تاریخ : 14:35 - 1398/07/29
کد خبر : 74090
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

خبر خوش همسازی سازی حقوق بازنشستگان تا پایان سال دقایقی پیش اعلام شد

فرمول‌های «همسان‌سازی» چیست؟/ افزایش حقوق بازنشستگان با ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان شدنی‌ است

خبر خوش همسازی سازی حقوق بازنشستگان تا پایان سال دقایقی پیش اعلام شد

محمد اسدی از تدوین فرمول همسان‌سازی در زمان مرحوم نوربخش خبر می‌دهد و ابراز امیدواری می‌کند که قبل از پایان سال، پروسه‌ی اجرای آن کلید بخورد.

به گزارش کارگر آنلاین به نقل از یلنا، یازدهم مهرماه، وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در همدان گفت: با برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تدارک هستیم از ماه‌های پایانی سال و به تدریج، همسان‌سازی حقوق و دستمزد بازنسشتگان درون سازمان تامین اجتماعی با تکیه بر بودجه خود سازمان تا حد مقدور حل و فصل شود و از سال ۹۹ به نتیجه نهایی برسد.

پس از آن، علی اصغر بیات (رئیس کانون عالی بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی سراسر کشور) در شرایطی که سازمان از یک طرف مکلف به اجرای همسان‌سازی با منابع داخلی خود است و این تکلیف در برنامه ششم توسعه به صراحت آمده است و از سوی دیگر نزدیک به ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار و ۴۰ هزار میلیارد تومان به بانک‌ها بدهکار است، پیشنهادی برای اجرای همسان‌سازی و تحقق قانون مطرح نمود: «ما بحثی روی پولی که باید توسط دولت پرداخت شود، نداریم؛ قولی که وزیر کار و مدیرعامل سازمان داده‌اند، این است که  از اواخر سال، کار را شروع می‌کنند؛ ما هم می‌گوییم حتما شروع کنید؛ شما از همه جا طلبکار هستید؛ در این شرایط، با هر عددی که توان دارید کار  اجرای همسان‌سازی را شروع کنید؛ منتها این کار را با حضور نماینده کانون عالی بازنشستگان و با فرمولی که در زمان مرحوم نوربخش به آن رسیدیم، انجام دهید؛ همسان‌سازی را انجام دهید و احکام حقوقی بازنشستگان را با منظور کردن میزان افزایش همسان‌سازی، صادر نمایید و به  دستِ آنها بدهید؛ بگذارید بازنشسته از شما طلبکار شود.»

اما «همسان‌سازی» پارادایمی‌ست که در خود ابهامات بسیار دارد؛ جدا از زمان اجرای آن و این تردید که آیا وعده‌ی وزیر کار برای اجرای همسان‌سازی در ماه های پایانی سال، جامه عمل خواهد پوشید یا نه و بدون توجه به منابع لازم برای اجرای این تکلیف قانونی، یک سوال کلیدی دیگر نیز وجود دارد: با اجرای همسان‌سازی، کدام قشرهای مستمری‌بگیر منتفع می‌شوند؛ آیا همسان‌سازی مورد نظر کانون عالی بازنشستگان، در پیِ افزایش مستمریِ «حداقل‌بگیرها» است یا سایر سطوح؟ چرا بازنشستگان این تصور غالب را دارند که اجرای همسان‌سازی می‌تواند کارکردِ ناقصِ افزایش عادلانه مستمری‌ها براساس ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی را جبران کند و به یکباره، معاش بازنشسته را چند پله ارتقا ببخشد؟

همسان‌سازی با معضلات بسیار روبرو شد

محمد اسدی (دبیر کانون عالی بازنشستگان و مستمری‌بگیران تامین اجتماعی سراسر کشور) در رابطه با چند و چون همسان‌سازی و فرمولی که تهیه شده است، می‌گوید: بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان از اول برنامه ششم مطرح بوده و در متن این برنامه آمده که تامین اجتماعی بایستی با منابع داخلی خودش این تکلیف را به سرانجام برساند که البته این امر در سال‌های گذشته با معضلات زیادی روبرو شده است.

او معتقد است؛ علاوه بر کمبود منابع، فقدان راهکارها و فرمول‌ها نیز به عنوان یک مانع عمل کرده است: «در چند ساله اخیر در زمان مرحوم نوربخش به نتیجه رسیدند که راهکارها نیست؛ یعنی فرمولی برای این کار نداریم که کارگروهی تشکیل و جلسات زیادی برگزار شد که ما هم از سوی کانون عالی بازنشستگان، از اعضای این کمیته بودیم به یک جمع‌بندی در رابطه با فرمول اجرای همسان‌سازی رسیدیم که در این جمع‌بندی به همه بازنشستگان – چه حداقل بگیر و چه سایر سطوح- افزایش مستمری تعلق می‌گیرد.»

