانشگاه، در گفت‎وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سؤالی مبنی بر آسیب‌شناسی تکیه‌ها و افزایش بدون قاعده آن‌ها در قبال کاهش مرکزیت فعالیت‌های مسجدی در برنامه‌های عزاداری حسینی طی سال‌های اخیر و به تبع آن ترویج فرهنگ عزاداری‌های ضعیف و خنثی گفت: قطعاً اگر عزاداری‌ها با محوریت مساجد و حسینیه‌ها شکل گیرد و توأم با برنامه‌های قرآنی وعظ و خطابه باشد، بسیار مفید و اثرگذار خواهد بود؛‌ البته نباید در این میان از عزاداری‌ها و هیئت‌های خانگی هم غافل شد؛ این مسئله باید همچنان حفظ شود.
 
وی افزود: گسترش هیئت‌ها باتوجه به گسترش جمعیت و ترافیک‌ اشکالی ندارد، اما اگر صرفاً ایجاد یک مرکز خالی از محتوا باشد، نوعی آفت محسوب می‌شود. برای مثال جلسه‌ای را ایجاد می‌کنند و نمی‌توانند خوب آن را اداره و شاخصه‌ها را رعایت کنند و در نهایت آن هیئت به یک آفت تبدیل می‌شود؛ امروز از آسیب‌های این‌چنینی زیاد مشاهده می‌شود.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه تصریح کرد: بدون شک هیئت مذهبی هفتگی با محوریت مساجد بهترین سنگر و مستحکم‌ترین دژ در مقابل تهاجم فرهنگی است و همه ما کما بیش شاهد بوده‌ایم که گرایش به فساد و انحراف در کسانی که با این هیئت‌ها ارتباط تنگاتنگ داشته‌اند بسیار کمتر از دیگران بوده است؛ از این رو منادیان اباحی‌گری در سال‌های اخیر با نشانه گرفتن این مراکز حساس و تأثیرگذار و با القای انواع شبهات، سعی در به رکود کشیدن این مراکز داشته‌اند.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان نوش‌آبادی با بیان اینکه برخی اوقات تعدد هیئت‌ها موجب می‌شود که مدیران آنها نتوانند از گوینده‌ها و مداحان خوب استفاده کنند، ادامه داد: در این شرایط هر فردی را برای سخنرانی یا مداحی دعوت می‌کنند تا هر مطلبی را که می‌تواند بگوید و به مخاطب ارائه کند؛ در نهایت همین امر باعث می‌شود که هیئت از کیفیت خوب و شاخصه‌های اصلی برخوردار نمی‌شود.
 
وی بیان کرد: از یک نگاه ما با هیئت تراز فاصله بسیاری داریم و مقصر اصلی هم هیئت‌هایی هستند که صاحب رسانه و تأثیر‌ند. این هیئت‌ها متأسفانه گوینده‌ها و مداحانی را انتخاب می‌کنند که با شاخصه‌های هیئت تراز اسلامی فاصله بسیاری دارند. بسیار ناراحت می‌شوم وقتی به هیئت یا منبری می‌روم که افراد پامنبری و مسن آنجا می‌گویند که فلان مطالب را نشنیده‌ایم و گاهی ما باید بجنگیم برای چیزی که هست و دیگران آن را غلط بیان کرده‌اند.
 
این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه برخی از افراد که به‌ عنوان بلند‌گو‌هایی که ما در برخی هیئت‌ها داریم و به عنوان رسانه در عرصه مذهبی شناخته می‌شوند، خودشان با شاخصه‌های اسلامی فاصله دارند، اظهار کرد: از یک نظر هم باید همین خیرالموجودین را داشته باشیم، چرا که اگر این هم نباشد گرفتار خواهیم شد. اگر ذره‌ای فرهنگ صحیح آیینی برای مردم ما باقی‌مانده است، مدیون همین جلسات عزاداری و هیئت‌هاست و اگر همین میزان هم گرفته شود، مردم در همین حد نیز با دین آشنا نخواهند شد.
 
