تاریخ : 13:07 - 1398/07/17
کد خبر : 73974
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

ورود مجلس به یک مسئله مهم کارگری

کمیسیون اجتماعی مجلس برای آزادی کارگران هفت‌تپه آستین بالا بزند؛

ورود مجلس به یک مسئله مهم کارگری

اولیا علی‌بیگی با انتقاد از بازداشت کارگران هفت‌تپه گفت: کارگران تنها به دنبال مطالبات صنفی خود هستند و برخوردهای قهری، شرایط را بحرانی‌تر می‌کند.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از ایلنا، بازداشت نمایندگان کارگرانِ معترضِ هفت‌تپه در میانه‌ی راه شوش-تهران، انتقادات بسیاری برانگیخت. سه روز بعد از این بازداشت، فراکسیون کارگری و کمیسیون اجتماعی مجلس که این کارگران برای دیدار با آنها از شوش حرکت کرده بودند، از پیگیری برای آزادی این کارگران خبر می‌دهند.

از سوی دیگر، این اتفاق، موجب انتقاد تشکل‌های عالی کارگری شده است؛ اولیا علی‌بیگی (رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور) می‌گوید: من اعتقادم این است که هر نوع برخورد قضایی و امنیتی با مسائل کارگری به جز اینکه شرایط را بحرانی‌تر بکند، نتیجه‌ای ندارد؛ مسائل و اختلافات کارگری در حوزه روابط کار قرار می‌گیرد و بهتر است این مسائل از مراجع حل اختلاف به صورت سه‌جانبه و از طریق گفتگو حل شود؛ لذا به جای برخورد قضایی و امنیتی، باید با کارگران و نمایندگان آنها گفتگو کنند.

نماینده عالی کارگران کشور تاکید می‌کند: «برخورد» فی‌نفسه مشکلات را بیشتر می‌کند و هیچ کمکی به آرامش محیط کار و رفع بحران از جریان‌های کارگری نخواهد کرد.

«برخورد» مشکلات را بیشتر می‌کند

علی‌بیگی در ارتباط با نوع برخوردی که با کارگران هفت‌تپه در عوارضی خرم‌آباد صورت گرفته و منجر به بازداشت سه کارگر شده، می‌گوید: بازداشت این کارگران، رفتار مناسبی نبوده؛ بهتر بود اجازه بدهند این کارگران بیایند تهران و با نمایندگان مجلس و کمیسیون مربوطه گفتگو کنند و با مذاکره، مشکلات خود را حل کنند؛ تنها در آن صورت، راه‌حلی در جهت آرامش و رونق تولید پیدا می‌شد.

وی با بیان اینکه «اکثر کارگرانِ مطالبه‌گر دنبال حل مشکلات واحدها هستند و دنبال تنش و حاشیه نیستند» ادامه می‌دهد:  من تاکیدم این است که که فعالان کارگری که مطالبات جمعی و صنفی را دنبال می‌کنند، باید بسیار هوشیار باشند و به هیچ جریانی اجازه سوء‌استفاده ندهند.

رئیس هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور در پاسخ به این سوال که تشکل متبوع او که نمایندگی عالی کارگران را در بالاترین سطوح برعهده دارد، برای پیگیری آزادی بازداشتی‌های هفت تپه چه اقدامی خواهد کرد؛ می‌گوید: ما وظیفه‌مان پیگیری است؛ ولی مشخص است که این کارگران که در میانه راه تهران بازداشت شده‌اند، میهمان کمیسیون اجتماعی بودند ولی متاسفانه اجازه ندادند میهمان به میزبان ورود کند؛ لذا وظیفه میزبان یا همان کمیسیون اجتماعی مجلس است که ورود کند و برای آزادی این کارگران آستین بالا بزند.

متاسفانه برخی تشکل‌های رسمی را به رسمیت نمی‌شناسند

او در توصیف شرایط موجود اقتصادی و راه‌حل‌های خروج از بحران‌های کارگری گفت: ما در شرایطِ مطلوبی نیستیم؛ تحریم‌های ناجوانمردانه و یک طرفه، در پی ضربه زدن به ما هستند و از طرف دیگر، خصوصی‌سازی‌های غیرکارشناسی و نادرست، موجب شده که واحدهایی که مشکلی نداشته‌اند نیز متاسفانه امروز مشکل‌دار شوند؛ پس بهتر است در این شرایط خودمان با برخوردهای قهری، مشکل سومی ایجاد نکنیم؛ در این شرایط، من توصیه‌ام به کارگران و دولت این است که به صورت سه‌جانبه مشکلات را پیگیری کنند و لازمه این کار، این است که تشکل‌های رسمی کارگران را به رسمیت بشناسند تا بتوان مسائل و دغدغه‌های کارگران را از این طریق پیگیری کرد.

به گفته‌ی علی‌بیگی؛ متاسفانه برخی گروه‌ها، تشکل‌های رسمی کارگری را به رسمیت نمی‌شناسند و حاضر نیستند با تشکل‌ها گفتگو و رایزنی کنند.

علی‌بیگی در پایان تاکید می‌کند: سیستم قضایی و امنیتی، دولت، کارگر و کارفرما از طریق گفتگو و مذاکرات مشکلات را حل کنند نه با برخورد و تنش؛ فقط با گفتگو و مذاکره است که اجازه نمی‌دهیم دشمنان و بدخواهان سوء‌استفاده کنند؛ لاجرم بهتر است دستگاه‌های قضایی و امنیتی قبل از هر نوع برخورد با کارگران معترض، به وزارت کار و تشکل‌های کارگری مراجعه و در مورد مشکلات و کاستی‌ها گفتگو کنند و از این طریق مشکلات را حل کنند.