به فرمولی رسیدیم که هم حداقل‌بگیرها و هم سایر سطوح را دربرمی‌گیرد

اسدی ادامه می‌دهد: در آن زمان، استدلال‌های تامین اجتمای این بود که ما حداقل‌ها را هر ساله براساس ماده ۹۶ افزایش چشمگیر می‌دهیم مثلا امسال ۴۰ درصد زیاد شده اما سایر سطوح معمولاً کمتر افزایش می‌یابد که اگر به این ترتیب پیش برود، این گروه‌ها کم کم، حداقل‌بگیر می‌شوند و قدرت خرید خود را از دست می‌دهند درحالیکه این گروه‌ها در زمان اشتغال، حق بیمه بیشتری پرداخته‌اند و لذا در اجرای همسان‌سازی نباید به حداقل‌‌بگیرها افزایشی تعلق بگیرد؛ اما در نهایت، به فرمولی رسیدیم که هم حداقل‌بگیرها و هم سایر سطوح را دربرمی‌گیرد.

سوال اینجاست که این فرمول چگونه عمل می‌کند؛ به گفته‌ی اسدی این فرمول، براساس یک تناسب نسبت به سابقه بیمه‌پردازی عمل می‌کند نه براساسِ میزانِ حق بیمه پرداختی.

برای اجرای فرمول، به حداقل ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است

او تاکید می‌کند: اما کسانی که حق بیمه اضافی پرداختند و اکنون مستمری‌بگیرِ سایر سطوح به شمار می‌روند، در این چند سال قدرت خریدشان کاهش یافته و تقریباً به سطح حداقل‌بگیرها رسیده‌اند و به همین دلیل، در فرمول طراحی شده، به اینها یک بخشِ مضاعف داده می‌شود. این فرمول‌ها قطعی شده اما از قرار معلوم، برای اجرای آن، به حداقل ۱۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان منابع مالی نیاز است؛ با این بودجه، جدول طراحی شده را می‌توان پیاده کرد  اما  بدون تردید اگر بخواهیم همسان‌سازی را قوی‌تر انجام دهیم، بیش از اینها نیاز است.

به گفته‌ی دبیر کانون عالی بازنشستگان، بعداز طراحی فرمول همسان‌سازی و جدول مربوطه، تغییراتی در وزارت کار و تامین اجتماعی ایجاد شد ولی کانون عالی بازنشستگان، همچنان پیگیری‌ها را ادامه داد.

اسدی اضافه می‌کند: ما بازهم پیگیری کردیم؛ تامین اجتماعی می‌گوید منابع ندارم؛ با هدف رفع این نقیصه، جلسات بسیاری با کمیسیون اجتماعی و کمیسیون برنامه بودجه مجلس و همچنین با وزیر کار برگزار کردیم که در این جلسات راهکارهایی پیشنهاد کردیم که شاید بشود با استفاده از این راهکارها، همسان‌سازی را این طرف سال کلید زد. از مجلس قول گرفتیم که دولت یک بخشی از بدهی سازمان تامین اجتماعی را که به بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده، بپردازد؛ آنها پذیرفتند منتها منوط به اینکه سازمان پس از گرفتن این مبلغ، شروع به اجرای همسان‌سازی کند.

تامین اجتماعی با بودجه خودش، همسان‌سازی را این طرفِ سال کلید بزند

اسدی می‌افزاید: راهکار دیگر این است که تامین اجتماعی پیشنهادی به کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ داشته باشد که بخشی از بدهی‌های دولت دیده شود تا به این ترتیب، سال آینده منابع مورد نیاز برای همسان‌سازی تامین شود؛ اگر این اتفاق بیفتد، شاید قولی که به ما دادند عملی شود و تامین اجتماعی با استفاده از بخشی از منابع خودش، همسان‌سازی را این طرف سال آغاز کند.

این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی در پیان تاکید می‌کند: ما امیدواریم این اتفاق بیفتد یعنی امیدواریم در ماه‌های باقیمانده تا پایان سال، همسان‌سازیِ حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی کلید بخورد؛ ما در کانون عالی بازنشستگان، مطالبه‌گر حقوق مردمیم و فقط می‌خواهیم حق این بازنشستگان که متعلق به طبقاتِ فرودست اجتماع هستند، زنده شود. وظیفه‌ی ما پیگیریِ اجرای قانون از همه نهادهای ذیربط، از مدیران سازمان گرفته تا دولت و مجلس است و امیدواریم این پیگیری‌ها، همین امسال به احقاق حق بیانجامد.