وی با اشاره به خاطره‌ای از آیت‌الله جوادی آملی، ادامه داد: ایشان چند سال پیش نصیحتی را به اهل منبر داشتند و آن این بود که در طول روز تنها یک منبر را قبول کنید و اگر دو منبر داشته باشید آفت خواهد داشت. زمانی که به ایشان گفتم که مجبور هستیم و نمی‌توانیم، ایشان فرمود: «اگر مجبور شدید و حجت شرعی پیدا کردید، یکی شب و یکی ظهر منبر داشته باشید». این یعنی اگر یک روحانی بگوید که از اذان مغرب تا ۱۲ شب منبر دارم، قطعاً اگر مطالعه هم داشته باشد، خستگی جسمی و روانی‌اش اجازه نمی‌دهد که بخواهد حق مطلب را ادا کند.
 
منبر بی‌مطالعه زینت شیطان است
 
حجت‌الاسلام والمسلمین خادمیان با بیان اینکه در هیئت امام حسین(ع) گاهی باید جلسات را تجمیع کنیم و به دنبال چهره‌ها نباشیم به ایکنا گفت: چهره‌ها در قیامت برای ما کاری نمی‌کنند. پسر شیخ عباس قمی خاطره‌ای را تعریف می‌کرد که «روزی حال منبر رفتن نداشتم و مطلبی را هم برای عرضه آماده نکرده بودم، اما با خود گفتم هر آنچه به ذهنم آمد می‌گویم؛ در جلسه حاضرم شدم و اتفاقاً جلسه خوبی شد که مورد علاقه هم قرار گرفت». آن‌هایی که اهل منبر هستند می‌دانند که گاهی شیطان به منبر بی‌مطالعه زینت می‌دهد و باعث می‌شود که نفسش لذت ببرد؛ بعد ادامه داد: «همان شب خواب پدرم را دیدم که به من گفت اگر به ماست فروش مراجعه کنی و او سر کاسه را کمی خالی بریزد فقط به تو مدیون است چراکه یک ملاقه را کم ریخته است؛ اما اگر منبر رفتی و مطالبی را بدون مطالعه گفتی ولو بی‌مطالعه معلوم نیست که چقدر مدیون خواهی بود، چرا که هرکدام از کسانی که در پای منبر تو هستند سخن تو را برای دیگران و دیگران برای سایر مردم نقل می‌کنند و این گونه می‌شود که یک منبر تو باعث می‌شود تا صبح قیامت در پیشگاه خدا پاسخگو باشی»؛ و در آخر پدرش در خواب به ایشان می‌فرماید: «دیگر بدون مطالعه منبر نرو».
 
وی افزود: خدا حاج احمد سالم را رحمت کند که می‌گفت: «ما دو ماه به محرم مانده به کربلا می‌رفتیم و از امام حسین(ع) می‌خواستیم که هم سوز و هم سبک به ما بدهد؛ ضجه می‌زدیم که سبک می‌گرفتیم. سبک‌های سنگین و ماندگار را شاهد بودیم که هم متانت داشت و هم پیام.»
 
از اعتلا تا ابتذال
 
این استاد دانشگاه تصریح کرد: زمانی شاعری به نام ژان دو لافونتن فرانسوی یک شعر بی‌محتوا را با مضمون «زاغکی قالب پنیری دید... روبهک جست و طعمه را بربود» را سرود. بعد بدون این که کمی فکر شود که آیا اصلاً روباه پنیر می‌خورد یا نه، طاغوت فرهنگی آن را وارد کتب درسی کرد و سبب شد کودکان ما شکل و قیافه اهل اختلاس را غلط یاد بگیرند و روباه‌ها مرغ‌ها را دزدیدند و ما فکر کردیم روباه فقط پنیر می‌دزدد.
 
وی تأکید کرد: ابتذال فرهنگی حتی در شعر آیینی هم خطرناک است. حتی طاغوت فرهنگی اشعار آیینی را هم هدف می‌گیرد تا آن را هم به ابتذال بکشاند و از طریق آن آیین ملت ایمانی را مبتذل سازد. مؤمنان باید مراقب نفوذ طاغوت فرهنگی باشد. هم به کتاب‌های درسی حساس باشند و هم شبه شعر‌هایی که برخی پیاده‌نظام طاغوت فرهنگی در مجالس آیینی به واسطه برخی شاعر نما‌های بی‌سواد ترویج می‌دهند. امت باید مراقب ابتذال فرهنگی و طاغوت فرهنگی باشد.
 
انتهای پیام