تاریخ : 13:48 - 1398/08/17
کد خبر : 74233
سرویس خبری : فرهنگی
 

آیه ی عظیمی که امام صادق ع برای بالا رفتن از آن استفاده می کرد+توصیه امام علی علیه السلام

امام صادق (علیه السلام) فرمود: همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن در جاتم استفاده می کنم

آیه ی عظیمی که امام صادق ع برای بالا رفتن از آن استفاده می کرد+توصیه امام علی علیه السلام

خداوند در آیه 255 سوره بقره برای بندگان خود امان نامه‌ای الهی داده و شگفتی‌های خلقت خود را بیان کرده است.

به گزارش کارگر آنلاین ؛درمیان آیات نورانی و سوره‌های قرآن کریم، آیه 255 سوره بقره معروف به آیه الکرسی، از جمله نشانه‌های الهی است که امام کاظم (ع) در روایاتی می فرمایند: «از بعضی پدران بزرگوارم شنیدم که کسی داشت سوره حمد را می خواند پس حضرت فرمود: هم شکر خدا را به جای آورد و هم به پاداش رسید. بعد حضرت شنید که سوره توحید می خواند فرمود: ایمان آورد و ایمنی به دست آورد و سپس شنید که سوره قدر می خواند فرمود: راست گفت و آمرزیده شد و بعد شنید که آیت الکرسی می خواند فرمود: خداوند خالق , امان نامه برایش فرو فرستاد.» و با عنوان امان نامه الهی تلقی می‌کنند.
 
همچنین از دیگر روایاتی که امامان معصوم(ع) ما به خواص آیه الکرسی اشاره کردند؛ چنین است:
 
امام رضا (ع) از امیرالمومنین(ع) روایت کرده‌اند که پیامبر اعظم (ص) فرمودند:«هر کس یکصد مرتبه آیه الکرسی را بخواند مثل کسی است که در طول حیاتش خدا را عبادت و بندگی کرده است. و هر کس آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را برای اهل قبور قرار دهد خداوند گناهانش را می آمرزد.»
 
روایت است که :هر که آیه الکرسی را بنویسد و بر بالای در دکان یا منزل بیاویزد مال او زیاد میگردد و هرگز محتاج دیگران نخواهد شد. و در جای دیگر امام رضا(ع) می فرمایند: هر که آیه الکرسی بخواند هیچ حیوانی که نیش زهرآگینی دارد، او را نمیگزد.
 
رسول خدا(ص): هر که در شب نوزدهم ماه رجب چهار رکعت نماز بخواند و در هر رکعتی بعد از حمد هر یک از آیه الکرسی و توحید را پانزده مرتبه بخواند خداوند عالم ثواب جناب موسی(ع) را به او میبخشید.
 
روایت است که :هر کسی بین نماز مغرب و عشاء شش رکعت نماز بخواند و در هر رکعت بعد از حمد هفت مرتبه آیه الکرسی را بخواند و بعد از سلام پنجاه مرتبه صلوات بفرستد عملش با عمل صدیقین و صالحین بالا میرود.
 
و پیامبر اکرم(ص) در جای دیگر می فرمایند: هر که در شب یکشنبه چهار رکعت نماز بگزارد و در هر رکعت یک مرتبه حمد یازده مرتبه آیه الکرسی بخواند خداوند او را در دنیا و آخرت محافظت خواهد کرد گناهان او را میبخشد و اگر بمیرد بنده ی مخلص پروردگار عالم میشود اجازه دارد که روز قیامت شفاعت کند.
 
روایت است که برخی از گناهان در تنهایی انجام میشوند و برای جلوگیری از انجام گناه و حفظ تقوا ذکر استغفرالله ربی و اتوب الیه و همچنیین تلاوت آیه الکرسی بسیار تاکید شده است.
برای حفظ بچه ای که در شکم مادر است آیه الکرسی را با زعفران بنویسد و بر کمر زن باردار ببندید، که آن بچه هیچ گاه دچار صدمات نمیشود.
 
امام باقر(ع): هر کس آیه الکرسی را یک مرتبه بخواند هزار مکروه و بدی از بدی های دنیا و هزار مکروه و بدی از بدی های آخرت از او دور میشود و کم ترین مکروه دنیا فقر و آسانترین مکروه آخرتی، عذاب قبر است.
 
هرکس عبورش به قبرستان افتاد و یازده مرتبه مرتبه سوره ی توحید را بخواند، خداوند به عدد مردگان به او ثواب دهد و دستور است سوره ی حمد و آیه الکرسی و حمد و فلق و ناس هر یک را سه بار بخواند و سوره ی قدر را هفت را و سوره ی ملک را یک باز بخواند که این عمل میت را از عذاب خلاص میکند.
 
