تاریخ : 14:06 - 1398/08/12
کد خبر : 74187
سرویس خبری : فرهنگی
 

نتایج یک تحقیق جالب/21 اولویت فرهنگی مردم شهر تهران را بشناسید

آیا اقدام متولیان فرهنگی در شهر تهران متناسب با اولویت نیازهای مردم است؟

نتایج یک تحقیق جالب/21 اولویت فرهنگی مردم شهر تهران را بشناسید

واژه فرهنگ در کتابهای لغت فارسی علاوه بر علم، فضل، دانش، عقل، ادب، تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش به معنی شاخه درختی است که آن را بخوابانند و بر آن خاک بریزند تا ریشه بدهد و سپس به جای دیگر نهال کنند.(دهخدا، ذیل واژه فرهنگ) معادل فرانسوی واژه فرهنگ واژه کولتور است که از نظر لغوی به معنی کشت و زرع است و امروز نیز مشتقّاتی از این کلمه به معنی کشت و زرع به کار می­ رود. معادل انگلیسی آن واژه کالچر است که به معانی مختلفی چون رشد دادن باکتری در لوله آزمایش و کشت زمین به کار رفته است. (اسپردلی و، 1372،ص25) وجه تشابه معانی قدیم و جدید فرهنگ و معادلهای فرانسوی و انگلیسی آن مفهوم رشد یافتن و شکوفا شدن است. گویا همچنان که با پرورش و تربیت ویژه، کشت و زرع به بار می­ نشیند و محصولی نیکو می­ دهد، انسان نیز با پرورش و تربیت ویژه، شکوفا شده، استعدادهایش رشد می­ یابد

به گزارش سرویس فرهنگی کارگر آنلاین ، در پژوهشی علمی و میدانی مهم ترین مسائل فرهنگی شهر تهران در افق 5 ساله به ترتیب اهمیت اینگونه آمده است : 

  1. قانون گریزی
  2. دروغ گویی
  3. تخریب محیط زیست 
  4. مسئوولیت پذیری 
  5. سطح پایین مدارا
  6. خشونت گرایی
  7. دورویی
  8. بی اعتمادی
  9. ناامیدی
  10. منفعت طلبی
  11. انتقاد ناپذیری
  12. غم پرستی
  13. مجازی شدن ارتباطات
  14. مصرف گرایی
  15. تجسس
  16. مستهجن پسندی
  17. زود باوری
  18. علم زدگی
  19. عدم تعهد جنسی
  20. تعصب قومیتی 
  21. دین گریزی

حال این گونه سئوال می تواند پرسیده شود که نتایج دستگاه های فرهنگی در شهر تهران با کاهش این اولویت های پژوهش شده چقدر ارتباط دارد ؟

منبع : مرکز مطالعات فرهنگی شهر تهران سال 1396