تاریخ : 12:50 - 1398/07/20
کد خبر : 74007
سرویس خبری : بهداشت و درمان
 

دشمن کلیه خود را در غذای روزانه ایرانی های بشناسید +راه حل سریع درمانی

دشمن کلیه خود را در غذای روزانه ایرانی های بشناسید +راه حل سریع درمانی

میزان نارسایی کلیه به مقدار املاح ،پروتئین،چربی و فسفر بستگی دار هرچقدر میزان این مواد بیشتر باشد نارسایی کلیه بیشتر است.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از برنا،  محمد حسین انوشه متخصص تغذیه؛ گفت:خوردن گوشت قرمز می تواند خطر ابتلا به نارسایی کلیوی را تشدید کند اما جایگزین کردن آن با پروتئین دیگر برای حتی یک روز می تواند این خطر را کاهش دهد.
 
وی اذعان داشت: وسعت نارسایی کلیه به مقادیر املاح ،چربی ،فسفر و پروتئین آن وابسته است هرچه میزان مواد نام برده بیشتر باشد نارسایی به همان نسبت بیشتر است.    
 
وی در ارتباط با میزان پروتئین موجود در بدن افراد بیمار گفت: پزشک مورد نظر با توجه به مقدار و اندازه کراتین موجود در بدن فرد بیمار میزان مصرف پروئین را کاهش یا حذف می کند.
 
 انوشه تصحیح کرد: استفاده از گوشت قرمز در افراد سالم موجب نارسایی کلیه نمی شود مگر افرادی که سابقه ناراحتی کلیوی داشته باشند همچنین پروتئین مصرفی افراد سالم هم باید کنترل شود تا موجب بیماری اوره و نقرس نشوند.
شیوه زندگی و درمان های خانگی
 
در طی بهبودی نارسایی حاد کلیه، پزشک رژیم غذایی خاصی را برای حفظ کلیه ها و کاهش کار آنها توصیه می کند.
 
ممکن است نیاز باشد نزد یک متخصص یا کارشناس تغذیه بروید تا رژیم غذایی مناسبی برای شما بنویسد.
 
بسته به شرایط بیماری شما، متخصص تغذیه موارد زیر را توصیه می کند:
 
1- مواد غذایی کم پتاسیم را مصرف کنید.
 
سیب، کلم پیچ، لوبیای سبز، انگور و توت فرنگی میزان پتاسیم کمی دارند.
 
موز، پرتقال، سیب زمینی، اسفناج و گوجه فرنگی پتاسیم زیادی دارند.
 
2- از مصرف غذاهای شور و پرنمک خودداری کنید.
 
برای کاهش سدیم خون باید از مصرف غذاهایی که نمک به آنها اضافه شده است خودداری کنید، مثل سوپ آماده، فست فودها، کنسروها، مواد غذایی فریز شده و آماده مثل شنسل آماده. همچنین مصرف تنقلات شور، کنسرو سبزیجات و غذاهای گوشتی آماده و پنیر ممنوع است.
 
3- میزان دریافت فسفر را کاهش دهید.
 
افزایش مقدار فسفر در خون باعث کاهش استحکام استخوان ها (ضعیف شدن استخوان ها) و خارش پوست می شود.
 
فسفر یک ماده معدنی است که در مواد غذایی مانند پنیر، شیر، حبوبات خشک، آجیل و کره بادام زمینی وجود دارد.
 
بعد از بهبودی نارسایی حاد کلیه، ممکن است نیازی به این رژیم غذایی خاص نداشته باشید که البته بستگی به نظر پزشک دارد. هر چند که همیشه باید یک برنامه غذایی سالم و صحیح داشته باشید.
 
پیشگیری از نارسایی حاد کلیه
 
نارسایی حاد کلیه اغلب قابل پیش بینی یا پیشگیری نیست، اما با مراقبت از کلیه ها می توان خطر بروز این بیماری را کاهش داد. لذا سعی کنید:
 
1- در مصرف داروهای مسکن احتیاط کنید.
 
موقع استفاده از داروهای مسکن بدون نسخه مثل بروفن، استامینوفن و آسپیرین خیلی مراقب باشید. مصرف مقادیر زیاد این داروها ابتلا به نارسایی حاد کلیه را افزایش می دهد، به خصوص اگر مبتلا به یک بیماری کلیوی، دیابت و فشار خون بالا هم باشید.
 
2- برای کنترل و بهبود مشکلات کلیوی، با پزشک خود همکاری کنید.
 
اگر بیماری کلیوی یا دیابت و یا فشار خون بالا دارید که ابتلا به نارسایی حاد کلیه را افزایش می دهند، با دقت به توصیه های پزشک خود عمل کنید تا بیماری خود را کنترل نمایید.
 
3- یک شیوه زندگی سالم را در پیش بگیرید.
 
ورزش کنید و یا از نظر بدنی فعال باشید، یک برنامه غذایی سالم و متعادل داشته باشید و از مصرف سیگار و مواد دخانی دوری کنید.