پیامبر اعظم(ص): هر کس آیه الکرسی را بعد از هر نماز بخواند، خداوند خودش عهده دار گرفتن جان او میشود و همانند کسی است که همراه پیامبران و در رکاب آنها،در راه خدا جهاد کرده و به شهادت رسیده باشد.
 
پیامبر اعظم (ص) به امیرالمؤمنین علی (ع) فرمودند: بر تو باد به خواندن آیه الکرسی که در هر حرف آن هزار رحمت و برکت است.
 
جابربن عبدالله انصاری از حضرت رسول اکرم(ص) روایت کرده اند که فرمود: هر که آیه الکرسی را بعد از هر نماز واجبی بخواند، درهای هفت آسمان گشوده گردد و به هم متصل نشوند تا آن که حق تعالی به لطف و مرحمت خود بر خواننده ی آن نظر فرماید، و گناهان او را بیامرزد و هر گاه آیه الکرسی را بخواند و ثوابش را به قبرستان مسلمانان هدیه نماید، حق تعالی چهل نور در هر قبر هر که از مشرق تا مغرب که مرده باشد داخل سازد و قبور ایشان را گشاده و پرنور گرداند و برای خواننده ی آن ثواب شصت پیامبر را کرامت فرماید و به عدد هر حرفی، فرشته ای را بیافریند که برای او تا روز قیامت تسبیح میکنند.
 
پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است و آیه الکرسی و سوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.
 
پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: با فضیلت ترین آیه ای که بر من نازل شد آیه الکرسی است و آیه الکرسی و سوره توحید عظیم تر از همه چیزهایی است که دون و پست تر از خداست.
 
پیامبر (صلی الله علیه وآله) فرمودند: دانش بر تو گوارا باد. سوگند به کسی که جان محمد در دست اوست این آیه دارای دو زبان و دو لب است که در عرش الهی تسبیح و تقدیس خدا می گوید.
 
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمود: در شب معراج دو لوح را دیدم ، که در یک لوح سوره حمد و در لوح دیگر کل قرآن قرار داشت که سه نور از آن میدرخشید . پس گفتم ای جبرئیل این نور چیست؟ جبرئیل در جواب گفت: آن سه نور یکی سوره توحید و یکی سوره یاسین و دیگری آیه الکرسی می باشد.
 
امام صادق (علیه السلام) فرمود: همانا من از آیه الکرسی برای بالا رفتن در جاتم استفاده می کنم.
 
امام صادق (علیه السلام) فرمودند: هرگاه سوره حمد و توحید و قدر را با آیه الکرسی بخوانید و بعد از آن برخیزید و رو به قبله حاجات خود را از خدا بخواهید که حاجاتتان بر آورده خواهد شد زیرا اسم اعظم هستند.
 
امام علی (علیه السلام) فرمودند: اگر شما از آثار معنوی آیه الکرسی آگاه بودید در هیچ حال خواندن آن را ترک نمی کردید.
 
امام محمد باقر (علیه السلام) فرمودند: هر کس یک بار آیه الکرسی را بخواند خداوند هزار ناراحتی از ناراحتی های دنیا و هزار سختی آخرت رااز او دور میکند که کمترین ناراحتی دنیا فقر و کمترین سختی آخرت فشار قبر است.
 
امام علی (علیه السلام) فرمودند: هرگاه یکی از شما اراده حاجتی کند پس صبح روز پنج شنبه در طلب آن بیرون رود و در وقت بیرون رفتن آخر سوره آْ عمران ( آیه ۱۹۰تا آخر) و آیه الکرسی و سوره قدر و حمد را بخواند ، زیرا که در خواندن این ها حوائج دنیا و آخرت برآورده می شود
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) در خواب به دخترش فاطمه (سلام الله علیها) فرمودند: ترازوی اعمال خویش را با آیه الکرسی سنگین گردان زیرا هرکس آن را قرائت نماید آسمان و زمین با فرشتگانش به جنبش و حرکت در آیند و خداوند را با صدای بلند به پاکی یاد کنند و او را بزرگ بدارند و تسبیح گویند ، پس از آن تمامی فرشتگان از خداوند میخواهند که گناه خواننده آیه الکرسی را ببخشد و از خطا و لغزشش در گذرد.
 
رسول خدا (صلی الله علیه وآله) فرمودند: هرکس آیه الکرسی را یک بار بخواند اسم او از دیوان اشقیا و انسان های بد محو می شود.
 
امام رضا (علیه السلام) به نقل از پیامبر فرمودند: هر کس ۱۰۰ مرتبه آیه الکرسی را بخواند چنان باشد که همه عمر خود را عبادت کرده باشد . منبع : سایت باشگاه خبرنگاران جوان و روایت معتبر.