تاریخ : 12:12 - 1398/09/08
کد خبر : 74483
سرویس خبری : کارگری و اقتصادی
 

سربازارن بی مهارت اقتصادی کارت پایان خدمت نمی گیرند

ممنوعیت صدور کارت پایان خدمت برای سربازانِ بی‌مهارت از سال ۱۴۰۱

سربازارن بی مهارت اقتصادی کارت پایان خدمت نمی گیرند

سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی با بیان اینکه همه سربازان باید یک مهارت منجر به اشتغال‌زایی را فراگیرند، گفت: از سال ۱۴۰۱ صدور کارت پایان خدمت برای سربازان بدون داشتن مهارت ممنوع می‌شود.

کارگر آنلاین : «سردار موسی کمالی» مشاور و سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره طرح هر سرباز یک امدادگر گفت: روز گذشته با فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی سردار فرحی و همچنین نمایندگانی از وزارت دفاع وزارت آموزش و پرورش و سازمان فنی و حرفه‌ای و هلال‌احمر از مرکز آموزش شهدای جوادنیا بازدید کردیم.
 
وی ادامه داد: در این کارگاه شیوه آموزش در محیط واقعی کار استاد شاگردی اجرا می‌شود.
 
سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی با اشاره به بازدید از چند کارگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: مقرر شده است علاوه بر آموزش‌های عمومی، اجتماعی و فنی و حرفه‌ای آموزش در محیط واقعی کار نیز در یگان‌های نیروهای مسلح راه‌اندازی شود.
 
 سردار کمالی با اشاره به طرح هر سرباز یک امدادگر خاطرنشان کرد: تعداد ۶۵۰ نفر از فراگیران سرباز که آموزش امدادی را طی کرده بودند، گواهینامه‌های خود را دریافت کرده و مجموع افرادی که در این مرکز تاکنون آموزش دیده اند به دو هزار و ۱۴۰ نفر رسید.
 
 سردار کمالی تصریح کرد: همچنین کارگاه‌های جوشکاری، مکانیکی، برق، برنامه نویسی کامپیوتر و فضای مجازی نیز در حال حاضر در این کارگاه در حال فعالیت هستند و مجموعه فراگیران این مرکز در طی دو سال گذشته به ۵۵۹۹ نفر رسیده است.
 
وی ادامه داد: بنا به دستور سردار فرحی فرمانده قرارگاه مرکزی مهارت آموزی از سال ۱۴۰۱ صدور کارت پایان خدمت برای مشمولان و سربازان بدون داشتن مهارت ممنوع می‌شود.
 
سخنگوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی تصریح کرد: سربازان یکی از ارکان توان رزم و بنیه دفاعی کشور هستند و در تولید و دفاع از امنیت کشور نقش اساسی ایفا می‌کنند، اما یکی دیگر از مهمترین اهداف سربازی توانمندسازی و مهارت آموزی کارکنان وظیفه است لذا همه سربازان باید پنج نوع آموزش عمومی، اجتماعی، امداد و نجات، کسب و کار و حقوقی، سبک زندگی، مالی و فضای مجازی کسب و کار را فراگرفته و سربازان باید حداقل یک مهارت منجر به اشتغال را فرا گیرند.
 
وی همچنین درباره بهره‌مندی سربازان که پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه سرباز می‌شوند، گفت: دانشجویان شامل دو گروه می‌شوند یکسری دانشجویان فنی و حرفه‌ای هستند که مانند دانش آموزان مشکلی ندارند. اما دانشجویانی که در رشته های نظری و پزشکی و مهندسی تحصیل می کنند برای آنها نیز برنامه‌ریزی در رابطه با نوع کار ایشان صورت گرفته است و متعاقبا اعلام می‌شود.
 
وی همچنین درباره استفاده سربازان از مشوق‌های امریه گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری سهمیه‌های مشخصی برای استارتاپ ها دارد. وزارت صنعت و معدن برای تاپ، وزارت ورزش و جوانان نیز تعداد محدودی سهمیه برای سمن ها دارد که شامل تعداد محدودی می‌شود و این موضوع با مشوق‌هایی که برای افرادی که در قرارگاه مهارت آموزی مهارت کسب کرده‌اند، متفاوت است.